Köpråd: P/PX 200 vs äldre largeframe (beslutsångest)
Köpråd: P/PX 200 vs äldre largeframe (beslutsångest)
Hej!
Har litet pengar som bränner i fickan och tänkte därför införskaffa mig en s k largeframe/wideframe. Hjärtat säger att jag vill ha en äldre largeframe från 50- eller 60-talet, men jag har på sistone fått ett gott öga till P/PX 200 då jag har hjälpt en bekant att renovera en sådan.
Tidigare har jag varit litet avogt inställd till P/PX 200 bl a p g a den moderna designen, blinkers och annat krimskrans. Dock måste jag tillstå att den är helt underbar att köra med dess suveräna köregenskaper.
Instinktivt resonerar man gärna "ju nyare, desto bättre", vilket skulle tala till P/PX 200:s fördel - men är det egentligen så? En äldre Vespa har t ex inte den omfattande elektroniken, utan borde vara mindre komplicerad och pålitlig i all sin enkelhet...och är dessutom betydligt vackrare.
Oavsett modell är jag endast ute efter en Vespa i mycket gott originalskick. Tänker fortsättningsvis ha min Primavera som året-runt-vespa och endast "finåka" på vår- och sommarhalvåret med det blivande förvärvet.
Det här blev långt...och det är inte riktigt slut än. Som alternativ till ännu en Vespa är jag nämligen även sugen på att införskaffa en Aprilia RS 250 (en modern tvåtakts-sporthoj) som jag har suktat efter i många år. En vettig gatreggad Aprilia RS 250 kostar runt 20-25000 kr beroende på skick och årsmodell.
På grund av ovanstående dilemma tar jag tacksamt emot argument av karaktären "för och emot" samt en fingervisning gällande den rådande prisbilden för P/PX 200 respektive äldre largeframe i mycket gott originalskick.
Kontenta: vad ska man köpa samt varför - och för hur mycket?
Mvh
/ Fredrik
Har litet pengar som bränner i fickan och tänkte därför införskaffa mig en s k largeframe/wideframe. Hjärtat säger att jag vill ha en äldre largeframe från 50- eller 60-talet, men jag har på sistone fått ett gott öga till P/PX 200 då jag har hjälpt en bekant att renovera en sådan.
Tidigare har jag varit litet avogt inställd till P/PX 200 bl a p g a den moderna designen, blinkers och annat krimskrans. Dock måste jag tillstå att den är helt underbar att köra med dess suveräna köregenskaper.
Instinktivt resonerar man gärna "ju nyare, desto bättre", vilket skulle tala till P/PX 200:s fördel - men är det egentligen så? En äldre Vespa har t ex inte den omfattande elektroniken, utan borde vara mindre komplicerad och pålitlig i all sin enkelhet...och är dessutom betydligt vackrare.
Oavsett modell är jag endast ute efter en Vespa i mycket gott originalskick. Tänker fortsättningsvis ha min Primavera som året-runt-vespa och endast "finåka" på vår- och sommarhalvåret med det blivande förvärvet.
Det här blev långt...och det är inte riktigt slut än. Som alternativ till ännu en Vespa är jag nämligen även sugen på att införskaffa en Aprilia RS 250 (en modern tvåtakts-sporthoj) som jag har suktat efter i många år. En vettig gatreggad Aprilia RS 250 kostar runt 20-25000 kr beroende på skick och årsmodell.
På grund av ovanstående dilemma tar jag tacksamt emot argument av karaktären "för och emot" samt en fingervisning gällande den rådande prisbilden för P/PX 200 respektive äldre largeframe i mycket gott originalskick.
Mvh
/ Fredrik
Användningsområdet är ju det som skall styra ditt val. För egen del, har jag fått smak för lite längre turer och då är en modern PX med separatsmörjning guld värd. Tack vare att den har batteri, har jag kopplat in GPS och larm. Jag har även monterat cigarettändaruttag, som jag i huvudsak har att driva saftblandare när jag fotograferar vid olycksplatser. Uttaget är bra att ladda mobilen med också.
Skulle jag bara glida i sta'n, eller kortare turer utanför, hade jag valt en betydligt äldre large frame.
Skulle jag bara glida i sta'n, eller kortare turer utanför, hade jag valt en betydligt äldre large frame.
Go classic, not plastic
Hej Martin!Martin O wrote:Användningsområdet är ju det som skall styra ditt val. För egen del, har jag fått smak för lite längre turer och då är en modern PX med separatsmörjning guld värd. Tack vare att den har batteri, har jag kopplat in GPS och larm. Jag har även monterat cigarettändaruttag, som jag i huvudsak har att driva saftblandare när jag fotograferar vid olycksplatser. Uttaget är bra att ladda mobilen med också.
Om jag känner mig själv rätt blir det nog en hel del långturer (ska t ex köra upp till Småland med Primaveran till helgen), men jag kan inte se varför en P/PX skulle vara att föredra framför en äldre largeframe vid sådana tillfällen?
Separatsmörjning är ytterligare en teknisk innovation som kan haverera (som f d Yamaha RD 350-ägare med separatsmörjning hade jag för vana att alltid blanda direkt i tanken p g a att problem med densamma var ett känt faktum).
Jag ämnar inte att koppla in något som helst elektriskt extratillbehör, vill hålla allt så enkelt som möjligt. En P/PX komplexa elsystem är nog det som jag är mest skeptisk till angående dessa modeller (förresten, vilka år fick de batteri och elstart?).
Angående prisbild för P/PX 200: vad får man vara beredd att betala för en mycket fin PX 200 E som din? Vad är billigt och vad är dyrt?
Tack för svar!

