Heldöd V50

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Heldöd V50

Post by Nelson »

Hej,

Inför första vårturen uppstod ett stort problem med V50:n. Den startar inte. Hoppas att någon kunnig här på forumet har lite tips.

Till saken hör att vespan blivit mer och mer svårstartad med tiden. Förr räckte det med en lös kick. Sen blev det fler, och slutligen funkade det bäst att springa igång den.
Och nu startar den inte alls.
Bytte tändstift häromdagen, och kontrollerade så att gnista fanns.
Efter gnistan, vad är nästa grej att kontrollera?
Tacksam för tips.
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Av någon anledning så känner jag igen mej! :roll:
Vad är det för årsmodell?
Sitter det en en extern tändspole så kan den mycket väl vara lite kass trots att Du har gnista, resultatet brukar vara långa språngmarcher och svordommar. :lol:
Även den interna kan krångla men den sitter ju mer skyddad så den dör sällan av "väder och vind".

Min favorit är dock kondensatorn, den slits faktiskt och är numera av synnerligen ojämn kvalité. Symtomen brukar vara att den gradvis blir sämre och sämre för att till slut bli helt hopplös.

Gemensamt är att det brukar vara gnista när man kickar och har stiftet ute men sen lägger det av när det hamnar i cyllen.

Krysskilen på vevaxeln kan även ha gått av, då stämmer inte tändläget och då är det inte lätt att få igång den.

Jag förutsättar att den får bensin, enklast att kolla är om Du springer en bit med full choke och ingen gas, då borde tändstiftet vara ordenligt blött.

Är det inte blött så har Du bränsle problem och kan lägga tändproblemen åt sidan ett tag. Plocka bort slangen från förgasaren och öppna kranen försiktigt, det ska rinna ordentligt.
Är det OK så blir det att lyfta ut förgasaren och rengöra den.

Passa på att använda "SÖK" på forumet, det finns massor dokumenterat om dessa problem.

Det var allt jag kom på justa nu, lycka till.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Oj vad spännande! (ärligt)
ett klassiskt ämne som inte har varit uppe på länge.

Mitt favorittips är nog brytarspetsen. När brytarspetsen är som mest öppen ska den vara 0,3-0,4 mm tror jag. Det sitter en liten filtbit innanför svänghjulet som ska se till att klacken på brytarspetesen inte slits ner. Filtbiten ska vara infettad annars slits brytarspetsen med fel brytaravstånd som följd. I och med att din vespa succesivt blivit sämre så skulle det kunna tyda på detta. Relativt lätt att kontrollera och att åtgärda.

Håll oss uppdaterade :)

c
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

Tack för tipsen!
Vespan är 74-årsmodell.
Stiftet blir rejält blött, det har jag kollat. Brytarspetsen och kondensatorn ska jag kolla när jag får tid.
Är det stora operationer?
Jag håller er så klart uppdaterade, och rapporterar om eventuella framgångar eller motgångar.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Det är inte så stora operationer. allt finns tillgängligt under eller kring svänghjulet. kanske måste du skaffa dig en avdragare till svänghjulet om du inte har modellen med inbyggd avdragare (stoppbricka kring svänghjulsmutern som gör att svänghjulet lossnar när du lossar muttern).
Som sagt så finns det mycket på forumet, men eftersom det är ett ganska så diskuterat ämne så kan det ibland vara svår att hitta.

Brytarspetsen kan du bara kontrollera gapet på när svänghjulet är monterat. Använd titthålen (ta bort ev gummi i svänghjulet eller en aluminiumring som skyddar mot att smuts kommer in genom titthålet)

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

Efter diverse stök så startar nu äntligen V50:n. Det krävdes byte av brytarspets, kondensator och tändspole. Exakt vilken av dem som strulade vet jag inte, allt byttes när tändplattan ändå var framme. I samband med felsökningen upptäckte vi att cylinder och kolv såg riktigt risiga ut - kompressionerna var obefintliga. Jag köpte därför Polinis 50cc racingcylinder, som nu sitter på.
Efter reparationerna startar vespan på första kicken! Men den vill helst ha choke när jag kör. Med choken ute varvar den ur ganska bra - utan choke tappar den orken helt.
Någon som har tips på vad problemet kan vara? Tänkte kika i förgasaren när jag får tid.

MVH
Vespalun
Lärling
Lärling

Post by Vespalun »

Rengör förgasaren!
När Du plockar ner den så var extremt nogrann med att blåsa rent alla munstycken med tryckluft.
När det gäller huvudmunstycket (ska vara 48 på en standard) så är det ibland så illa att man måste använda en mjuk tråd för att få bort allt som sitter i hålet. Jag brukar ta en elkabel (0.75 mm2) och skala den, ta ut en ledare och använda den som rensnål.
Undvik nålar eftersom dom skadar mer än dom hjälper.

Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Polinis 50cc behöver ett större munstycken än orginal på förgasaren.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Nelson
Nybörjare
Nybörjare

Post by Nelson »

Tack så mycket för svaren.
Om Polinin kräver ett större munstycke så sitter ju sannolikt felet där. Vad skulle ni rekommendera för storlek?
Ikonen
Entusiast
Entusiast

Post by Ikonen »

Jag vet inte om du har bytt veven till en mer öppen sådan? Du får testa dig fram eftersom du behöver choken för att den ska gå ordentligt.

Testa först med att byta huvudmunstycket, under skålen på undersidan av förgasaren, till något snäpp större.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
Post Reply