ännu en Vespa till Tyskland
ännu en Vespa till Tyskland
Igår kväll ringde jag på en Vespa Touring -63 (finns fortfarande kvar på blocket när detta skrivs).
Tyvärr så sa säljaren att den antagligen skulle bli såld imorgon.
Inget konstigt i detta naturligtvis, men grejen är att han skulle sälja den till en tysk.
Till råga på allt så var det en kille som köpte upp vespor i Sverige för att sedan sälja dessa vidare i andra länder.
Är inte detta en sak för SSK att ta tag i?
Kanske kan man skicka ut brev till de ägare med gammelvespor?
Kanske kan man skicka mail till de som lägga ut på blocket och vädja att inte sälja dessa utomlands.
En liten blänkare på förstasidan kanske?
Om man får någon enda att tänka till så är det ju värt.
Kanske jag som är nojig, men jag tycker det är synd och skam om våra hojar försvinner utomlands.
Tyvärr så sa säljaren att den antagligen skulle bli såld imorgon.
Inget konstigt i detta naturligtvis, men grejen är att han skulle sälja den till en tysk.
Till råga på allt så var det en kille som köpte upp vespor i Sverige för att sedan sälja dessa vidare i andra länder.
Är inte detta en sak för SSK att ta tag i?
Kanske kan man skicka ut brev till de ägare med gammelvespor?
Kanske kan man skicka mail till de som lägga ut på blocket och vädja att inte sälja dessa utomlands.
En liten blänkare på förstasidan kanske?
Om man får någon enda att tänka till så är det ju värt.
Kanske jag som är nojig, men jag tycker det är synd och skam om våra hojar försvinner utomlands.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Hej.
Som Paka säger så är det inget nytt och har diskuterats en hel del här på forumet.
Frågan är problematisk eftersom vi naturligtvis inte kan lägga oss i andras affärer samtidigt som exporten inte gynnar vårat intresse.
Det grundläggande problemet är att scootrarna säljs till så låga priser så att det lönar sig att exportera dem till utlandet där man får mer för dem. De som har satt detta i system abonnerar på scooterannonser på blocket och vet inom sekunder när kommer upp annonser som motsvarar deras sökkriterier. Att göra fynd på blocket är idag nästan omöjligt.
Vad vi som scooterister kan göra idag är att visa upp oss så mycket som möjligt och på så sätt öka intresset för våra gammelscootrar och därmed upplysa folk om vilka skatter som ligger bortglömda och ouppskattade i gömmorna.
>Kanske kan man skicka ut brev till de ägare med gammelvespor?
-Det är tusentals och tyvärr skulle dessa brev inte nå de scootrar som fallit ur registret och som slumpas ut till vrakpriser. De adresser man kan få ur bilregistret går oftast till redan stolta och upplysta scooterister.
>Kanske kan man skicka mail till de som lägga ut på blocket och vädja att inte sälja dessa utomlands.
-Känns tveksamt att lägga sig i. Jag har faktiskt försökt detta några gånger när jag ser att exportrisk föreligger men har ofta kontaktat för sent och säljaren blir inte så glad när jag påpekar att han har tagit alldeles för lite betalt och blivit blåst.
>En liten blänkare på förstasidan kanske?
-Bra idé men jag vet inte hur det går till rent tekniskt, jag ska se med våran webmaster.
>Om man får någon enda att tänka till så är det ju värt.
- Absolut!
En liten tröst är kanske att vi faktiskt importerar en del också.
Jag har dessutom personligen köpt scootrar jag inte behövde för att rädda dem från export men då hade jag att göra med en förstående säljare och fick naturligtvis bjuda över exportören.
Crispin
Som Paka säger så är det inget nytt och har diskuterats en hel del här på forumet.
Frågan är problematisk eftersom vi naturligtvis inte kan lägga oss i andras affärer samtidigt som exporten inte gynnar vårat intresse.
Det grundläggande problemet är att scootrarna säljs till så låga priser så att det lönar sig att exportera dem till utlandet där man får mer för dem. De som har satt detta i system abonnerar på scooterannonser på blocket och vet inom sekunder när kommer upp annonser som motsvarar deras sökkriterier. Att göra fynd på blocket är idag nästan omöjligt.
