Hej!
Nu ska jag till att sätta ihop blockhalvorna på min touring -58. Men hur får jag dit växelföraren i rätt läge?? Har tryck ner kicken och stuckit ner "armen" men verkar inte få den rätt. Och hur vet man när den hamnat rätt?
Växelförare touring
Växelförare touring
/Clas
Har du satt dit låsbulten? Hålet sitter innanför växelplattan och bulten ska in i den "grop" där kickfjädern inte sitter. Veva runt kicken tills du ser den. Dra inte för djupt innan du låser med låsmuttern, och ta gärna lite loctite på den, de har för vana att vibrera loss och ofta är det även gängpaj i blockhalvan.
/P
/P
Får inte kicken att funka. Har monterat isär sk...ten igen. Ska hela "kickpaketet" monteras ihop och sedan petas in i blocket? Ska fjädern dras "isär" eller spännas? Finns det ngt trick för att få ner kicken i blockhalvan utan att bryta ihop. Den hamnar snett och fjädern är "för stor". Ahhh.......
/Clas
Din fjäder kanske är misshandlad? Jag brukar trä på o-ringen först (annars glömmer jag den) på kick-klumpen, koppla på fjädern och sedan trycka ned paketet i blocket.
Det brukar gå med handkraft en bra bit, man får styra med andra handen så att klumpen kommer ut mitt i blockhålet. Annars några slag med gummiklubba.
Jag öppnade nyss en GS-motor som såg "renoverad" ut, men man har ju lärt sig att man alltid måste gå igenom motorn, annars slutar det alltid med att man måste gå igenom motorn...
I just den här hade någon bland annat monterat kickfjäderpaketet utan låsringen.
"Trä på" fjädern på klumpen och tryck ner paketet

Knacka ner fjäderhållaren (med fjädern i rätt spår) tills spåret för den stora låsringen är fritt. (Jag bara visar och hade inte någon låsring till hands, men det går att montera den nu om man vill)

Antingen gör man så att den hamnar rätt på en gång, eller också vrider man hela paketet (med kicken, eller dyl) tills spåret syns i hålet för låsbulten. Montera låsbulten.

Spänn kicken och tryck ner drevet i dess spår, se till att de små fjädrarna sitter där de ska.

/P
Det brukar gå med handkraft en bra bit, man får styra med andra handen så att klumpen kommer ut mitt i blockhålet. Annars några slag med gummiklubba.
Jag öppnade nyss en GS-motor som såg "renoverad" ut, men man har ju lärt sig att man alltid måste gå igenom motorn, annars slutar det alltid med att man måste gå igenom motorn...
I just den här hade någon bland annat monterat kickfjäderpaketet utan låsringen.
"Trä på" fjädern på klumpen och tryck ner paketet

Knacka ner fjäderhållaren (med fjädern i rätt spår) tills spåret för den stora låsringen är fritt. (Jag bara visar och hade inte någon låsring till hands, men det går att montera den nu om man vill)

Antingen gör man så att den hamnar rätt på en gång, eller också vrider man hela paketet (med kicken, eller dyl) tills spåret syns i hålet för låsbulten. Montera låsbulten.

Spänn kicken och tryck ner drevet i dess spår, se till att de små fjädrarna sitter där de ska.

/P