Ny på forumet med växlar som hoppar ur, PX200E -84
Ny på forumet med växlar som hoppar ur, PX200E -84
Hej gott folk.
Ny för dagen på detta forum!
Införskaffat en PX200E -84 som behöver lite kärlek.
Växel 2 och 3 hoppar ur av sig själv, handtaget glider av sig själv. Ni förstår säkert...
Har sökt men ej hittat vad detta kan vara därför frågar jag här, hoppas det är rätt forumdel! Är rätt teknisk men ej mekat med dessa motorer innan.
Efter 70 km hemfärd är man lagom go i rumpan! Härlig känsla och slapp regnet!
Mvh
Daniel
Ny för dagen på detta forum!
Införskaffat en PX200E -84 som behöver lite kärlek.
Växel 2 och 3 hoppar ur av sig själv, handtaget glider av sig själv. Ni förstår säkert...
Har sökt men ej hittat vad detta kan vara därför frågar jag här, hoppas det är rätt forumdel! Är rätt teknisk men ej mekat med dessa motorer innan.
Efter 70 km hemfärd är man lagom go i rumpan! Härlig känsla och slapp regnet!
Mvh
Daniel
Välkommen!
Att växlar hoppar ur brukar kunna bero på ett slitet växelkors. Detta är en slitdel som behöver bytas ibland. Billig, men lite bökig att byta. Har aldrig gjort det själv men här står hur man gör:
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Att växlar hoppar ur brukar kunna bero på ett slitet växelkors. Detta är en slitdel som behöver bytas ibland. Billig, men lite bökig att byta. Har aldrig gjort det själv men här står hur man gör:
http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.html
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Skånetraktens vespahandlare får nån annan bistå med men fyra bra tips i övrigt är:
http://www.emscooters.se
http://www.scooter-center.com
http://www.sip-scootershop.com
http://www.gethip.se
http://www.emscooters.se
http://www.scooter-center.com
http://www.sip-scootershop.com
http://www.gethip.se
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Hej igen.
Har haft ur motor och fått bulten till ljuddämparen urplockad. Motor i igen och är nu inne på att byta växelkorset och har kollat in lite hjälpsidor.
Behöver jag en svänghjulsavdragare eller finns det fullösning på det?
Behöver jag ta ur ena cylinderpinnen för att dela motorn? Tycker att bilderna visar det men blir inte riktigt klok på det.
Behövs det mer delar att köpa än just korset? ev packningar och liknande?
tack på förhand.
Har haft ur motor och fått bulten till ljuddämparen urplockad. Motor i igen och är nu inne på att byta växelkorset och har kollat in lite hjälpsidor.
Behöver jag en svänghjulsavdragare eller finns det fullösning på det?
Behöver jag ta ur ena cylinderpinnen för att dela motorn? Tycker att bilderna visar det men blir inte riktigt klok på det.
Behövs det mer delar att köpa än just korset? ev packningar och liknande?
tack på förhand.
Det är ju enklare att byta växelkorset medan motorn är ur, men har du nu satt i den igen är det väl bara att bita ihop:)luma2010 wrote:Hej igen.
Köp en svänghjulsavdragare, det är det värt. En svänghjulshållare är också väldigt bra att ha!Behöver jag en svänghjulsavdragare eller finns det fullösning på det?
Om motorn sitter i och du inte har hängt ner den ordentligt i bakkant, kan du inte få bort cylindern genom att dra den upp över pinnbultarna (ramen är i vägen) och då får du inte isär blockhalvorna (cylindern håller ihop dem). Gängar man ur de två yttersta pinnbultarna får man isär blocken medan motorn sitter helt på plats.Behöver jag ta ur ena cylinderpinnen för att dela motorn? Tycker att bilderna visar det men blir inte riktigt klok på det.
Panckningen mellan blockhalvorna och packningen till växelboxen lär behövas nya. Jag skulle passa på att byta packboxen på vevaxelns högra sida också. En extra krysskil till svänghjulet kan vara bra att ha. Har man otur behövs shims till växellådan, men om man behöver och vilka man behöver vet man ju först när man öppnat.Behövs det mer delar att köpa än just korset? ev packningar och liknande?
tack på förhand.
Lycka till!
Du behöver inte lossa svingen. Bara bakdämparen. Det enklaste sättet är att palla upp hojen baktill på en pallbock eller ölback. Tag sedan bort bakhjulet, då är det lättare att få ner motorn tillräckligt.
Sen är det bara att ta bort bakdämparen nedtill, och försiktigt släppa ner motorn.
