Däcken till innova görs tydligen av bara en tillverkare eftersom dimensionen är lite udda. På mitt gamla bakdäck syntes corden i räfflorna på sidan verkar vara ett tillverkningsfel. Råkade vända på siffrorna 80/90 så jag fick ett lägre och bredare av annat fabrikat, tyckte att den blev lite känsligare i styrningen de första milen men jag ökade trycket och nu funkar det fint.
Fick byta kedja och drev, beställde från Lelles men det varnar jag för!
De kallar det drevpaket som ska passa men framdrevets hål sitter fel så låsningen hamnade fel och då gick inte skruvarna i, fick spendera en lång stund och slipa upp hålen i låsningen med en dremelslip det är ju härdat material. Kedjan hade man bara plockat från hyllan så det var inte rätt längd så det blev att se till att det var samma antal länkar på nya som gamla för den gamla var ju betydligt längre.
Min innova går lite hårt när den blir varm jag misstänker oljan och ska byta, den är visserligen servad tidigare på en honda verkstad, men när man ser att 800mila servicen kostade 1400kr och det som är gjort bara är oljebyte, resten är bara en massa bockar för kontroll som man inte vet att den är utförd. Det står inte ens på räkningen vilken olja som använts? Hur ska man då kunna fylla på olja av samma fabrikat.
Kommer serva själv då vet jag att det blir gjort och billigt också.
Sedan är ju en innova gjord sådan att man ska väl egentligen bara behöva byta däck tändstift olja och drev samt kolla bromsar.
Bara slitdelar alltså och det med långa intervaller tror att det är ganska onödigt med service så ofta det är nog mest för garantin och tjäna pengar.
En bil är ju mycket mer komplicerad och inte servar man den så ofta.
Innova.
Nja, jag håller inte riktigt med om serviceintervallen. Det är extremt klena grejer vi talar om här. Ta kedjan t.ex. Den SKALL spännas varje 100 mil. Kolla själv, det behövs, den sträcks ut betydligt på den korta sträckan.
Vidare: luftfiltret är inte vidare stort. M.a.o., det dammar lätt igen om man kör i smutsig miljö. Och oljemängden är pytte: den behöver verkligen bytas. Jag garanterar att du kommer märka efter 400 mil är de smutsig. Men för övrigt håller jag med, den är lätt att hålla efter själv.
Ja just ja: om motorn går hårt skall du kolla ventilspelet. Det är 400 mil på dem, jag har behövt justera ungefär varannan gång, dvs 800 mil.
Mvh
PapaD
Vidare: luftfiltret är inte vidare stort. M.a.o., det dammar lätt igen om man kör i smutsig miljö. Och oljemängden är pytte: den behöver verkligen bytas. Jag garanterar att du kommer märka efter 400 mil är de smutsig. Men för övrigt håller jag med, den är lätt att hålla efter själv.
Ja just ja: om motorn går hårt skall du kolla ventilspelet. Det är 400 mil på dem, jag har behövt justera ungefär varannan gång, dvs 800 mil.
Mvh
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Tack för tipset!
Ska kolla ventilspelet, den har gått 1000mil och förre ägaren hade service på honda verstad vid 800 mil.
Bytte olja till castrol mcolja växlade bättre efteråt. Och oljan var svart och tunn som vatten efter 200mil, den drog olja de 50 mil jag kört och det tycker jag inte den borde göra, fast den har gått en hel del grusväg innan.
Ska kolla kedjan igen nu eftersom den är nybytt, den borde ju inte slitas så mycket eftersom det är skyddskåpa på den.
Har haft flera scootrar förut vespa primavera lifan 125 yamaha beluga, och alla har gett mej ont i ryggen så jag fått rasta efter några mil, men konstigt nog går det bra att köra innovan körställningen måste vara mycket bättre.
Finns det någon annan växelpedal att sätta dit har ju stora fötter och är lång så jag hittar inget bra läge för foten, skulle vilja ha en normal så man kan använda tån istället för hälen när man växlar ner.
Bengt
Bytte olja till castrol mcolja växlade bättre efteråt. Och oljan var svart och tunn som vatten efter 200mil, den drog olja de 50 mil jag kört och det tycker jag inte den borde göra, fast den har gått en hel del grusväg innan.
Ska kolla kedjan igen nu eftersom den är nybytt, den borde ju inte slitas så mycket eftersom det är skyddskåpa på den.
Har haft flera scootrar förut vespa primavera lifan 125 yamaha beluga, och alla har gett mej ont i ryggen så jag fått rasta efter några mil, men konstigt nog går det bra att köra innovan körställningen måste vara mycket bättre.
Finns det någon annan växelpedal att sätta dit har ju stora fötter och är lång så jag hittar inget bra läge för foten, skulle vilja ha en normal så man kan använda tån istället för hälen när man växlar ner.
Bengt