Svår startad
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Svår startad
Hej, här kommer ytterliggare ett bidrag till Vespa Smallframes Rules! populäraste ämne.
Har en V50 som för ca. en vecka sedan var inne på service och där bytt till öppen vev samt polini 50cc cylinder. Övrig bestyckning är 16/10 förgasare med nytt munstycke storlek 56. Jag har kört en del under veckan som gått och den har gått bra. Dock varit något svårstartad då den är varm, men har även då startat utan några större problem. Kall har den startat på 1-2 kickar utan choke.
Nu till saken, idag startade den som vanligt utan problem, men efter 100-200m körning börjar den hacka och dör. Jag springer igång den men den hackar och dör nästan omgående. Jag rulla ned den till Skåningen och dagens scooter fika där vi gemensamt försökte få liv i den igen. Den var då helt omöjlig att få igång. Gnista finns och stiftet blir rejält blött. Efter fruktlösa försök framför Skåningen rullade jag hem Vespan. Jag blåste då ur cylindern rejält då den surnat. Efter detta kickar jag den först med bensinkranen öppen, den tänder (bättre än vid Skåningen för er som var där) men dör nästan omgående. Stiftet är rejält blött. Jag blåser ur cylindern igen och prövar med kranen stängd och vips den startar. Kör sedan runt i ca 2 min med kranen stängd och den går problem fritt. Jag låter den sedan stå på tom gång ca. 30 sek innan den dör. Soppa torsk tänker jag och sätter på bensinkranen igen, men nu vill den återigen inte starta. Stiftet ser nu ok ut. Ger upp för kvällen, men skulle inte bli förvånad om den kommer att starta som vanligt igen imorgon när motorn kallnat. Problemet kvarstår ju dock.
Vad kan orsaken vara? Är det bestyckningen på förgasaren som är boven? I så fall och vilket håll bör jag gå på munstycket? Byta tändstift, kör med B7HS? Det verkar som den tenderar att ha väldigt lätt för att bli sur.
Tack på förhand och tack till er som hjälpte till vid Skåningen
/Acke
Har en V50 som för ca. en vecka sedan var inne på service och där bytt till öppen vev samt polini 50cc cylinder. Övrig bestyckning är 16/10 förgasare med nytt munstycke storlek 56. Jag har kört en del under veckan som gått och den har gått bra. Dock varit något svårstartad då den är varm, men har även då startat utan några större problem. Kall har den startat på 1-2 kickar utan choke.
Nu till saken, idag startade den som vanligt utan problem, men efter 100-200m körning börjar den hacka och dör. Jag springer igång den men den hackar och dör nästan omgående. Jag rulla ned den till Skåningen och dagens scooter fika där vi gemensamt försökte få liv i den igen. Den var då helt omöjlig att få igång. Gnista finns och stiftet blir rejält blött. Efter fruktlösa försök framför Skåningen rullade jag hem Vespan. Jag blåste då ur cylindern rejält då den surnat. Efter detta kickar jag den först med bensinkranen öppen, den tänder (bättre än vid Skåningen för er som var där) men dör nästan omgående. Stiftet är rejält blött. Jag blåser ur cylindern igen och prövar med kranen stängd och vips den startar. Kör sedan runt i ca 2 min med kranen stängd och den går problem fritt. Jag låter den sedan stå på tom gång ca. 30 sek innan den dör. Soppa torsk tänker jag och sätter på bensinkranen igen, men nu vill den återigen inte starta. Stiftet ser nu ok ut. Ger upp för kvällen, men skulle inte bli förvånad om den kommer att starta som vanligt igen imorgon när motorn kallnat. Problemet kvarstår ju dock.
Vad kan orsaken vara? Är det bestyckningen på förgasaren som är boven? I så fall och vilket håll bör jag gå på munstycket? Byta tändstift, kör med B7HS? Det verkar som den tenderar att ha väldigt lätt för att bli sur.