För att klyva motorn behöver du alltså inte ta ur motorn ur ramen. Det räcker med att:
Ta bort de två yttersta pinnbultarna på cylindern. 'Högraste' bakifrån sett.
Sedan lossar du svänghjul, tändplatta och växelbox.
Lossa alla bultar som håller ihop motorn.
Använd kicken för att rucka isär motorhalvorna. Kickdrevsfädern kommer ramla ut när de går isär, så var med på det. Var också försiktig så du inte pajar packningarna mellan cylinder och blockhalvor om du vill återanvända dessa.
Nu är det bara att plocka bort dreven i växellådan (sitter med låsring), gänga ur växelföraren (OBS: VÄNSTERGÄNGAD) och fippla ur växelkorset.
-> Notera noggrant hur dreven satt monterade så de inte monteras fel.
-> Notera hur växelkorset var monterat så du inte sätter i det nya felvänt.
Sätt i det nya korset och skruva åt växelföraren. Kleta fast kickdrevsfjädern med fett så den inte ramlar fel när du sedan slår ihop blockhalvorna igen. Använd kicken för att manipulera ihop dem. Inget våld skall krävas. Dra bultarna växelvis (upp-ner, vänster-höger).
För att få dit växelboxen igen, ser du till att få ut växelarmen i boxen så långt ut det går. Det gör du genom att manipulera växelkulissen där vajernipplarna sitter. Placera den fyrkantiga 'plutten' i spåret under på växelföraren. Tryck sedan in boxen mot motorn, så att armen 'växlar' sig inåt. Till slut skall pinnbultarna gå igenom, och boxen täta mot motorn.
Sätt tillbaka pinnbultarna, antingen genom att använda ett pinnbultsverktyg eller att dubbeldra muttrar. Sedan på med packning och topplock. Dra åt topplock korsvis.
Absolut det smidigaste sättet att byta växelkors. Har sett en erfaren mek göra detta på under en halvtimma...
/G
Sen är det bara att ta bort bakdämparen nedtill, och försiktigt släppa ner motorn.
För att klyva motorn behöver du alltså inte ta ur motorn ur ramen. Det räcker med att:
Ta bort de två yttersta pinnbultarna på cylindern. 'Högraste' bakifrån sett.
Sedan lossar du svänghjul, tändplatta och växelbox.
Lossa alla bultar som håller ihop motorn.
Använd kicken för att rucka isär motorhalvorna. Kickdrevsfädern kommer ramla ut när de går isär, så var med på det. Var också försiktig så du inte pajar packningarna mellan cylinder och blockhalvor om du vill återanvända dessa.
Nu är det bara att plocka bort dreven i växellådan (sitter med låsring), gänga ur växelföraren (OBS: VÄNSTERGÄNGAD) och fippla ur växelkorset.
-> Notera noggrant hur dreven satt monterade så de inte monteras fel.
-> Notera hur växelkorset var monterat så du inte sätter i det nya felvänt.
Sätt i det nya korset och skruva åt växelföraren. Kleta fast kickdrevsfjädern med fett så den inte ramlar fel när du sedan slår ihop blockhalvorna igen. Använd kicken för att manipulera ihop dem. Inget våld skall krävas. Dra bultarna växelvis (upp-ner, vänster-höger).
För att få dit växelboxen igen, ser du till att få ut växelarmen i boxen så långt ut det går. Det gör du genom att manipulera växelkulissen där vajernipplarna sitter. Placera den fyrkantiga 'plutten' i spåret under på växelföraren. Tryck sedan in boxen mot motorn, så att armen 'växlar' sig inåt. Till slut skall pinnbultarna gå igenom, och boxen täta mot motorn.
Sätt tillbaka pinnbultarna, antingen genom att använda ett pinnbultsverktyg eller att dubbeldra muttrar. Sedan på med packning och topplock. Dra åt topplock korsvis.
Absolut det smidigaste sättet att byta växelkors. Har sett en erfaren mek göra detta på under en halvtimma...
/G
luma2010 wrote:Tack för all info, perfekt!
För att fälla motorn räcker med att lossa på bakdämparen och bulten som håller svingen?
Bilden på nätet visar bara en pinbult som skall lossas men ni skriver att jag skall lossa båda de yttre? Då kör jag på det.
Mvh
Daniel
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Växelproblemet löst... gav kickproblem!
Hedge... följde din beskrivning, perfekt! Tack... nu går den som en klocka i växlarna!!!! Tog inte en halvtimme men fasen vad skönt med växlar som inte hoppar ur. Korset var duktigt slitet.