Mvh
/ Fredrik
Hvorfor ikke ta det beste fra to verdener;
Vespa Touring med moderne PX-motor??
Må jo være den mest brukte kombinasjonen i Skandinavia nå etterhvert!?
Da får du verdens fineste design sammen med moderne motorkraft og driftsikkerhet.
Bare mitt forslag...
Da får du verdens fineste design sammen med moderne motorkraft og driftsikkerhet.
Bare mitt forslag...

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hej Svint1!Svint1 wrote:Hvorfor ikke ta det beste fra to verdener;
Bare mitt forslag...
Ja, det vore trevligt, men då ska man hitta en PX 200-motor också och det verkar inte alltid vara helt lätt..och inte gratis heller!

I vilka modeller passar en PX 200-motor "bolt-on", utan att göra ingrepp? En vän fick iallafall bygga om partierna kring svingen när han monterade en PX 200-motor i sin Touring -57:a, vet jag. Är det dessutom inte ett herrans jobb att konvertera elsystemet från 6 volt till 12 volt?
Motorkraft i all ära, men angående driftsäkerhet återigen: varför anses en P/PX 200 vara mer driftsäker än en äldre vespa? Brytarlöst tändsystem och ett elsystem med en skog av kablar kan väl orsaka ett och annat problem, eller?

Tack för svar!

Mvh
/ Fredrik
Hei Fredrik!Woodstock wrote:Hej Svint1!Svint1 wrote:Hvorfor ikke ta det beste fra to verdener;
Bare mitt forslag...
Ja, det vore trevligt, men då ska man hitta en PX 200-motor också och det verkar inte alltid vara helt lätt..och inte gratis heller!![]()
I vilka modeller passar en PX 200-motor "bolt-on", utan att göra ingrepp? En vän fick iallafall bygga om partierna kring svingen när han monterade en PX 200-motor i sin Touring -57:a, vet jag. Är det dessutom inte ett herrans jobb att konvertera elsystemet från 6 volt till 12 volt?
Motorkraft i all ära, men angående driftsäkerhet återigen: varför anses en P/PX 200 vara mer driftsäker än en äldre vespa? Brytarlöst tändsystem och ett elsystem med en skog av kablar kan väl orsaka ett och annat problem, eller?![]()
Tack för svar!![]()
Mvh
/ Fredrik
Det trenger ikke være 200-motor. En 125/150 motor med DR177 og Sito+ går som en 200-motor, men er ganske mye billigere.
Men 200 er selvfølgelig å foretrekke. Da får man lete på Ebay, GSF, etc.
PX-motor kan monteres i alle typer Vespa, det er bare et spørsmål om hvor mye arbeid man vil legge i det.
Smallframe; veldig mye arbeid
Wideframe; mye arbeid
Largeframe; litt lett arbeid. Alt av fester passer bolt on. Kun det elektriske som må tilpasses, og det har Calle kontroll på.
Så om du har en largeframe-scooter fra 1959 og fremover, så er det plug'n play med PX motor.
Når det gjelder drift-sikkerheten, så er det som regel ikke motoren som er problemet, men brukeren. Om du behandler motoren fint, har du en relativt skudd-sikker motor.
Det elektriske er nada problem -du beholder det originale ledningsnettet som du kopler den nye motoren inn på. Funker 100%
Så ut og let og få deg en largeframe!
Mvh Ø
PS! En PX scooter er ikke å forrakte det heller. Bekvemmelig scooter som går og går. Noe tungkjørt sammenlignet med en smallframe, men stabil som bare det i fart.
Finnes mange billige PX200-scootere på Blocket, noe som nok er det billigste og beste alternativet for å få seg en "arbeids-scooter"
Selv har jeg en 1994 PX200E som brukes året rundt til og fra jobb. Selv i 18 minus og mye snø funket den perfekt!

