Dette har jeg gjort!
Svint1: Husk at det er to forskjellige typer regulatorer med 5 kontakter. Jeg knota lenge før jeg skjønte hvorfor jeg aldri fikk scootern til å lade batteriet.
Den du vil ha (om du har nyere px-motor) er markert: G/G/B+/C/(jord)
For du har én ledning med strøm fra tennplata, ikkesant?
Den andre typen, A/A/B+/G/(jord) funker ikke. Tror det har noe med at den trenger en eldre type tennplate med separate kretser (totalt 7-ledninger fra tennplata) for vekselstrøm og ladestrøm til batteriet. Ta en titt her om du er god på tysk:
http://www.vespa-t5.org/elektrik/5p-regler-aabmg/
Du har vekselstrøm inn og ut på de to G-ene, B+ til batteriet, naturligvis. C kobles via en bryter inn på ledningen fra B+. Hvorfor vet ikke, men tror det har noen med å hindre at batteriet tapper seg når tenninga er av. C er gjerne koblet via tenningslåsen på nyere PX-er. Først når C er koblet sammen med B+ får du ladestrøm til batteriet.
Biltema har et lite gel mc-batteri på 3Ah. Det er det jeg bruker. Det har holdt lenge. Jeg bytta batteriet over vintern, men ellers holder det til å drifte LED-bremselyset, baklyset, parklyset og litt mobilladning.
Over tid, derimot, tror jeg ikke vespaen er i stand til å kontinuerlig lade en mobil med en ca 1000mA. Det er mulig det finnes noen ordentlige spesifikasjoner på dette et sted, men jeg har uansett følelsen av at den ladern tømmer batteriet i scootern raskere enn regulatoren klarer å fylle på. Men har du fullt batteri, og lar scootern lade opp sitt eget batteri før det begynner på mobilen, så bør det vel være greit.