Första långturen

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Första långturen

Post by Martin O »

Även om jag skrivit mycket i forumet, får jag erkänna att jag är en feg jäkel.
Som gammal motorcyklist beslutade jag mig för att skaffa en scooter på gamla dar. Detta var för ett och ett halvt år sedan. Jag tyckte att det var ett vingligt och instabilt fordon, men jag var fascinerad över konstruktionen. Det blev många korta turer och det första året körde jag 300 mil.
I helgen beslutade jag mig för att ta Vespan till husvagnen på Ivö. jag valde att köra småvägar och det blev då dryga trettio mil tur och retur.
Vad jag förvånade mig över var att vingligheten avtog med ökad hastighet. Komforthastigheten ligger vid dryga 70 km/h enligt gps (85 på mätaren). Jag fick uppleva underbara småvägar i Skånsk natur. Blåsten var förvisso besvärande, men inget som kändes direkt obehagligt. Rent tekniskt fungerade maskinen riktigt bra, men jag tycker aktionsradien är lite kort med den lilla tanken. Inget ryggont eller träsmak gav sig heller till känna. Det enda som var lite obehagligt var en väg utanför Åhus som var besudlad med tallkottar. Kottarna i kombination med 10" hjul var ingen höjdare.

Jag tror att det finns en del i min situation som tycker scootern är obehaglig att köra, men efter denna tur har jag fått helt annan insikt och tvekar inte att ge mig ut på fler långturer.
Go classic, not plastic
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Härligt att du upptäckt att scootern även fungerar utanför stan. Vad har du för scooter? Själv har jag en Vespa px200. När jag läste om din mätares felvisning blev jag intresserad av att testa min mätare. Testade under en tur idag, gps och mätare visade i stort samma, kanske 71 på mätare - 70 gps. Drygt 80 mätare = 80 gps, samma diff vid 90. På framhjulet Michelin S 83 som gått en säsong. Håller med om att 70 - 80 är lagom fart. Och rapsen blommade och doftar så gott.
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

OlleM wrote:Härligt att du upptäckt att scootern även fungerar utanför stan. Vad har du för scooter? Själv har jag en Vespa px200. När jag läste om din mätares felvisning blev jag intresserad av att testa min mätare. Testade under en tur idag, gps och mätare visade i stort samma, kanske 71 på mätare - 70 gps. Drygt 80 mätare = 80 gps, samma diff vid 90. På framhjulet Michelin S 83 som gått en säsong. Håller med om att 70 - 80 är lagom fart. Och rapsen blommade och doftar så gott.
Intressant. Samma scooter och samma däck. Varför denna differans på våra mätare? Mina S83 har endast rullat 50-60 mil.
Go classic, not plastic
User avatar
OlleM
Entusiast
Entusiast
Posts: 164
Joined: Sun 15 Nov 2009, 15:54
Location: Vänersborg/Lysekil

Post by OlleM »

Jag har årsmodeell 1992, kan detta ha ngn betydese?
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

OlleM wrote:Jag har årsmodeell 1992, kan detta ha ngn betydese?
Min är en 95:a, så jag tror inte det skall ha någon betydelse.
Go classic, not plastic
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hastighetsmätare är knappast ett precisionsinstrument, många visar för mycket. :(
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Precis. De kalibreras manuellt, och alla blir inte lika. Det går att justera dem i efterhand, men det kräver lite kunskap.

/G
fritte wrote:Hastighetsmätare är knappast ett precisionsinstrument, många visar för mycket. :(
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

min P200:as mätare lämnade jag till en bilelektriker för justering eftersom den visade för mycket.
Davego
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 30 May 2010, 17:33

Post by Davego »

Nu när vi ändå är inne på det där med långturer så undrar jag om det är ok för motor och köra långt.. har hört att man inte skall köra mer än en timme i sträck och sen låta vespan svalna, kan det finnas nån sanning i det tro? jag har en PX 200 -96 i toppskick! förbannat vad kul det är att köra vespa! :D Tog en tur i kväll nu! blir nog ingen mer sporthoj för min del igen! vespa rocks! 8)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Davego wrote:har hört att man inte skall köra mer än en timme i sträck och sen låta vespan svalna, kan det finnas nån sanning i det tro?
Seriöst struntprat! På Cannonball tokkörde vi våra Vespor och Lambrettor många timmar i sträck och det mesta höll, i synnerhet otrimmade PX. Och jag har två år i rad snabbkört motorväg Göteborg-Stockholm t o r på väg till och från Sauna Run (bästa tid 6½ timme med standard PX, två tankpauser och snabblunch på McD i Östergötland) och den går fortfarande helt perfekt 8) .
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Davego
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Sun 30 May 2010, 17:33

Post by Davego »

jencla wrote:
Davego wrote:har hört att man inte skall köra mer än en timme i sträck och sen låta vespan svalna, kan det finnas nån sanning i det tro?
Seriöst struntprat! På Cannonball tokkörde vi våra Vespor och Lambrettor många timmar i sträck och det mesta höll, i synnerhet otrimmade PX. Och jag har två år i rad snabbkört motorväg Göteborg-Stockholm t o r på väg till och från Sauna Run (bästa tid 6½ timme med standard PX, två tankpauser och snabblunch på McD i Östergötland) och den går fortfarande helt perfekt 8) .
/jens
:lol: :lol: :lol: Då begraver vi den myten om ömtåliga vespor ! 8)
Martin O
Lärling
Lärling
Posts: 436
Joined: Sun 19 Oct 2008, 15:54
Location: Malmö
Contact:

Post by Martin O »

Inte mer än vanligt tvåtaktstänk. Ingen motorbroms i nedförsbackar och ingen segdragning på hög växel i uppförsbackar.
Go classic, not plastic
Post Reply