Att rädda en Vespa: Projektet "ge mig kraft"

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Att rädda en Vespa: Projektet "ge mig kraft"

Post by madoc »

Tänkte jag skulle dela med mig lite av projektet "Ge mig kraft..." - en del har postats under Smallframes (http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=5712), men det är rätt mycket generellt plåtjobb så jag tänkte att det skulle passa bättre här. Jag har bytt lite plåt på ett par bilar tidigare, men inte försökt knacka plåt för hand speciellt mycket. Här kommer lite bilder för att inspirera - det går att lära sig.

Så här såg alltså eländet ut när det var blästrat. Vissta inte om jag skulle skratta eller gråta...

Image

Tänkte "fixar jag det här kommer jag att lära mig en del". Ett besök på Vertygsboden i Borås blev dyrt. Plåtverktyg införskaffades: Sandsäck, en sats mothåll (blåa, det röda är ett Biltema), träklubba, kulhammare och en bra plåthammare (STOR skillnad att jobba med jmf Biltema). Hittade ett skomakarmothåll på loppis och gjorde mig en "bumping file":

Image

Den lilla torpedväggen med stötdämparfästet fixades och det var dags att laga kåporna. Plåten till kåpan är gjord med verktygen på bilden, (och vinkelslip o plåtsax förstås). Först träklubba på sandsäcken för att få till linjerna grovt, sedan plana med hammare och mothåll. Höger sida före svets:

Image

När kåporna var klara tog jag mig an området direkt bakom sadeln. Bökigt område med många kurvor. Ville försöka göra varje sida i ett stycke med andra sidan som referens. Det är det här som skall fyllas i:

Image

Började med en plåtbit (Biltemas 0,9 om någon undrar), väl tilltagen:

Image

Man får klura en del på var det kommer att vara för mycket plåt och var det blir för lite. Sträcka är lätt, krympa är svårare (om man inte har en krympmaskin a 2000:-). Efter lite bankande såg det rätt illa ut och jag undrade stilla om detta skulle funka:

Image

I överkant (ovan) finns veckad plåt som är "för mycket". Den behöver krympas och jag har böjt till den med en tång. Efter upphettning (tyvärr bara tillgång till gasol - funkar nog bättre med gas-svets) kan man banka ner metallen med filen (visar på kall plåt) och filens tänder gör då att plåten inte glider isär uten trycks ihop (och blir tjockare). Det här har jag bara sett på film förr - men det funkade faktiskt:

Image

Det börjar ta form men det är en bra bit kvar. Hoppet återvänder:

Image

Ett halvt dygn senare (skojar inte - det gick en arbetsdag på den här plåtbiten):

Image

När det var dags för högersidan gick det lättare - det tog bara en halv dag...

Image

Jag svetsar kant i kant bak. För överlappningen som finns orginal tänkte jag löda på en plåtremsa. Hade jag haft en plåtfalsmaskin hande jag falsat och lagt om lott.

Nu återstår nedre delen av bakskärmen, nya golv-balkar och lite smålagningar av golvkanter. Se´n blir det mer riktning och tennspackling (en sak till jag inte gjort förut - nya äventyr m.a.o.)

Fortsättning följer...

/M
Last edited by madoc on Fri 14 Jan 2011, 14:47, edited 1 time in total.
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Riktigt fint arbete det där!
Lycka till i fortsättningen och jag hoppas du skickar upp mycket bilder!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Häftigt! Duktigt! Det där med filens "hålla fast"-yta var ju bra att veta. Hm, kanske man borde köpa ett par billiga filar i reserv kanske...
User avatar
colsson
Lärling
Lärling
Posts: 598
Joined: Fri 30 Oct 2009, 17:38
Location: Landskrona

Post by colsson »

Jag säger bara; "hatten av" för dig och ditt projekt! Själv skulle jag aldrig orka ge mig på ett sånt plåtjobb! Det syns att du har talang för vad du gör, så tappa inte sugen utan fortsätt att svetsa, löda, banka, bocka och lägg upp bilderna här! En dag är du klar och kan vara jäääkligt stolt över vad du åstadkommit! :)
/ Christian
madoc
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 02 Feb 2009, 00:38
Location: Stockholm

Tack grabbar!

Post by madoc »

Tack för uppmuntrande ord - det behövs!

Här kommer lite bilder av kvällens arbete. När jag trodde jag var "klar" med området bakom sadeln hade jag fått högra bulan längre bak än vä. Svårt att mäta rätt på runda saker. Ena sidan var svetsad så det fanns ingen återvändo. För mycket plåt alltså. Inte utan viss desperation hettade jag upp (så mycket det gick med gasolen - mörkröd plåt) och bankade in den. Är inte så orolig längre om plåt blir bucklig - det går alltid att rikta. Efter tillslaget:

Image

Och det funkade - efter riktning hade jag fått fram bulan en knapp halv-cm eller nå´t.

Fortsatte med nedre delen av skärmen. Fuskar lite bakom baklyset. Skar ut det som behövdes (vilket syntes bättre inifrån):

Image

Bestämde mig för att försöka jobba lite fortare/mer rationellt och inte fega. Lite slag med träklubban med för att sträcka plåten i mitten (den behöver ju vara välvd i båda riktningarna):

Image

Bankade detta plant och la på hålet och ritsade med en spik inifrån. Tog ett djupt andetag och klippte väldigt nära strecket och slipade ner till strecket. Lämnade en bit nedtill för kanten. Baggis. Tog 15 minuter. Nytt personligt rekord i sikte...

...sen tog den där j-a kanten 2 timmar. Höll på att bli galen. Svårt att få in ett mothåll och svårt att böja eftersom det blir en liten U-balk som skall följa skärmens kurva. Och man vill ju inte ha spackel här, där det är stor riskt att få skador. Ja, ja. Nu är plåten klar i alla fall. Väntar med att svetsa tills jag har gjort rent den lilla förstärkningsbalken - den är ju rätt svår att komma åt på insidan se´n:

Image

Nästa pass blir golvbalkarna, men nu är det sov-dags!
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Jag är lite känd för att ha gott tålamod, men det där skulle jag nog bli tokig på! :lol:
återigen, Du gör ett riktigt bra arbete!
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Post Reply