Lite frågor kring PX 200

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Enkelt byte, det är det. Men inte att få i den i ramen utan att spräcka glaset igen. Det är precis då det brukar spricka, nämligen.

Man måste vara -väldigt- noga med att få glaset rakt när man skruvar fast det, annars finns det inte en chans att få det genom hålet i ramen. Sitter det snett så är det bara att plocka loss och räta upp. Och - kom ihåg att ta bort gummit runt hålet, då blir det enklare att lyckas. Gummit går att peta tillbaka med glaset i.

/G
Martin O wrote:
Davego wrote:Finns det någon tråd här som förklarar hur man plockar isär en Piaggio PX? tänkte jag skulle öppna och kika vad det kan va för fel på oljesmörjningen..
Ett nytt relä är beställt från EM scooters i Gbg, de hade mycket trevliga prylar där :D
Inom det närmsta (väntar på regn) kommer jag att lyfta tanken för att byta oljenivåglaset (pitten). Detta är det vanligaste felet på PX med separatsmörjning då den brukar läcka.
Det är ett enkelt byte och jag kommer att dokumentera operationen i en bildserie så att andra vågar byta själv.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Hedge wrote:Enkelt byte, det är det. Men inte att få i den i ramen utan att spräcka glaset igen. Det är precis då det brukar spricka, nämligen.

Man måste vara -väldigt- noga med att få glaset rakt när man skruvar fast det, annars finns det inte en chans att få det genom hålet i ramen. Sitter det snett så är det bara att plocka loss och räta upp. Och - kom ihåg att ta bort gummit runt hålet, då blir det enklare att lyckas. Gummit går att peta tillbaka med glaset i.

/G
Martin O wrote:
Davego wrote:Finns det någon tråd här som förklarar hur man plockar isär en Piaggio PX? tänkte jag skulle öppna och kika vad det kan va för fel på oljesmörjningen..
Ett nytt relä är beställt från EM scooters i Gbg, de hade mycket trevliga prylar där :D
Inom det närmsta (väntar på regn) kommer jag att lyfta tanken för att byta oljenivåglaset (pitten). Detta är det vanligaste felet på PX med separatsmörjning då den brukar läcka.
Det är ett enkelt byte och jag kommer att dokumentera operationen i en bildserie så att andra vågar byta själv.
Det är så rätt så det du skriver. Jag har gjort detta ett par gånger på min och andras Px200 med separatsmörjning. Det är ett enkelt jobb, som en del trots allt ställer sig frågande till, så en how-to tänkte jag bjuda på när jag ändå skall fixa det på min egen.
Go classic, not plastic
Davego
Nybörjare
Nybörjare

Post by Davego »

tack för er hjälp!
många har lugnat mig angående mitt spån och flis i växeloljan :o det var visst inget att oroa sig för så länge växlar fungerar klanderfritt och det inte låter och har sig, byt olja tills den blir ren och kör sen.. Så får det bli, jag bytte 4ggr igår och 4e gången så började oljan se bättre ut, det ligger nog 17 årigt skit där i :| ska fortsätta byta den nu i helgen.

I morgon kväll eller på lör blir det att kika på oljeproblemet, ska kolla på det där nivåglaset och även slangen som kunde va dålig eller igensatt.. hade varit bra med din fotobeskrivning Martin på hur man gör för och kolla men kan ju inte va så svårt..

Startknappen fungerar fortfarande inte på vespan :( har bytt relät men det var tydligen inte det.. kanske sitter en brytare vid kopplingen ändå som ställer till det då kanske.. andra förslag ?
OlleM
Entusiast
Entusiast

Post by OlleM »

Det sitter en säkerhetshistoria monterad för att inte startmotorn ska kunna gå igång på en motor som går. Kontakten sitter bakom kopplingshandtaget. Du kan mäta med en ohm-mätare att kontakten fungerar, inget motstånd med handtaget inne och högt motstånd med handtaget ute. Sedan sitter själva säkerhetsgrejen bakom skyddet framför signalhornet. Skyddet kan tas bort, dold skruv bakom piaggiomärket.
Davego
Nybörjare
Nybörjare

Post by Davego »

OlleM wrote:Det sitter en säkerhetshistoria monterad för att inte startmotorn ska kunna gå igång på en motor som går. Kontakten sitter bakom kopplingshandtaget. Du kan mäta med en ohm-mätare att kontakten fungerar, inget motstånd med handtaget inne och högt motstånd med handtaget ute. Sedan sitter själva säkerhetsgrejen bakom skyddet framför signalhornet. Skyddet kan tas bort, dold skruv bakom piaggiomärket.
Det skall kollas upp! tack!
Davego
Nybörjare
Nybörjare

Post by Davego »

Nu har jag köpt en annan PX 200 som är i bättre skick.. Den jag hade sålde jag som renoveringsobjekt, orkade inte med alla fel..

Nu har jag ett litet problem med min nya vespa, tutan fungerar inte, är det lätt att byta den? måste ordna detta snarast så jag kan besikta den, har kollat runt på de sidor som visar sprängskisser osv. men står inget om hur man byter tutan..
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

Under Vespamärket fram sitter det skruv samt två i handskfacket. Skruva loss dessa, lossa sedan på kablarna till tutan, skruva loss den gamla och sätt dit den nya.
Sen är det bara att tuta loss!
Davego
Nybörjare
Nybörjare

Post by Davego »

[quote="patrikgrann"]Under Vespamärket fram sitter det skruv samt två i handskfacket. Skruva loss dessa, lossa sedan på kablarna till tutan, skruva loss den gamla och sätt dit den nya.
Sen är det bara att tuta loss![/quote

Underbart! man tackar och bugar!
Undrar om man behöver köpa en vespa orginaltuta eller om man kan ta vilken som, bara den passar.. ?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Davego wrote:Undrar om man behöver köpa en vespa orginaltuta eller om man kan ta vilken som, bara den passar.. ?
Du bör kunna ta vilken som helst som passar, så länge den är gjord för rätt spänning. Dessutom, äldre PX utan elstart har växelströmstuta och nyare, med batteri och elstart, likströmstuta.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Davego
Nybörjare
Nybörjare

Post by Davego »

jencla wrote:
Davego wrote:Undrar om man behöver köpa en vespa orginaltuta eller om man kan ta vilken som, bara den passar.. ?
Du bör kunna ta vilken som helst som passar, så länge den är gjord för rätt spänning. Dessutom, äldre PX utan elstart har växelströmstuta och nyare, med batteri och elstart, likströmstuta.
/jens
ok, en likströmstuta skall jag införskaffa då.. ska plocka isär nu i kväll och kika påt.
Davego
Nybörjare
Nybörjare

Post by Davego »

Tänkte säga att jag kikade på tutan som felade.. Den var inte trasig, det satt en ställskruv på själva hornet och den var lite hårt dragen och jag lossade lite på den och rackarns vad det tutar nu :lol:
växellådsolja bytt, vajrarna smörjda, luftfiltret rengjort, vaxade kromdetaljer och vespan med, separata oljesmorningen fungerar och elstarten med. Har tagit mig en tur i kväll och det känns att vespan inte gått mer än 500 mil, så himla kul och få tag i ett så fint exemplar!
Hoppas bara den går igenom besiktningen nu.. :|
Post Reply