Om du vill köra en 200 cc så tycker jag du tar en P(X) och låter den vara en P(X). Det är synd att börja slakta fungerande skotrar bara för att de är kantigare i formen. Man kan ju snygga upp den (t.ex. som Jens gjort med sin), om det hjälper att godkänna den.
Vill du ha mera klassiskt så finns det ju också Rally 200 att fundera på. Då får du ju blanda oljan också enligt väl inövad metod utan att behöva förklara. Rally 180 har inte Femsatronicproblem. Båda är 2%are.
Om farten inte betyder så mycket (?) så finns det flera modeller i gammelraden att fundera på. En Sprint är ju pålitlig och en yngre sådan (Veloce) har modernare och snabbare motor (antar jag). Nöjer du dig med marschfart 70 så finns ju Touringarna/GL och ännu äldre betyder lägre marchfart. Det är ju bara att provköra och fundera vad som känns bra.
Vad är viktigare: hastighet eller utseende? Båda är antingen trim eller bastard.
Vill du ha mera klassiskt så finns det ju också Rally 200 att fundera på. Då får du ju blanda oljan också enligt väl inövad metod utan att behöva förklara. Rally 180 har inte Femsatronicproblem. Båda är 2%are.
Om farten inte betyder så mycket (?) så finns det flera modeller i gammelraden att fundera på. En Sprint är ju pålitlig och en yngre sådan (Veloce) har modernare och snabbare motor (antar jag). Nöjer du dig med marschfart 70 så finns ju Touringarna/GL och ännu äldre betyder lägre marchfart. Det är ju bara att provköra och fundera vad som känns bra.
Vad är viktigare: hastighet eller utseende? Båda är antingen trim eller bastard.
Hej.
Jag köpte en Touring 60 i våras, min första scooter.
Jag har varit iväg på några långturer med den, den första gick inte så bra, fick ta den i skåpbil från Flen och hem, jag bor i Nässjö.
Men efter en rejäl rengöring av tank och förgasare har den gått bra.
Körde en rejäl tur ner till Blekinge utan problem och hastigheten är ganska lagom, 70 i snitt, det gäller ju bara att välja krokiga vägar.
Jag är helnöjd med den, men jag har ju inget att jämföra med.
Oljan blandar jag direkt i tanken när jag tankar, inget större problem.
Jag har varit iväg på några långturer med den, den första gick inte så bra, fick ta den i skåpbil från Flen och hem, jag bor i Nässjö.
Körde en rejäl tur ner till Blekinge utan problem och hastigheten är ganska lagom, 70 i snitt, det gäller ju bara att välja krokiga vägar.
Touring -60
Rally180 -73
Rally180 -73
Om du inte lägger beslag på en USA-modell, alltså. Och Femsatronic är inte ett problem. Det var det i början, pga av leveransproblem. Men nu finns det ersättningsspolar lätt tillgängliga.
/G
/G
vespaco wrote: Vill du ha mera klassiskt så finns det ju också Rally 200 att fundera på. Då får du ju blanda oljan också enligt väl inövad metod utan att behöva förklara. Rally 180 har inte Femsatronicproblem. Båda är 2%are.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Sedan bensinmackarna slutade med tvåtaktssoppa ser jag separatsmörjningen som en skänk fån ovan. De tvåtaktare jag haft med separatsmörjning (Suzuki GT 550 och min PX) har gått helt utan problem.Woodstock wrote:Hej Martin!Martin O wrote:Användningsområdet är ju det som skall styra ditt val. För egen del, har jag fått smak för lite längre turer och då är en modern PX med separatsmörjning guld värd. Tack vare att den har batteri, har jag kopplat in GPS och larm. Jag har även monterat cigarettändaruttag, som jag i huvudsak har att driva saftblandare när jag fotograferar vid olycksplatser. Uttaget är bra att ladda mobilen med också.
Om jag känner mig själv rätt blir det nog en hel del långturer (ska t ex köra upp till Småland med Primaveran till helgen), men jag kan inte se varför en P/PX skulle vara att föredra framför en äldre largeframe vid sådana tillfällen?
Separatsmörjning är ytterligare en teknisk innovation som kan haverera (som f d Yamaha RD 350-ägare med separatsmörjning hade jag för vana att alltid blanda direkt i tanken p g a att problem med densamma var ett känt faktum).
Jag ämnar inte att koppla in något som helst elektriskt extratillbehör, vill hålla allt så enkelt som möjligt. En P/PX komplexa elsystem är nog det som jag är mest skeptisk till angående dessa modeller (förresten, vilka år fick de batteri och elstart?).
Angående prisbild för P/PX 200: vad får man vara beredd att betala för en mycket fin PX 200 E som din? Vad är billigt och vad är dyrt?
Tack för svar!![]()
Mvh
/ Fredrik
Jag har ägt PX:en under 400 mil och det enda som falerat är ett sprucket oljenivåglas och ett sviktande stöd. Dessa fel fanns redan vid köpet. Inget annat mekaniskt eller elektriskt har strulat.
Vi bor i samma håla, där invånarna har svårt att skilja på mitt och ditt. Utvecklingen i frågan ser inte positiv ut och ett larm tror jag står på många Vespaägares önskelista. Då är det en fördel med batteri.