Vad vi som scooterister kan göra idag är att visa upp oss så mycket som möjligt och på så sätt öka intresset för våra gammelscootrar och därmed upplysa folk om vilka skatter som ligger bortglömda och ouppskattade i gömmorna.
>Kanske kan man skicka ut brev till de ägare med gammelvespor?
-Det är tusentals och tyvärr skulle dessa brev inte nå de scootrar som fallit ur registret och som slumpas ut till vrakpriser. De adresser man kan få ur bilregistret går oftast till redan stolta och upplysta scooterister.
>Kanske kan man skicka mail till de som lägga ut på blocket och vädja att inte sälja dessa utomlands.
-Känns tveksamt att lägga sig i. Jag har faktiskt försökt detta några gånger när jag ser att exportrisk föreligger men har ofta kontaktat för sent och säljaren blir inte så glad när jag påpekar att han har tagit alldeles för lite betalt och blivit blåst.
>En liten blänkare på förstasidan kanske?
-Bra idé men jag vet inte hur det går till rent tekniskt, jag ska se med våran webmaster.
>Om man får någon enda att tänka till så är det ju värt.
- Absolut!
En liten tröst är kanske att vi faktiskt importerar en del också.
Jag har dessutom personligen köpt scootrar jag inte behövde för att rädda dem från export men då hade jag att göra med en förstående säljare och fick naturligtvis bjuda över exportören.
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Nej, han är italienare, boendes i Malmö och heter Alessandro...LIJ wrote:Kakelmannen måhända...
Jag tror för övrigt att det är hart när omöjligt att försöka få "Svensson" till att begå trafikhistoriska hjältedåd genom att vägra sälja sina gamla fordon utomlands. Dels är det svårt att nå ut med denna information (vem mer än entusisterna läser på ett forum som detta?), dels tror jag att Svensson helt enkelt säljer till den som betalar honom mest.
Mvh
/ Fredrik
mmmh det är ett svårt ämne.
Jag själv gråter för varje scooter som lämnar Sverige - trots att jag är tysk. Känns synd att beståndet minskas.
Men är det inte så att vi fortfarande kan "fynda" roliga objekt i Sverige för att ägare till gamla vespor som inte är i scenen ofta är något ovetande vilken marknad det finns både i Sverige & utomlands... det är ju en trend just nu med gamla Vespor och det finns ett sug både i Sverige och ifrån utlänningar.
Om du börja skriva till alla "gubbar" att deras gamla Vespor är värda pengar då kan vi lägga ned med att försöka "fynda" den där speciella Vespan... För att vem som helst förstår ju att om man kan få 15.000,- för en Vespa så sätter man ju inte direkt ut den för försäljning för 5000,-...
När man har följd pris utvecklingen sedan Blocket finns så har priserna väl generellt gått upp med ca. 30%, eller? Ibland finns det ju någon touring för 8000,- , men de flesta ligger nu på 12+... och sedan blir det budgivning
- och den vinner kakelmannen med cash och 3 vinflaskor på köpet.
- en personlig fråga: vad är det för skillnad om Vesporna säljs till Tyskland eller Italien contra mot Danmark, Finnland eller Norge. Det är en mängd svenska Vespor som exporterats dit med - men då är det ingen ramaskri... eller?
"Tysken"
Jag själv gråter för varje scooter som lämnar Sverige - trots att jag är tysk. Känns synd att beståndet minskas.
Men är det inte så att vi fortfarande kan "fynda" roliga objekt i Sverige för att ägare till gamla vespor som inte är i scenen ofta är något ovetande vilken marknad det finns både i Sverige & utomlands... det är ju en trend just nu med gamla Vespor och det finns ett sug både i Sverige och ifrån utlänningar.
Om du börja skriva till alla "gubbar" att deras gamla Vespor är värda pengar då kan vi lägga ned med att försöka "fynda" den där speciella Vespan... För att vem som helst förstår ju att om man kan få 15.000,- för en Vespa så sätter man ju inte direkt ut den för försäljning för 5000,-...