Tack på förhand och tack till er som hjälpte till vid Skåningen
/Acke
Last edited by Il Bastardino on Sat 04 Sep 2010, 17:13, edited 2 times in total.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Har nu vart ute och kollat hur den mår idag. Den startar och går som förut, d.v.s. lätt startad kall och något svår startad varm. Körde en vända på ca. 10 minuter utan problem. När motorn är varm startar den lätt om den bara fått stå några sekunder om man däremot väntar 3-4 minuter måste den springas igång.
Funderar över gårdagens total stopp. Den hade under natten stått med bensin kranen öppen. Kan det vara så att den helt enkelt blivit mycket sur, och att flotören inte funkar helt perfekt?
Ska i vilket fall som helst ändå kolla tändning m.m. och kanske pröva lite andra munstycken, då den inte verkar gå helt klockrent. Men det skulle kännas bra att veta varför den total vägrade igår men startar relativt problem fritt utan och något gjorts.
/Acke
Funderar över gårdagens total stopp. Den hade under natten stått med bensin kranen öppen. Kan det vara så att den helt enkelt blivit mycket sur, och att flotören inte funkar helt perfekt?
Ska i vilket fall som helst ändå kolla tändning m.m. och kanske pröva lite andra munstycken, då den inte verkar gå helt klockrent. Men det skulle kännas bra att veta varför den total vägrade igår men startar relativt problem fritt utan och något gjorts.
/Acke
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Har nu satt på en ny låsring och tagit av svänghjulet. Krysskilen var hel men något deformerad. Svänghjulet verkar ha ganska dålig passform så jag antar att det släppt utan att krysskilen gått och tändningen hamnat fel. Har prövat att montera dit svänghjulet igen men det släpper mer eller mindre direkt när motorn tänder.
Antar att felet ligger i passningen mellan kona och vev. Efter att ha tittat runt på forumet antar jag att det är slippasta som gäller. Jag är total novis på det här så jag undrar om det finns någon här på forumet som skulle kunna ge en ingående förklaring av tillvägagångssättet. Gärna förklarat som till en femåring, jag tror jag behöver det.
/Acke
Antar att felet ligger i passningen mellan kona och vev. Efter att ha tittat runt på forumet antar jag att det är slippasta som gäller. Jag är total novis på det här så jag undrar om det finns någon här på forumet som skulle kunna ge en ingående förklaring av tillvägagångssättet. Gärna förklarat som till en femåring, jag tror jag behöver det.
/Acke
Jag har aldrig behövt slipa konan. Men jag hade spänt fast svänghjulet för löst och spåret för kilen hade fått sig en törn så att spåret på vevaxeln hade fått en upphöjning. Fick slipa ner den med fil för att svänghjulet skulle sitta korrekt. Det kan även bli så på svänghjulet. Det kan du ju kolla först.
Men det skall väl inte vara för svårt att slipa? Ha i ettans växel och applicera lite slippasta på vevaxeln, sätt på svänghjulet och vrid den fram och tillbaka med jämnt och rakt tryck. Titta efter hur det ser ut då och då. Ta bort slippastan och testa om det känns som att svänghjulet suger sig fast på axeln.
Men det skall väl inte vara för svårt att slipa? Ha i ettans växel och applicera lite slippasta på vevaxeln, sätt på svänghjulet och vrid den fram och tillbaka med jämnt och rakt tryck. Titta efter hur det ser ut då och då. Ta bort slippastan och testa om det känns som att svänghjulet suger sig fast på axeln.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Hade en mardröm inatt, den innehöll bland annat en stor kasse med krysskilar. Hoppas innerligt att jag inte är en sådan där sanndrömmare och att det är vad jag behöver den närmsta tiden.
Väntar lite med att slipa annat än lite lätt på de repor som är i svänghjulet. Införskaffade istället en ny svänghjulsmutter. Den gamla kan mycket väl vara original och därmed drygt 40år gammal, kanske är det där felet ligger. Någonting måste ju vara orsaken till att svänghjulet lossnade från första början.
