Hej! Precis som rubriken lyder är nästan samtliga kugg på "julgranen" trasiga. Jag har funnit denna som alternativ som jag tror bör fungera...
http://www.scooter-center.com:80/scoweb ... egory2=CAT
Nästa problem är "den andra" "julgranen", den som växelkorset manipulerar. När jag räknar kuggen får jag det till från det minsta drevet till det största 42,48,52 och 57. Det är drev 48 och 57 som är trasiga..
Vet någon vart man finner dessa drev!? Kan man kolla på drev till PX eller liknande som är "bult on" för att finna en matchning som passar till en VBB1M?
Mvj Isse
Vespa Super (VBB1M) med rasad låda
Vespa Super (VBB1M) med rasad låda
Vespa Super 1962 (VBB1T)
Ser ut att vara slut på scooter-center. Men Sip har den: http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... l+set.aspx
Går och räknar lite kugg på drev och hör av mig snart.
/P
Går och räknar lite kugg på drev och hör av mig snart.
/P
Hittade inga drev, men enligt listorna sitter samma drev och julgran i 125/VNB5 t.o.m. VNC, 150/VBB1 t.o.m. VBC, 125/GT (E), 125/VNL2 (E). samt S/VLB2M till motornr 051374. (E) betyder "exportmodeller".
Vet inte riktigt vilken motor som kan vara lättast att hitta i Sverige dock.
Popolinomotorna VNS5 el 6 har inte samma art.nummer på dreven, förmodligen för att vissa drev är hålborrade och lättade i dem.
EHR kan ha drev liggande, tyvärr är vissa drev dock dåligt uppmärkta. Artikelnumren på dina växeldrev är (från ettan till fyran, ettan och trean är trasiga som jag förstod det) 51124, 59007, 51123 och 58679. Ring och fråga om de finns i lagersystemet.
De julgranar du kan använda heter 58681, som kan ersättas med 92074.
/P
Vet inte riktigt vilken motor som kan vara lättast att hitta i Sverige dock.
Popolinomotorna VNS5 el 6 har inte samma art.nummer på dreven, förmodligen för att vissa drev är hålborrade och lättade i dem.
EHR kan ha drev liggande, tyvärr är vissa drev dock dåligt uppmärkta. Artikelnumren på dina växeldrev är (från ettan till fyran, ettan och trean är trasiga som jag förstod det) 51124, 59007, 51123 och 58679. Ring och fråga om de finns i lagersystemet.
De julgranar du kan använda heter 58681, som kan ersättas med 92074.
/P
Fan vad glad jag blir att det finns folk som kan ämnet, själv är jag helt ny inom det så jag är mkt mkt tacksam för hjälpen.
Ja precis, det är kuggkrans 1 och 3 som är defekta. De övriga två har klarat sig bra på den axeln, jag ser i alla fall inga visuella skader på dem. Jag var inte riktigt med gällande "modell spridningen" av vespor. Men utifrån det du nämnt så gjorde jag en ny sökning med "cog vbc" se länk...
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... a=1&sort=0
Så om jag inte har missuppfattat det hela så borde alltså samtliga kugg som listas med hjälp av länken (de som nämns som "vbx1t) passa?
Dock så kommer jag även ringa EHR och EM Scooters (om de nu kan svara i luren någon gång
" och se vad de har.
Ja precis, det är kuggkrans 1 och 3 som är defekta. De övriga två har klarat sig bra på den axeln, jag ser i alla fall inga visuella skader på dem. Jag var inte riktigt med gällande "modell spridningen" av vespor. Men utifrån det du nämnt så gjorde jag en ny sökning med "cog vbc" se länk...
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... a=1&sort=0
Så om jag inte har missuppfattat det hela så borde alltså samtliga kugg som listas med hjälp av länken (de som nämns som "vbx1t) passa?
Dock så kommer jag även ringa EHR och EM Scooters (om de nu kan svara i luren någon gång

Vespa Super 1962 (VBB1T)
Kan vara så, men det är inte säkert. VBX1 är P150S. Men om du hittar drev med rätt antal kugg som även har rätt innerdiameter så tycker man ju att du borde vara hemma.
När vi var i Tyskland berättade förresten en av SIP:s anställda att han jobbar på att få in Piaggios artikelnummer i beskrivningarna.
Jag tror att det skulle underlätta enormt mycket mer än den metod de har nu. Dock sa han att det är mycket krångligare än det låter.
/P
När vi var i Tyskland berättade förresten en av SIP:s anställda att han jobbar på att få in Piaggios artikelnummer i beskrivningarna.
Jag tror att det skulle underlätta enormt mycket mer än den metod de har nu. Dock sa han att det är mycket krångligare än det låter.
/P
wooohöwww...Nya "gamla" drev funna! Med en massa tur så hade EM Scooter i GB en kluven motor i föntstret som "visa hur" det ser ut på insidan.... Det var ren tur att jag såg den i fönstret och att den bara råkade var fyrväxlad 
Så det tackar vi för, så nu är det bara skruva skruva som gäller...

Så det tackar vi för, så nu är det bara skruva skruva som gäller...

Vespa Super 1962 (VBB1T)