När man har följd pris utvecklingen sedan Blocket finns så har priserna väl generellt gått upp med ca. 30%, eller? Ibland finns det ju någon touring för 8000,- , men de flesta ligger nu på 12+... och sedan blir det budgivning

- en personlig fråga: vad är det för skillnad om Vesporna säljs till Tyskland eller Italien contra mot Danmark, Finnland eller Norge. Det är en mängd svenska Vespor som exporterats dit med - men då är det ingen ramaskri... eller?
"Tysken"
"Blech und Freude Rollerjungen"
Bättre chans att kunna köpa den tillbaka till Sverige? Små kretsar och så där gör det enklare att få tips om vad som är till salu. Om någon därborta skulle vara intresserad av tillbakaimport. Men än så länge tror jag inte att så värst många svenskar kommer efter en Touring. Det är mest Touringar som syns på våra försäljningslistor.tysken wrote: - en personlig fråga: vad är det för skillnad om Vesporna säljs till Tyskland eller Italien contra mot Danmark, Finland eller Norge. Det är en mängd svenska Vespor som exporterats dit med - men då är det ingen ramaskri... eller?
Tyskar och italienare är elaka utlänningar som kommer och tar våra Vespor. Danskar, norrmän och finnar är snälla och nästan som oss själva. Vi förstår till och med nästan vad de säger. Vesporna stannar således inom familjen och det är ok.- en personlig fråga: vad är det för skillnad om Vesporna säljs till Tyskland eller Italien contra mot Danmark, Finnland eller Norge. Det är en mängd svenska Vespor som exporterats dit med - men då är det ingen ramaskri... eller?

Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Jag håller med om att det är trist att gammelvesporna försvinner utomlands. MEN, jag kan också peka ut 10st fina Vespor på blocket som har legat där en månad nu utan att någon köper dem... Det verkar ju inte vara något köptryck hos svenskarna iallafall. Definitivt inte på en Touring iallafall.
/ Christian
Jag håller med om att det är trist att gammelvesporna försvinner utomlands. MEN, jag kan också peka ut 10st fina Vespor på blocket som har legat där en månad nu utan att någon köper dem... Det verkar ju inte vara något köptryck hos svenskarna iallafall. Definitivt inte på en Touring iallafall. Men, men.. en dag är väl Vesporna på blocket slut i svea-rike och jag och ni andra kan skatta oss lyckliga för att vi har en! 

/ Christian
- Micool1972
- Entusiast
- Posts: 192
- Joined: Sun 03 Jun 2007, 09:32
- Location: Lund Sweden
Man ska se det possitivt!
Vi fyller de andra länderna med scootrar som är i väldigt bra skick jämfört med t.ex Italien där de har varit mer ett "slitochsläng" fordon. Så som Volvo och Saab är/var för er svennar.
Scootrar på kontinenten körs året runt på vägar med mer hål än en sweizerost, (den enda svenska staden som ens kommer i närheten av sådana vägar enligt min mening är gatorna i Södertälje).
Sen ska vi inte tala om att där nere verkar man köra enligt principen "Bucklor für alle"
I Sverige har man ofta kört mindre för att det är längre och isigare vintrar. Det är vanligare med garage och skydd här i norden än nere på kontinenten (tycker jag) och som sagt, man tar hand om scootrarna på ett annat sätt.
Men tillbaka till det possitiva i det hela. Vi fyller de andra länderna med våra scootrar och så blir deras marknad mättad, utbudet större än efterfrågan, priserna faller och vi köper tillbaka dom billigare än vad vi sålde dom för
Skämt o sido så tycker jag också det är hemskt tråkigt att "svenska" scootrar försvinner ur landet. Men för att de ska stanna måste ju någon hosta upp pengarna säljaren vill ha. ELLER så får säljaren vara tillräckligt tät för att inte behöva sälja till vemsomhelst till bästa pris här och nu. Jag tror ju inte direkt man sätter in en annons på t.ex blocket bara för att "kolla intresset".Utan man gör det för att man vill sälja.