Det går fortfarande att hitta fina PX som är lågmilare. Prisbilden har dock gått upp det senaste året. Det är inte ovanligt att man begär över 25000 för fina exemplar.
Go classic, not plastic
Re: Köpråd: P/PX 200 vs äldre largeframe (beslutsångest)
Om du ska ha primmyn som vardagsfordon så föreslår jag en äldre 50, 60-talsVespa.Woodstock wrote:Hej!
Mvh
/ Fredrik
Bestämmer dig för en P/PX så gäller väl samma som för alla fordon, att man kollar in skicket ordentligt.
Men låt dig inte avskräckas om det inte är separatsmörjning, det är inga som helst problem att blanda i lite olja samtidigt som man tankar.
Man slipper vara orolig för att separatsmörjningen ska falera oxå. Gör den det så har du ju ingen smörjning med tråkigheter som följd.
Alla PX har separatsmörjning medan P200 är separatsmörjningsfria!
Jag har en P200 -80 som gått över 5000 orenoverade mil och som fortfarande går kanon! (dock ej till salu tyvärr)
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
mattias@abc.se
Jepp, en raff scooter.victor wrote:Den där är ju lite intressant... Vad har han för mailadress?
MEN; den er relativt kraftig trimmet med reed, bensinpumpe, portet osv.
Da minsker holdbarheten ganske kraftig (teoretisk i alle fall)
MEN; du får en konge scooter som nok går som ei kule og gir deg mye glede, men du må være forberedt på litt mer vedlikehold enn på en standard motor.
Mvh
Ø
PS! Om du leter rundt på de salgs-kanaler som finnes, så er det mulig å fortsatt finne billige 200-motorer.
Fikk selv tilbud om en PX200-motor for 3000,- igår...

