Första långturen
Första långturen
Även om jag skrivit mycket i forumet, får jag erkänna att jag är en feg jäkel.
Som gammal motorcyklist beslutade jag mig för att skaffa en scooter på gamla dar. Detta var för ett och ett halvt år sedan. Jag tyckte att det var ett vingligt och instabilt fordon, men jag var fascinerad över konstruktionen. Det blev många korta turer och det första året körde jag 300 mil.
I helgen beslutade jag mig för att ta Vespan till husvagnen på Ivö. jag valde att köra småvägar och det blev då dryga trettio mil tur och retur.
Vad jag förvånade mig över var att vingligheten avtog med ökad hastighet. Komforthastigheten ligger vid dryga 70 km/h enligt gps (85 på mätaren). Jag fick uppleva underbara småvägar i Skånsk natur. Blåsten var förvisso besvärande, men inget som kändes direkt obehagligt. Rent tekniskt fungerade maskinen riktigt bra, men jag tycker aktionsradien är lite kort med den lilla tanken. Inget ryggont eller träsmak gav sig heller till känna. Det enda som var lite obehagligt var en väg utanför Åhus som var besudlad med tallkottar. Kottarna i kombination med 10" hjul var ingen höjdare.
Jag tror att det finns en del i min situation som tycker scootern är obehaglig att köra, men efter denna tur har jag fått helt annan insikt och tvekar inte att ge mig ut på fler långturer.
Som gammal motorcyklist beslutade jag mig för att skaffa en scooter på gamla dar. Detta var för ett och ett halvt år sedan. Jag tyckte att det var ett vingligt och instabilt fordon, men jag var fascinerad över konstruktionen. Det blev många korta turer och det första året körde jag 300 mil.
I helgen beslutade jag mig för att ta Vespan till husvagnen på Ivö. jag valde att köra småvägar och det blev då dryga trettio mil tur och retur.
Vad jag förvånade mig över var att vingligheten avtog med ökad hastighet. Komforthastigheten ligger vid dryga 70 km/h enligt gps (85 på mätaren). Jag fick uppleva underbara småvägar i Skånsk natur. Blåsten var förvisso besvärande, men inget som kändes direkt obehagligt. Rent tekniskt fungerade maskinen riktigt bra, men jag tycker aktionsradien är lite kort med den lilla tanken. Inget ryggont eller träsmak gav sig heller till känna. Det enda som var lite obehagligt var en väg utanför Åhus som var besudlad med tallkottar. Kottarna i kombination med 10" hjul var ingen höjdare.
Jag tror att det finns en del i min situation som tycker scootern är obehaglig att köra, men efter denna tur har jag fått helt annan insikt och tvekar inte att ge mig ut på fler långturer.
Go classic, not plastic
Härligt att du upptäckt att scootern även fungerar utanför stan. Vad har du för scooter? Själv har jag en Vespa px200. När jag läste om din mätares felvisning blev jag intresserad av att testa min mätare. Testade under en tur idag, gps och mätare visade i stort samma, kanske 71 på mätare - 70 gps. Drygt 80 mätare = 80 gps, samma diff vid 90. På framhjulet Michelin S 83 som gått en säsong. Håller med om att 70 - 80 är lagom fart. Och rapsen blommade och doftar så gott.
Intressant. Samma scooter och samma däck. Varför denna differans på våra mätare? Mina S83 har endast rullat 50-60 mil.OlleM wrote:Härligt att du upptäckt att scootern även fungerar utanför stan. Vad har du för scooter? Själv har jag en Vespa px200. När jag läste om din mätares felvisning blev jag intresserad av att testa min mätare. Testade under en tur idag, gps och mätare visade i stort samma, kanske 71 på mätare - 70 gps. Drygt 80 mätare = 80 gps, samma diff vid 90. På framhjulet Michelin S 83 som gått en säsong. Håller med om att 70 - 80 är lagom fart. Och rapsen blommade och doftar så gott.
Go classic, not plastic
Precis. De kalibreras manuellt, och alla blir inte lika. Det går att justera dem i efterhand, men det kräver lite kunskap.
/G
/G
fritte wrote:Hastighetsmätare är knappast ett precisionsinstrument, många visar för mycket.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Nu när vi ändå är inne på det där med långturer så undrar jag om det är ok för motor och köra långt.. har hört att man inte skall köra mer än en timme i sträck och sen låta vespan svalna, kan det finnas nån sanning i det tro? jag har en PX 200 -96 i toppskick! förbannat vad kul det är att köra vespa!
Tog en tur i kväll nu! blir nog ingen mer sporthoj för min del igen! vespa rocks! 

Seriöst struntprat! På Cannonball tokkörde vi våra Vespor och Lambrettor många timmar i sträck och det mesta höll, i synnerhet otrimmade PX. Och jag har två år i rad snabbkört motorväg Göteborg-Stockholm t o r på väg till och från Sauna Run (bästa tid 6½ timme med standard PX, två tankpauser och snabblunch på McD i Östergötland) och den går fortfarande helt perfektDavego wrote:har hört att man inte skall köra mer än en timme i sträck och sen låta vespan svalna, kan det finnas nån sanning i det tro?

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
jencla wrote:Seriöst struntprat! På Cannonball tokkörde vi våra Vespor och Lambrettor många timmar i sträck och det mesta höll, i synnerhet otrimmade PX. Och jag har två år i rad snabbkört motorväg Göteborg-Stockholm t o r på väg till och från Sauna Run (bästa tid 6½ timme med standard PX, två tankpauser och snabblunch på McD i Östergötland) och den går fortfarande helt perfektDavego wrote:har hört att man inte skall köra mer än en timme i sträck och sen låta vespan svalna, kan det finnas nån sanning i det tro?.
/jens