Sen tror jag även att alla drar sitt strå till stacken på ett eller annat sätt. T.ex som nämnts tidigare, när man ringer på en annons så berättar man även om "de dära yytlänningarna". Antingen det blir affär eller inte. För ordet sprids snabbt. Här i våra kretsar känner vi mycket väl till denna problematiken men säkert inte blocketsäljaren, som berättar det för sin granne när de möts osv osv.
//Michaele (som både har importerat och räddat scootrar)
Vi fyller de andra länderna med scootrar som är i väldigt bra skick jämfört med t.ex Italien där de har varit mer ett "slitochsläng" fordon. Så som Volvo och Saab är/var för er svennar.
Scootrar på kontinenten körs året runt på vägar med mer hål än en sweizerost, (den enda svenska staden som ens kommer i närheten av sådana vägar enligt min mening är gatorna i Södertälje).
Sen ska vi inte tala om att där nere verkar man köra enligt principen "Bucklor für alle"
I Sverige har man ofta kört mindre för att det är längre och isigare vintrar. Det är vanligare med garage och skydd här i norden än nere på kontinenten (tycker jag) och som sagt, man tar hand om scootrarna på ett annat sätt.
Men tillbaka till det possitiva i det hela. Vi fyller de andra länderna med våra scootrar och så blir deras marknad mättad, utbudet större än efterfrågan, priserna faller och vi köper tillbaka dom billigare än vad vi sålde dom för

Skämt o sido så tycker jag också det är hemskt tråkigt att "svenska" scootrar försvinner ur landet. Men för att de ska stanna måste ju någon hosta upp pengarna säljaren vill ha. ELLER så får säljaren vara tillräckligt tät för att inte behöva sälja till vemsomhelst till bästa pris här och nu. Jag tror ju inte direkt man sätter in en annons på t.ex blocket bara för att "kolla intresset".Utan man gör det för att man vill sälja.
Sen tror jag även att alla drar sitt strå till stacken på ett eller annat sätt. T.ex som nämnts tidigare, när man ringer på en annons så berättar man även om "de dära yytlänningarna". Antingen det blir affär eller inte. För ordet sprids snabbt. Här i våra kretsar känner vi mycket väl till denna problematiken men säkert inte blocketsäljaren, som berättar det för sin granne när de möts osv osv.
//Michaele (som både har importerat och räddat scootrar)
Gammelvesporna kommer ju inte att bli fler och jag trodde nog att man i klubben såg mer allvarligt på detta.
Sedan så spelar det ju ingen roll vilket land det säljs till naturligtvis. (Just i detta fall så var det Tyskland)
Snacket om att det inte är någon idé, det är inget nytt osv, håller inte i mina öron.
Alla gör ju naturligtvis som man vill, men jag kommer iaf att försöka påverka i den mån jag kan.
Ska väl sägas att jag inte har några som helst problem med import
Sedan så spelar det ju ingen roll vilket land det säljs till naturligtvis. (Just i detta fall så var det Tyskland)
Snacket om att det inte är någon idé, det är inget nytt osv, håller inte i mina öron.

Alla gör ju naturligtvis som man vill, men jag kommer iaf att försöka påverka i den mån jag kan.
Ska väl sägas att jag inte har några som helst problem med import

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
-
- Entusiast
- Posts: 166
- Joined: Tue 13 May 2008, 15:59
- Location: Småland
Ja, eftersom man inte är gjord utav pengar, har ett väldigt stort garage eller obegränsat med tid så anser nog jag att det är bättre att enstaka (eller handlar det om enstaka?) exemplar tas om hand istället för att stå bakom en lada nånstans. Collson har ju oxå reflekterat precis som jag har gjort när det gäller blocket, tycker vi det är för dyrt?
------------
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)
Vespa Sprint 200 -66
Lambretta Li 150 -60
Vespa GL 200 -62 (såld)
Vespa V 70 R - 75 (såld)
Vespa PX 200 -85 x 2 (sålda)
Vespa Primavera -68 (såld)