Let og du skal finne som det står...
Mjaa, menade att de lätt kan gå sönder, om man har problem med elkablar och sådant. Vår Rally: Den nya som den hade när vi köpte den var "bränd", orginal fungerar men visset, vår nyinköpta pajade när kablarna lossnade (varning för för korta elkablar) och nu kör vi på nr 4. Det blir dyrt, hemskatronicarna är inte helt gratis...Hedge wrote:Om du inte lägger beslag på en USA-modell, alltså. Och Femsatronic är inte ett problem. Det var det i början, pga av leveransproblem. Men nu finns det ersättningsspolar lätt tillgängliga.
/Gvespaco wrote: Vill du ha mera klassiskt så finns det ju också Rally 200 att fundera på. Då får du ju blanda oljan också enligt väl inövad metod utan att behöva förklara. Rally 180 har inte Femsatronicproblem. Båda är 2%are.

Tack för info, Øyvind!Svint1 wrote:Hei Fredrik!
Det trenger ikke være 200-motor. En 125/150 motor med DR177 og Sito+ går som en 200-motor, men er ganske mye billigere.
Men 200 er selvfølgelig å foretrekke. Da får man lete på Ebay, GSF, etc.
PX-motor kan monteres i alle typer Vespa, det er bare et spørsmål om hvor mye arbeid man vil legge i det.
Smallframe; veldig mye arbeid
Wideframe; mye arbeid
Largeframe; litt lett arbeid. Alt av fester passer bolt on. Kun det elektriske som må tilpasses, og det har Calle kontroll på.
Så om du har en largeframe-scooter fra 1959 og fremover, så er det plug'n play med PX motor.
Når det gjelder drift-sikkerheten, så er det som regel ikke motoren som er problemet, men brukeren. Om du behandler motoren fint, har du en relativt skudd-sikker motor.
Det elektriske er nada problem -du beholder det originale ledningsnettet som du kopler den nye motoren inn på. Funker 100%
Så ut og let og få deg en largeframe!
Mvh Ø
PS! En PX scooter er ikke å forrakte det heller. Bekvemmelig scooter som går og går. Noe tungkjørt sammenlignet med en smallframe, men stabil som bare det i fart.
Finnes mange billige PX200-scootere på Blocket, noe som nok er det billigste og beste alternativet for å få seg en "arbeids-scooter"
Selv har jeg en 1994 PX200E som brukes året rundt til og fra jobb. Selv i 18 minus og mye snø funket den perfekt!

Du menar alltså att det inte krävs några som helst operativa ingrepp i karossen om det är en largeframe-vespa efter 1959? Kan på ett vis tycka det är synd att "bruka våld" på en Vespa i originalskick genom att sätta in en modernare motor, men så långe det går att återställa till original tycker jag det är okej.
Om det nu blir en PX-motor i en vintage-vespa är det alltså årsmodell -59 som gäller. I ärlighetens namn är det nog i dessa kölvatten jag letar Vespa ändå. Är mest sugen på en Vespa GL fr o m -63 års modell (med den kantiga framlampan) och framåt, men även en Rally 200 eller en Sprint/Sprint Veloce hade suttit fint (givetvis innan årsmodell 1975).
Kan tänka mig att en PX 200 är en bra "arbetshäst" att bruka året runt, men nu har jag ju Primaveran som jag använder till detta ändamål. Måste säga att jag efter 5 års året-runt-körande med henne är mycket imponerad över hur bra hon har funkat och hur fräsch hon fortfarande ser ut (med litet kärlek från SIP Scootershop då och då, givetvis).
Angående PX-motorer så finns det väl även 150 cc att köpa utomlands?
Hej, hej!vespaco wrote:Om du vill köra en 200 cc så tycker jag du tar en P(X) och låter den vara en P(X). Det är synd att börja slakta fungerande skotrar bara för att de är kantigare i formen. Man kan ju snygga upp den (t.ex. som Jens gjort med sin), om det hjälper att godkänna den.