Nu en fråga. Hur ska krysskilen sitta? På min gamla vevaxel satt den ganska löst och gick att vicka i sidled. På den nya får man tryck ner den i skåran. Trycker man den ända ner så sticker den inte upp tillräckligt för att skåran på svänghjulet ska greppa. Är det meningen att den skall "kilas" fast utan att vara ända nere i botten på skåran och att det inte spelar någon roll om den trycks ned när svänghjulet väl är åtskruvat?
Idag anlände ett paket med nya fästen till backspeglarna, några lampor och annat smått och gott. Så nu vill jag ut och åka och det närmsta mekande jag vill komma är att justera backspeglar samt pröva ut var lamporna sitter snyggast.
/Acke
Väntar lite med att slipa annat än lite lätt på de repor som är i svänghjulet. Införskaffade istället en ny svänghjulsmutter. Den gamla kan mycket väl vara original och därmed drygt 40år gammal, kanske är det där felet ligger. Någonting måste ju vara orsaken till att svänghjulet lossnade från första början.
Nu en fråga. Hur ska krysskilen sitta? På min gamla vevaxel satt den ganska löst och gick att vicka i sidled. På den nya får man tryck ner den i skåran. Trycker man den ända ner så sticker den inte upp tillräckligt för att skåran på svänghjulet ska greppa. Är det meningen att den skall "kilas" fast utan att vara ända nere i botten på skåran och att det inte spelar någon roll om den trycks ned när svänghjulet väl är åtskruvat?
Idag anlände ett paket med nya fästen till backspeglarna, några lampor och annat smått och gott. Så nu vill jag ut och åka och det närmsta mekande jag vill komma är att justera backspeglar samt pröva ut var lamporna sitter snyggast.
/Acke
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
En dryg veckas åkande sen var det kört igen. Verkar som det vilar en förbannelse över att åka till onsdagsfika. Hoppas dock att jag har identifierat problemet till varför svänghjulet lossnar. När jag prövar att skruva på svänghjulsmuttern utan svänghjul går den inte att skruva hela vägen in, så jag antar att felet ligger i gängningen på vevaxeln. Svänghjulsmuttern är ny och det blir samma resultat med den gamla.
Såg på nätet lite olika verktyg för att reparera/rensa utvändigagängor, kan detta vara något att pröva? Typ: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=2
Eller (ännu hellre) känner någon till en verkstad på lagom rullavstånd från nytorget där man skulle kunna få detta fixat.
Alternativet skulle väl vara att slänga i en extra bricka, men det skulle vara skönt att få det fixat ordentligt.
Såg på nätet lite olika verktyg för att reparera/rensa utvändigagängor, kan detta vara något att pröva? Typ: http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=2
Eller (ännu hellre) känner någon till en verkstad på lagom rullavstånd från nytorget där man skulle kunna få detta fixat.
Alternativet skulle väl vara att slänga i en extra bricka, men det skulle vara skönt att få det fixat ordentligt.
-
- Lärling
- Posts: 282
- Joined: Sun 02 Aug 2009, 21:02
- Location: Stenungsund
Trist när det håller på att bråka hela tiden.Har en V50 som för ca. en vecka sedan var inne på service och där bytt till öppen vev samt polini 50cc cylinder
Jag tycker nog du ska prata med dem du hade lämnat in den till på service.
Om det var en ny vev dom satte in så låter det som ett garantiärende.
Annars hade nog jag lagt dit en bricka först, för att se att det verkligen är det som är felet innan jag skulle rulla iväg den till en verkstad.
/ Tomas
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Börjar bli lite konfunderad över det här. Den verkar nu inte alls vilja starta ordentligt. Fick igång den och lät den stå på tomgång en dryg minut innan jag tryckte in dödarknappen. Tio minuter senare är den tvärdöd och vägrar att starta. Börjar luta åt att det kanske är något annat som spökar, eller kanske två olika fel. Tycker även att det verkar som att gnistan kommer och går.
