Biltemas 2-k uretanepoxi grundfärg
Biltemas 2-k uretanepoxi grundfärg
Någon här på forumet som har testat deras 2-k färger?
179:- för 1 liter är inte dyrt i alla fall.
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Far ... ch-metall/
Men hur är kvalitén?
179:- för 1 liter är inte dyrt i alla fall.
http://biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Far ... ch-metall/
Men hur är kvalitén?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 L -69 Renovering på gång
V50 R -77 Renoverad
Kolla på Lackforum (http://lackering.forum24.se).
Den Du länkade till var deras grundfärg, det finns även täckfärg för hyfsat pris 199:- litern + lösningsmedel http://www.biltema.se/Bat/Kemikalier/Fa ... olyuretan/. En liter räcker med god marginal för att måla en Vespa men då blir det inte speciellt många alternativ när det gäller färg! Kvalitén är enligt utsago (billackare) helt OK.
Den Du länkade till var deras grundfärg, det finns även täckfärg för hyfsat pris 199:- litern + lösningsmedel http://www.biltema.se/Bat/Kemikalier/Fa ... olyuretan/. En liter räcker med god marginal för att måla en Vespa men då blir det inte speciellt många alternativ när det gäller färg! Kvalitén är enligt utsago (billackare) helt OK.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tack för länken, Leif.
Jag handlade just in den färgen du länkade till. Tänkte lacka min -77'a med den. Köpte blå och vit, tänkte blanda i en skvätt vitt i den blå för att den var så mörk. Sen ska resten av den vita färgen användas till aluminium ekan.
Märkte att det behövdes 25-30% förtunning till färgen på lackeringsforumet när man ska spruta. Låter mycket i mina öron!?
Jag handlade just in den färgen du länkade till. Tänkte lacka min -77'a med den. Köpte blå och vit, tänkte blanda i en skvätt vitt i den blå för att den var så mörk. Sen ska resten av den vita färgen användas till aluminium ekan.
Märkte att det behövdes 25-30% förtunning till färgen på lackeringsforumet när man ska spruta. Låter mycket i mina öron!?
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Jag vet inte om det är mycket men säger dom det på LackForum så skulle jag ta det som ett krav
. Har aldrig lackat med den lacken så jag vet inte men ska handla en liter och testa.
När man sprutar så ska den vara ganska så "blaskig", spruta mycket tunt de första varven så löser det sig.
Första varvet ska Du bara damma lite på plåten annars kommer det att rinna, vänta 5-15 min och spruta sedan andra varvet lite tjockare men inte mycket. Tredje och ev fjärde kan Du lägga mer på, så det täcker ordentligt.
Denna färg går bra att slipa med våtpapper (800-2000) och få bort lite apelsinytor, sedan är det bara att polera med rubbing och liknade.

När man sprutar så ska den vara ganska så "blaskig", spruta mycket tunt de första varven så löser det sig.
Första varvet ska Du bara damma lite på plåten annars kommer det att rinna, vänta 5-15 min och spruta sedan andra varvet lite tjockare men inte mycket. Tredje och ev fjärde kan Du lägga mer på, så det täcker ordentligt.
Denna färg går bra att slipa med våtpapper (800-2000) och få bort lite apelsinytor, sedan är det bara att polera med rubbing och liknade.
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Tack för de bra råden. Jag ska testa med 25% förtunning först och se hur sprutan reagerar. Är blaskig ungefär som grädde?
Jag testade att måla en fläck, med pensel, för att se att grunden inte reste sig. Jag kan säga att färgen fäste bra, blev riktigt hård och har bra glans. Var svår att slipa ner efteråt.
Jag hoppas inte behöva gå runt med våtslip över hela arbetet efteråt.
Jag testade att måla en fläck, med pensel, för att se att grunden inte reste sig. Jag kan säga att färgen fäste bra, blev riktigt hård och har bra glans. Var svår att slipa ner efteråt.
Jag hoppas inte behöva gå runt med våtslip över hela arbetet efteråt.

Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Det ska nog gå bra, kolla bara att Du har samma avstånd (10-15cm) mellan sprutan och plåten hela tiden, samt att Du sprutar vinkelrätt mot plåten.
Allt går att lära sig men man måste träna, träna och träna.
Det innebär automatiskt att man kommer att misslyckas några gånger
men det är bara att bita ihop och försöka igen.
Komihåg att färgen har sk. potlife dvs livslängden på färgen efter man blandat i härdare, brukar vara c:a 2-4 timmar (om den förvaras i stängdburk). Blanda därför inte mer färg än Du behöver, skaffa en exakt våg eller en mätkopp (finns hos lokala lackfirmor) så är det lättare att bland det man behöver.
Lycka till
Allt går att lära sig men man måste träna, träna och träna.
Det innebär automatiskt att man kommer att misslyckas några gånger