Jag håller med dig i sak, Vespaco - det är egentligen synd och skam att slakta en PX för en motor. Instämmer helt i att Jenclas PX är en av de snyggare som världen skådat med attiraljerna som skapar ett mer klassiskt utseende.
Nej, farten betyder inte det mesta för mig, även om jag kan tycka att 70 knyck är i det mest sakteliga laget (min Primavera marschar 90-100 utan några problem). Precis som du föreslår tycker jag att en GL/Touring (post-1962), Rally 200 eller Sprint/Sprint Veloce vore något för mig. Har hittat en GL -64 som jag ska titta på i nästa vecka, men troligtvis blir det inte den då det är en långmilare (nåja) i litet taffligt skick och ett för skicket och den svenska marknaden ett för högt pris.
Hej!Gutta wrote:Hej.
Jag hade ett kort tag en Touring -61:a som jag sålde snabbt, mestadels p g a att den (tyckte jag då) var för "bussaktig" och trött. Som sagt 70 knyck är vad det är, men för att puttra runt i stan eller ta en söndagstur på landet räcker det ju.
Jag har också - för säkerhetsskull - alltid blandat olja direkt i tanken då jag har haft separatsmörjda tvåtaktshojar. Tycker inte det är något problem alls och dessutom har man full koll på hur mycket olja fordonet i själva verket får.
Tack, men nej tack!crispin wrote:Färdigt objekt:
http://www.scooterklubben.com/anslagsta ... 28cc-raket

Som sagt: jag är så van vid att blanda olja direkt i tanken, så jag upplever det inte som något problem eller jobbigt alls. Jag tankar min Primavera på det viset minst två gånger i veckan året om.Martin O wrote:Sedan bensinmackarna slutade med tvåtaktssoppa ser jag separatsmörjningen som en skänk fån ovan. De tvåtaktare jag haft med separatsmörjning (Suzuki GT 550 och min PX) har gått helt utan problem.
Jag har ägt PX:en under 400 mil och det enda som falerat är ett sprucket oljenivåglas och ett sviktande stöd. Dessa fel fanns redan vid köpet. Inget annat mekaniskt eller elektriskt har strulat.
Vi bor i samma håla, där invånarna har svårt att skilja på mitt och ditt. Utvecklingen i frågan ser inte positiv ut och ett larm tror jag står på många Vespaägares önskelista. Då är det en fördel med batteri.
![]()
Det går fortfarande att hitta fina PX som är lågmilare. Prisbilden har dock gått upp det senaste året. Det är inte ovanligt att man begär över 25000 för fina exemplar.
Visst är det så, att denna hålan har osedvanligt många klåfingertyper. Peppar, peppar, har min Primavera klarat sig hyggligt från de mest klåfinfriga kanaljerna. Har "bara" haft någon som använde min sadel som underlag för "smatterband" (sådana där man har på nyår) samt att någon startade min Primavera på gården där jag bor mitt i natten och lät den stå på fullgas. Sedan hade jag en incident där en man, som inte kunde skilja på mitt och ditt (eller så berodde det kanske på kulturella förbistringar?), vilken satt och kickade på Primaveran när jag kom ut ur en butik - men det hade han inget för eftersom jag nuförtiden alltid stryper tändningen när jag ställer den i från mig...

På tal om lågmilade PX 200 såg jag en riktigt fin sådan på Blocket (700 mil någonting) för 15 papp. Lät väl inte helt fel?
Jo, det är så jag funderar, men snarare en 60-, eller -70-talsvespa i mitt fall. 50-talsvesporna är litet för "old school" för att passa mig i smaken.moorflax wrote:Om du ska ha primmyn som vardagsfordon så föreslår jag en äldre 50, 60-talsVespa.
Bestämmer dig för en P/PX så gäller väl samma som för alla fordon, att man kollar in skicket ordentligt.
Men låt dig inte avskräckas om det inte är separatsmörjning, det är inga som helst problem att blanda i lite olja samtidigt som man tankar.
Man slipper vara orolig för att separatsmörjningen ska falera oxå. Gör den det så har du ju ingen smörjning med tråkigheter som följd.
Alla PX har separatsmörjning medan P200 är separatsmörjningsfria!
Jag har en P200 -80 som gått över 5000 orenoverade mil och som fortfarande går kanon! (dock ej till salu tyvärr)
Jag hjälpte nyligen en bekant att renovera hans P 200 E -81 och den hade gått något snarlikt. Den gick trots detta som en dröm och är helt underbar att köra.
Tack för alla svar, allihop!