Tänkte därför börja med att gå igenom kablarna på tändplattan, då de är ganska slitna och i flera fall skarvade med silvertejp. Har även införskaffat en ny kondensator. En hållare till svänghjulet ska också vara påväg med posten, det lär ju i vilket fall som helst underlätta av och påsättning av svänghjulet.
Har dock några frågor:
1) När jag tog av svänghjulet senast, innan montering av brickan, så var krysskilen hel och helt utan skavanker, är det möjligt att svänghjulet lossnat utan att skada kilen? Svänghjulsmuttern sitter stenhårt så jag har inte orkat kolla om tändningen verkligen förskjutits än utan väntar på hållaren. Har redan slagit sönder två knogar då jag sluntit vid åtdragning/lossning.
2) Skiljer sig dimensionerna på svänghjulsmuttern som används utan låsbricka (en vanlig M10 tror jag) och specialaren med en kant ned till. Skulle det kunna vara så att jag har fel mutter (har den med kant)?
3) Hur petigt är det med graderna på förtändningen? Då menar jag inte för att den skall gå perfekt utan för att den överhuvudtaget skall starta. Om jag ser till de gamla märkena på svänhjulet har jag nog innan byte av cylinder kört med 17 snarare än rekomenderade 19 grader.
/Acke
Tänkte därför börja med att gå igenom kablarna på tändplattan, då de är ganska slitna och i flera fall skarvade med silvertejp. Har även införskaffat en ny kondensator. En hållare till svänghjulet ska också vara påväg med posten, det lär ju i vilket fall som helst underlätta av och påsättning av svänghjulet.
Har dock några frågor:
1) När jag tog av svänghjulet senast, innan montering av brickan, så var krysskilen hel och helt utan skavanker, är det möjligt att svänghjulet lossnat utan att skada kilen? Svänghjulsmuttern sitter stenhårt så jag har inte orkat kolla om tändningen verkligen förskjutits än utan väntar på hållaren. Har redan slagit sönder två knogar då jag sluntit vid åtdragning/lossning.
2) Skiljer sig dimensionerna på svänghjulsmuttern som används utan låsbricka (en vanlig M10 tror jag) och specialaren med en kant ned till. Skulle det kunna vara så att jag har fel mutter (har den med kant)?
3) Hur petigt är det med graderna på förtändningen? Då menar jag inte för att den skall gå perfekt utan för att den överhuvudtaget skall starta. Om jag ser till de gamla märkena på svänhjulet har jag nog innan byte av cylinder kört med 17 snarare än rekomenderade 19 grader.
/Acke
Nej, lossar svänhjulet så slår det ganska omgående sönder krysskilen. Det är det som ska hända om hjulet lossnar. Krysskilen är endast till för att orientera hjulet rätt, det är presspassningen på veven som ska hålla den på plats. Skavanker på vev eller hjul kan göra att den inte sitter som den ska, och då måste man slipa ihop vev och hjul med ventilpasta, om möjligt.
1) När jag tog av svänghjulet senast, innan montering av brickan, så var krysskilen hel och helt utan skavanker, är det möjligt att svänghjulet lossnat utan att skada kilen? Svänghjulsmuttern sitter stenhårt så jag har inte orkat kolla om tändningen verkligen förskjutits än utan väntar på hållaren. Har redan slagit sönder två knogar då jag sluntit vid åtdragning/lossning.
Nej. Det är samma. Den med krage skall användas tillsammans med låsringen, eftersom du då inte behöver avdragare till svänghjulet.2) Skiljer sig dimensionerna på svänghjulsmuttern som används utan låsbricka (en vanlig M10 tror jag) och specialaren med en kant ned till. Skulle det kunna vara så att jag har fel mutter (har den med kant)?
Två grader hit eller dit skall normalt inte spela någon roll för startvilligheten. Dock är nog 17 lite i fegaste laget, så du bör nog se till att ha den rekommenderade förtändingen.