Ett nytt problem fick jag däremot. Kicken tar inte i drevet, tar var 20 gång... fick putta igång den efter byte av växelkors. Provade fem gånger att sätta samman motorhalvorna men fick ej kicken att ta någon gång...
Vad har jag missat?
Det lösa lilla drevet som kicken skall haka i, känns ju som det bara kan sitta på ett sätt?
Tacksam för hjälp...(igen
/ Daniel
Ett nytt problem fick jag däremot. Kicken tar inte i drevet, tar var 20 gång... fick putta igång den efter byte av växelkors. Provade fem gånger att sätta samman motorhalvorna men fick ej kicken att ta någon gång...
Vad har jag missat?
Det lösa lilla drevet som kicken skall haka i, känns ju som det bara kan sitta på ett sätt?
Tacksam för hjälp...(igen

/ Daniel
Nej nej.
Fjädern skall sitta i en urfasning i blocket,alldeles bredvid 'kickyxan's kugg, inte på kickfjädern.
Kolla här:

/G
Fjädern skall sitta i en urfasning i blocket,alldeles bredvid 'kickyxan's kugg, inte på kickfjädern.
Kolla här:

/G
luma2010 wrote:Tillägg... fettade in fjädern och placerade den. Den satt på hela tiden de fem gånger jag prova sätta ihop halvorna. Kan jag sätta den fel? Satte tjocka delen av den lösa fjädern mot den tjocka fjädern.
Läste i en trå att om jag lutar hojen så tar kicken ibland, samma symptom på min!
Re: Ny på forumet med växlar som hoppar ur, PX200E -84
Funkar metoden att byta kors som Hedge beskriver ovan även för andra largeframes?
Har en sprint som jag renoverat men jag har fått ett spöke i huvet då lådan går ganska rått...
Klonkar o smäller tycker jag. Växlar går alltid i och har bara hoppat ur då jag spänt växelwirearna för hårt.
Mitt hjärnspöke består i att jag skulle ha vänt något av växeldreven fel. Fast knappt att jag tror på det själv.
Som sagt kunde den beskrivna metoden kunna vara ett enkelt sätt att ta bort spöket ...
Har en sprint som jag renoverat men jag har fått ett spöke i huvet då lådan går ganska rått...
Klonkar o smäller tycker jag. Växlar går alltid i och har bara hoppat ur då jag spänt växelwirearna för hårt.
Mitt hjärnspöke består i att jag skulle ha vänt något av växeldreven fel. Fast knappt att jag tror på det själv.
Som sagt kunde den beskrivna metoden kunna vara ett enkelt sätt att ta bort spöket ...
-
- Lärling
Det funkar. Jag brukar dock plocka ur motorn då detta inte tar särskilt mycket längre tid samt att jag då kan smörja storskruven med fett så den inte sätter sig. Jag är heller inget fan av att skruva ut skruvarna som håller cylindrarna i blocket i onödan då det sliter på gängorna i blocket.
Ja det kanske är att vara "dumlat" att låta maskinen sitta kvar.
Tackar för hjälpen allihopa!
//andreas
Tackar för hjälpen allihopa!
//andreas
Jag kan hålla med om att det sliter en aning mer på gängorna, men för oss som inte river motorn särskilt ofta, så menar jag att det inte har någon betydelse.
River man motorn en gång per år eller oftare så jo, då sliter man på pinnbultarnas gängor.
Köper man dessutom ett bra pinnbultsverktyg och är varsam så att man inte sätter pinnbulten i spänn, så blir slitaget minimalt.
Personligen så tar jag hellre det än att koppla loss soppaslang, chokevajer, gasvajer, kopplingsvajer, alla elsladdar och inte minst att slippa trixandet med svingbulten när allt ska ihop.
River man motorn en gång per år eller oftare så jo, då sliter man på pinnbultarnas gängor.
Köper man dessutom ett bra pinnbultsverktyg och är varsam så att man inte sätter pinnbulten i spänn, så blir slitaget minimalt.
Personligen så tar jag hellre det än att koppla loss soppaslang, chokevajer, gasvajer, kopplingsvajer, alla elsladdar och inte minst att slippa trixandet med svingbulten när allt ska ihop.
patrikgrann wrote:Det funkar. Jag brukar dock plocka ur motorn då detta inte tar särskilt mycket längre tid samt att jag då kan smörja storskruven med fett så den inte sätter sig. Jag är heller inget fan av att skruva ut skruvarna som håller cylindrarna i blocket i onödan då det sliter på gängorna i blocket.