Mvh
/ Fredrik
Tips: Du kan använda den CDI som sitter på P(X), Ducatin rakt av på gamla Rally 200. Det funkar i de allra flesta fall helt utan problem, och den varvar dessutom ur bättre.
Edit: Nåja, rakt av var att ta i men läs här:
http://www.vespa-klub.dk/Rally_CDI.HTM
/G
Edit: Nåja, rakt av var att ta i men läs här:
http://www.vespa-klub.dk/Rally_CDI.HTM
/G
vespaco wrote:Mjaa, menade att de lätt kan gå sönder, om man har problem med elkablar och sådant. Vår Rally: Den nya som den hade när vi köpte den var "bränd", orginal fungerar men visset, vår nyinköpta pajade när kablarna lossnade (varning för för korta elkablar) och nu kör vi på nr 4. Det blir dyrt, hemskatronicarna är inte helt gratis...Hedge wrote:Om du inte lägger beslag på en USA-modell, alltså. Och Femsatronic är inte ett problem. Det var det i början, pga av leveransproblem. Men nu finns det ersättningsspolar lätt tillgängliga.
/Gvespaco wrote: Vill du ha mera klassiskt så finns det ju också Rally 200 att fundera på. Då får du ju blanda oljan också enligt väl inövad metod utan att behöva förklara. Rally 180 har inte Femsatronicproblem. Båda är 2%are.Men när allt fungerar så är det ju toppen!
Jag tänkte köpa en äldre vespa till en början och har ägt en LML sensation 125cc innan jag gjorde det exelenta köpet alltså en PX 200.
Separat oljesmorning är underbart, skönt och slippa allt kladd med att blanda själv. 125an fick jag göra det på och det var inte alls samma frihet när man skulle blanda..
PX 200 är en genomtänkt konstruktion och jag litar på den i alla väder, min polare har också en px 200 -86a och han har haft den ett par år och är skitnöjd!
Priset är lite beroende av när du skall införskaffa den på blocket.. sem det brukar vara med "sesångsprylar"
I våras kollade jag mycket och då fanns det mängder ute till bra priser, sen när ärmen kom så försvann alla bra objekt direkt och priset på de nytillkommna var betydligt högre. mellan 7-13 tusen låg de på i våras och sen steg de till drygt 15000kr
Jag hittade dock en -96a som gått 500 mil och hade pakethållare och fotpinnar och allt möjligt för 12000 kr! den är jag helnöjd med!
Kommer gå i min ägo i mååånga år
Separat oljesmorning är underbart, skönt och slippa allt kladd med att blanda själv. 125an fick jag göra det på och det var inte alls samma frihet när man skulle blanda..
PX 200 är en genomtänkt konstruktion och jag litar på den i alla väder, min polare har också en px 200 -86a och han har haft den ett par år och är skitnöjd!
Priset är lite beroende av när du skall införskaffa den på blocket.. sem det brukar vara med "sesångsprylar"
I våras kollade jag mycket och då fanns det mängder ute till bra priser, sen när ärmen kom så försvann alla bra objekt direkt och priset på de nytillkommna var betydligt högre. mellan 7-13 tusen låg de på i våras och sen steg de till drygt 15000kr
Jag hittade dock en -96a som gått 500 mil och hade pakethållare och fotpinnar och allt möjligt för 12000 kr! den är jag helnöjd med!
Kommer gå i min ägo i mååånga år

Min gode Fredrik, inte snällt att jämföra en trimmad prima med en orginal Touring!
Man kan ju också fundera på vad marschtakt betyder: full gas för några och 3/4 för andra. Jag marschar med 3/4 och Jasso tackar med att gå på aningen under eller över 3 l/km. Sedan är jag ju mesig av mig och tycker att det inte är riktigt så roligt att köra 80-90.
Vill man ha en mera morrig Vespa så finns ju förstås också Super Sporten (som jag morrar med idag). Men då talar vi också om kinkigare fordon som folk ofta ger upp med och byter motor på.
Den dricker ju 5% därtill så man får shoppa olja i parti. Och helst skall man välja ickerökig olja för att slippa griniga grannar och bärsärka bilister.
Om jag förstått rätt med separatsmörj, så är det inte så bra att skippa "separaten" och hälla oljan i tanken. Motorn i separaten kan visst ta illa upp av oljebristen (som smörjer den motorn också) och nypa den med. Och separaten fattar ju att olja motorn mera i högre hastigheter vilket är en mycket bra egenskap när man kör värre och värst.
Hedge: Informationen skickad till "serviceavdelningen"!