3) Hur petigt är det med graderna på förtändningen? Då menar jag inte för att den skall gå perfekt utan för att den överhuvudtaget skall starta. Om jag ser till de gamla märkena på svänhjulet har jag nog innan byte av cylinder kört med 17 snarare än rekomenderade 19 grader.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Har införskaffat en ny kondensator med två kablar.
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... anguage=EN
Antar att den röda kabeln kopplas i hopp med kabeln från tändspolen, men frågar för säkerhets skull.
http://www.sip-scootershop.com/main/bas ... anguage=EN
Antar att den röda kabeln kopplas i hopp med kabeln från tändspolen, men frågar för säkerhets skull.
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Nu går den igen, ny kondensator gjorde susen. Hoppas svänghjulet sitter kvar den här gången. Drog sönder den ny köpta svänghjulshållaren idag, så det borde ju vara hyfsat åtdraget.
Det stora testet kommer dock på onsdag. Vid trådens start var jag på väg till frisören för att sedan åka till skåningen, så var planen i alla fall. Även andra gången den tvär dog var en onsdag på väg till skåningen. Ny tid hos frisören nu på onsdag, vi får se om man kommer fram till skåningen den här gången. Tur att man inte är vidskeplig.
Tack för råd och tips.
/Acke
Det stora testet kommer dock på onsdag. Vid trådens start var jag på väg till frisören för att sedan åka till skåningen, så var planen i alla fall. Även andra gången den tvär dog var en onsdag på väg till skåningen. Ny tid hos frisören nu på onsdag, vi får se om man kommer fram till skåningen den här gången. Tur att man inte är vidskeplig.
Tack för råd och tips.
/Acke
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Tog en tur till Skåningen idag, tyvärr var det ingen där som kunde se att den verkligen fungerade. Lär väl vara kört nästa gång jag försöker.
Körde sen en liten sväng och märkte att den går dåligt (feltänder/bluddrar) på höga varvtal. Jag antar att det är tändningen som inte är helt perfekt inställd. Jag undrar om detta kan ge någon fingervisning om vilket håll jag bör justera tändningen åt, dvs tidigare eller senare förtändning?
Ska fixa ett ordentligt kolvstopsverktyg och ställa in det ordentligt, men tänkte hyfsa lite i väntan på detta för att få köra lite.
/Acke
Körde sen en liten sväng och märkte att den går dåligt (feltänder/bluddrar) på höga varvtal. Jag antar att det är tändningen som inte är helt perfekt inställd. Jag undrar om detta kan ge någon fingervisning om vilket håll jag bör justera tändningen åt, dvs tidigare eller senare förtändning?
Ska fixa ett ordentligt kolvstopsverktyg och ställa in det ordentligt, men tänkte hyfsa lite i väntan på detta för att få köra lite.
/Acke
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 88
- Joined: Mon 13 Jul 2009, 17:55
- Location: Stockholm
Förhastade mig nog lite tidigare. Felet låg nog inte i kondensatorn utan att lödningen på röda kabeln på tändspolen var på väg att släppa.
Men nu till saken. Vespan börjar hacka och gå dåligt när motorn blivit varm, efter ca. 5 min. körning. Tidigare var stiftet mörkbrunt på gränsen till svart och ofta lite kladdigt efter körning, nu är det väldigt ljusbrunt. Kan det vara så att jag fått en starkare gnista och därmed bättre förbränning efter att lödningen/kondensatorn fixats och att den hackar för att den går för magert?
Men nu till saken. Vespan börjar hacka och gå dåligt när motorn blivit varm, efter ca. 5 min. körning. Tidigare var stiftet mörkbrunt på gränsen till svart och ofta lite kladdigt efter körning, nu är det väldigt ljusbrunt. Kan det vara så att jag fått en starkare gnista och därmed bättre förbränning efter att lödningen/kondensatorn fixats och att den hackar för att den går för magert?