Touring med rektangulärt lyse

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
moorflax
Lärling
Lärling

Touring med rektangulärt lyse

Post by moorflax »

På Blocket finns en vespa Touring -63 som inte har runt framlyse.
Är detta riktigt??
Trodde bara det var primaverorna som hade detta lyse??

http://www.blocket.se/gavleborg/Vespa_T ... m?ca=9&w=3
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Entusiast

Post by LIJ »

Nej, GL (som den internationella "Touring" väl egentligen bör benämnas) hade detta trapetzoida lyse (dvs. inte helt rektangulärt utan med innåtlutande sidor). Så ärven Sprint, GT och Super Sport.

Primaverans lyse var väl av en mer rektangulär karaktär, som också delades av nån version av Vespa 50.

Om jag minns rätt...
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

I Svenska reg-papper heter även denna GL just Touring, dessutom marknadsfördes den troligtvis också som Touring på 60-talet, precis som man envisades med att kalla tidiga 125 smallframes för Popolino.

Det fyrkantiga lyse som sitter på Svenska primavera är av en lite speciell modell med äkta glas lykta och en svart plastlist för att fylla ut mot kromsargen, den insats som sitter på V50 (b.l.a V50 Special) har ett plast-glas som är större och fyller ut hela ytan innanför kromsargen.
Federico
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Det fyrkantiga lyse som sitter på Svenska primavera är av en lite speciell modell
Är det bara svenska Primaveror som fått ett fyrkantigt lyse? Det visste jag inte. Hur kan man i så fall med att beröva resten av världen ett sådant fashion statement?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

LIJ wrote:
Det fyrkantiga lyse som sitter på Svenska primavera är av en lite speciell modell
Är det bara svenska Primaveror som fått ett fyrkantigt lyse? Det visste jag inte. Hur kan man i så fall med att beröva resten av världen ett sådant fashion statement?
ingen koll på vilka länder som fick fyrkantigt lyse, den vanligaste smallframe 125:an måste vara ET3, och den har vad jag vet runt lyse.

Den absolut vanligaste smallframevespan utomlands måste vara "50 Special", den hade fyrkantiga lyset. Kanske ville man göra skillnad på 125 ET3 så att den inte skulle se ut som en moped. Då blir det omvänt i Sverige eftersom våra V50 aldrig fick den fyrkantiga lyset, då fick Primaveran det i stället!

Dessutom tror jag att det är olika fyrkantiga styren för Svenka Primavera och 50 Special, vill minnas att hålet för hastighetsmätaren är olika stort då det har olika mätare...
Federico
Post Reply