Vill man ha en mera morrig Vespa så finns ju förstås också Super Sporten (som jag morrar med idag). Men då talar vi också om kinkigare fordon som folk ofta ger upp med och byter motor på.

Om jag förstått rätt med separatsmörj, så är det inte så bra att skippa "separaten" och hälla oljan i tanken. Motorn i separaten kan visst ta illa upp av oljebristen (som smörjer den motorn också) och nypa den med. Och separaten fattar ju att olja motorn mera i högre hastigheter vilket är en mycket bra egenskap när man kör värre och värst.
Hedge: Informationen skickad till "serviceavdelningen"!

Tja, ikke noe problem det.vespaco wrote: Om jag förstått rätt med separatsmörj, så är det inte så bra att skippa "separaten" och hälla oljan i tanken. Motorn i separaten kan visst ta illa upp av oljebristen (som smörjer den motorn också) och nypa den med. Och separaten fattar ju att olja motorn mera i högre hastigheter vilket är en mycket bra egenskap när man kör värre och värst.
Løft skru ut oljepumpen på forgasseren og løft ut "drevet" og plugg igjen.
Nada problem å kjøre autolube-motor med blanding i tanken.
Både Bastard'en og Tante Rød har autolube'n koplet bort og fungerer perfekt (tja, ikke Bastard'en, men det er en annen historie...)
Men det är bökigt att hålla på och måtta olja hela tiden i bensinen om man vill vara exakt.. dels ska man ha ett bra mått på oljeflaskan eller ett separat mått.. Man tankar ju inte alltid tex 5 liter och fyller i 1 dl olja.. ibland har man ju ett par liter kvar men vill ändå tanka upp fullt när man åker förbi en mack osv.. då är det inte så lätt och få i rätt mängd olja om man tankat typ 3,5 l bensin och har en oljeflaska som bara visar deciliter. nej.. tummen upp för separat oljeblandning säger jag personligen..
Easy piecy; http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 100ml.aspxDavego wrote:Men det är bökigt att hålla på och måtta olja hela tiden i bensinen om man vill vara exakt.. dels ska man ha ett bra mått på oljeflaskan eller ett separat mått.. Man tankar ju inte alltid tex 5 liter och fyller i 1 dl olja.. ibland har man ju ett par liter kvar men vill ändå tanka upp fullt när man åker förbi en mack osv.. då är det inte så lätt och få i rätt mängd olja om man tankat typ 3,5 l bensin och har en oljeflaska som bara visar deciliter. nej.. tummen upp för separat oljeblandning säger jag personligen..
Trodde alle som blandet i tanken kjørte med slik?
Jag trodde också att alla har ett sådant oljemått (eller liknande). Vem orkar räkna eller gissa, när man kan använda en sådan behändig kanna och få exakt mängd. Kostar knappt inget och betalar igen sig på sparad olja och undvikta nyp.Svint1 wrote:Easy piecy; http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... 100ml.aspxDavego wrote:Men det är bökigt att hålla på och måtta olja hela tiden i bensinen om man vill vara exakt.. dels ska man ha ett bra mått på oljeflaskan eller ett separat mått.. Man tankar ju inte alltid tex 5 liter och fyller i 1 dl olja.. ibland har man ju ett par liter kvar men vill ändå tanka upp fullt när man åker förbi en mack osv.. då är det inte så lätt och få i rätt mängd olja om man tankat typ 3,5 l bensin och har en oljeflaska som bara visar deciliter. nej.. tummen upp för separat oljeblandning säger jag personligen..
Trodde alle som blandet i tanken kjørte med slik?