Mobil-lader på PX

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling

Mobil-lader på PX

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg skal iløpet av en helg kjøre ca 1700km(!) :twisted:

Tenkte derfor å ha litt musikk på øret fra min Iphone.
Den vil nok ikke vare hele tiden, så den trenger strøm underveis.

Jeg kjører med en PX208 motor i min SS, og lurer nå på hvordan jeg kopler til en "sigarettenner" til strømnettet, dvs til spenningsregulatoren.

noen tips?

Mvh
Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

Byt till spänningsregulator med utgång för batteri (senare modell) och koppla på ett litet 12V batteri och du kan ansluta mobilladdare.
Alternativt:
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=381
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hei Calle!

Regnet med at du ville svare så lenge det var elektrisk spørsmål... :lol:

Uansett, hvor mange amp må batteriet være?

Jeg tente å bare kople en slik ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... rettenner/ ) rett fra spenningsregulatoren....

Men det går altså ikke? :oops:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

:)

PX-motorn levererar AC (växelström) inte DC som du behöver, om du skall koppla in någon utrustning annat än lampor etc behöver du ett batteri för att det skall vara säkert och stabilt. ett litet räcker med ett fåtal Ah, kanske 12V 3-12Ah?
Mina scootrar:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Du kan inte koppla den direkt på likriktaren, strömmen som kommer från den är inte 'korrekt' likström, utan bara kapad växelström. Sätt ett litet gelbatteri mellan, så funkar det.

/G
Svint1 wrote:Hei Calle!

Regnet med at du ville svare så lenge det var elektrisk spørsmål... :lol:

Uansett, hvor mange amp må batteriet være?

Jeg tente å bare kople en slik ( http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilti ... rettenner/ ) rett fra spenningsregulatoren....

Men det går altså ikke? :oops:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,
Man måste allt likrikta innan man kopplar in ett batteri :)
VH
Calle
Mina scootrar:
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Hei og takk for svar!

Nå er ikke mine evner med scooter og strøm så veldig gode, men jeg får prøve. :oops:

Har bestilt deler fra Scootrs etter tips fra Calle og kjøper et lite gel-batteri fra Feiltema.

Men; kan noen lage en enkel skisse så jeg slipper å knote og ødelegge for mye før det fungerer? :oops:

Takk takk.

Mvh
Ø
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Fixar en skiss imorgon, vad har du fôr regulator nu? VH
Calle
Mina scootrar:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag utgick från att han hade en likriktande regulator, och då får du 'typ' likström, men inte bra nog för att köra direkt på t ex laddare och instrument.

/G
calle wrote:Hej,
Man måste allt likrikta innan man kopplar in ett batteri :)
VH
Calle
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

calle wrote:Fixar en skiss imorgon, vad har du fôr regulator nu? VH
Calle
Ypperlig!

Kjører nå med en uorginal regulator fra SCK;
Image
men har tenkt å bruke en vanlig Ducati regulator for PX med batteri, dvs 5 "kontakter", slik at jeg får strøm ut for batteriet. (eller direkte til sigarettenneren....)

Mvh
Ø
Magg

Post by Magg »

Dette har jeg gjort!

Svint1: Husk at det er to forskjellige typer regulatorer med 5 kontakter. Jeg knota lenge før jeg skjønte hvorfor jeg aldri fikk scootern til å lade batteriet.

Den du vil ha (om du har nyere px-motor) er markert: G/G/B+/C/(jord)
For du har én ledning med strøm fra tennplata, ikkesant?

Den andre typen, A/A/B+/G/(jord) funker ikke. Tror det har noe med at den trenger en eldre type tennplate med separate kretser (totalt 7-ledninger fra tennplata) for vekselstrøm og ladestrøm til batteriet. Ta en titt her om du er god på tysk:
http://www.vespa-t5.org/elektrik/5p-regler-aabmg/

Du har vekselstrøm inn og ut på de to G-ene, B+ til batteriet, naturligvis. C kobles via en bryter inn på ledningen fra B+. Hvorfor vet ikke, men tror det har noen med å hindre at batteriet tapper seg når tenninga er av. C er gjerne koblet via tenningslåsen på nyere PX-er. Først når C er koblet sammen med B+ får du ladestrøm til batteriet.

Biltema har et lite gel mc-batteri på 3Ah. Det er det jeg bruker. Det har holdt lenge. Jeg bytta batteriet over vintern, men ellers holder det til å drifte LED-bremselyset, baklyset, parklyset og litt mobilladning.

Over tid, derimot, tror jeg ikke vespaen er i stand til å kontinuerlig lade en mobil med en ca 1000mA. Det er mulig det finnes noen ordentlige spesifikasjoner på dette et sted, men jeg har uansett følelsen av at den ladern tømmer batteriet i scootern raskere enn regulatoren klarer å fylle på. Men har du fullt batteri, og lar scootern lade opp sitt eget batteri før det begynner på mobilen, så bør det vel være greit.
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Spitze Magg! -og velkommen hjem!

Uansett, jeg er som sagt ingen rakett-forsker på dette feltet, så en skisse hadde hjulpet masse...

Snakkes neste uke!

Mvh
Ø
Magg wrote:Dette har jeg gjort!

Svint1: Husk at det er to forskjellige typer regulatorer med 5 kontakter. Jeg knota lenge før jeg skjønte hvorfor jeg aldri fikk scootern til å lade batteriet.

Den du vil ha (om du har nyere px-motor) er markert: G/G/B+/C/(jord)
For du har én ledning med strøm fra tennplata, ikkesant?

Den andre typen, A/A/B+/G/(jord) funker ikke. Tror det har noe med at den trenger en eldre type tennplate med separate kretser (totalt 7-ledninger fra tennplata) for vekselstrøm og ladestrøm til batteriet. Ta en titt her om du er god på tysk:
http://www.vespa-t5.org/elektrik/5p-regler-aabmg/

Du har vekselstrøm inn og ut på de to G-ene, B+ til batteriet, naturligvis. C kobles via en bryter inn på ledningen fra B+. Hvorfor vet ikke, men tror det har noen med å hindre at batteriet tapper seg når tenninga er av. C er gjerne koblet via tenningslåsen på nyere PX-er. Først når C er koblet sammen med B+ får du ladestrøm til batteriet.

Biltema har et lite gel mc-batteri på 3Ah. Det er det jeg bruker. Det har holdt lenge. Jeg bytta batteriet over vintern, men ellers holder det til å drifte LED-bremselyset, baklyset, parklyset og litt mobilladning.

Over tid, derimot, tror jeg ikke vespaen er i stand til å kontinuerlig lade en mobil med en ca 1000mA. Det er mulig det finnes noen ordentlige spesifikasjoner på dette et sted, men jeg har uansett følelsen av at den ladern tømmer batteriet i scootern raskere enn regulatoren klarer å fylle på. Men har du fullt batteri, og lar scootern lade opp sitt eget batteri før det begynner på mobilen, så bør det vel være greit.
Magg

Post by Magg »

Ok. Da har jeg kladda ned en liten skisse til deg:

Image
Post Reply