Komihåg att färgen har sk. potlife dvs livslängden på färgen efter man blandat i härdare, brukar vara c:a 2-4 timmar (om den förvaras i stängdburk). Blanda därför inte mer färg än Du behöver, skaffa en exakt våg eller en mätkopp (finns hos lokala lackfirmor) så är det lättare att bland det man behöver.
Lycka till
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
-
- Lärling
Leif, jag tränade sist med spruta, kompressor och 2-k färg för 20 år sedan på en crossram. Tror du det räcker?
Tänkte lacka på onsdag, ska bli spännande att se hur det går. Ska fixa mätkopp eller sticka. Hur mycket färg går åt till en v50, 0.5 liter?
Inhandlade denna sprutan, efter att forumet mest lovordat den,
http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ver ... ta-Proffs/
Mike T, ska kolla efter en sådan. Låter smidigt.

Inhandlade denna sprutan, efter att forumet mest lovordat den,
http://biltema.se/Verktyg/Tryckluft/Ver ... ta-Proffs/
Mike T, ska kolla efter en sådan. Låter smidigt.
Last edited by Ikonen on Tue 11 May 2010, 14:45, edited 1 time in total.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Hej!
Javisst räcker det med gammal erfarenhet, det är som att lära sig cyckla....
En halv liter borde räcka om Du ska lägga ett par tre lager.
Ska Du lägga samma färg på undersidan, hela tanken, baklyset och liknande så kan det bli lite snålt eftersom all färg träffar ju inte det man ska måla, det blir lite sprutande runt omkring. Har Du en hel liter så är det ju snabbt att blanda nån dl till om det behövs.
Lycka till, väntar med spänning på bilder...
Javisst räcker det med gammal erfarenhet, det är som att lära sig cyckla....

En halv liter borde räcka om Du ska lägga ett par tre lager.
Ska Du lägga samma färg på undersidan, hela tanken, baklyset och liknande så kan det bli lite snålt eftersom all färg träffar ju inte det man ska måla, det blir lite sprutande runt omkring. Har Du en hel liter så är det ju snabbt att blanda nån dl till om det behövs.
Lycka till, väntar med spänning på bilder...
//Leif
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
PX200E-93
PX200E-86
P200E-83
V50 -78
V50 -72
Touring 150 -57
Jag ska lägga på färgen på alla delar hade jag tänkt. Kanske ska blanda 0.8L så att man är på den säkra sidan och har en skvätt kvar om det skulle behövas i framtiden. Nej, jag har inte lackat än, det pissade ner från himlen den dagen, här i Göteborg.
Måste försöka få tid till att lacka rackaren snart.
Lägger in en bild på den grundade karossen.

Måste försöka få tid till att lacka rackaren snart.
Lägger in en bild på den grundade karossen.

Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Rinningar blir oftast när man har för tjock färg,hur konstigt det än låter.Ikonen wrote:Jaha, då har man lackat vespan. Blev ganska bra, om man bortser från några små rinningar. Lacken från Biltema är mycket glansig.
blandningsförhållanden brukar stå på burken.Antingen 2:1 eller 3:1,
alltså,2 delar färg en del härdare o.s.v.
2:1 brukar oftast vara 10% förtunning,3:1 ca 20%.Finns även 4:1(dock ovanligare),men då brukar det va 4:1:1
Som någon i tråden skrev,så är mätsticka att rekommendera.Tar man för mkt härdare,så torkar det sämre.Som en annan skrev i tråden:3-4 lager färg,det lägger man INTE på,2 "vänder" ska räcka(om det inte e
2-skikt,alltså,bas+klarlack),fler lager,då blir det för fläskigt.Och inte dimma först",då pratar vi syntetiskt.
Ser ju bra ut för att vara gjort efter förmåga och utrustning(vad man kan se på bilden).
GRATTIS!
"alltid värst första gången"
Blizzy, den färgen är 4:1 och jag använde 30% förtunning för att "solfjädern" skulle bli som anvisat på instruktionen för sprutan. 650ml färdigblandad färg räckte för två rundor på alla delar.
Körde inte en dimma första rundan utan täckande, då färgen täckte mycket bra och inte hade någon tendens att rinna. De rinningar jag fick var pga rent slarv på andra rundan. Största orsaken är givetvis att det var första gången jag gav mig på att lacka själv utan erfarenhet. Men nu vet jag bättre till nästa gång.
Jag kommer dock inte göra något åt missarna nu. Jag måste köra lite också, sommaren är inte hur lång som helst.
Edit: Jo, det står inget på burkarna om hur mycket man skall förtunna vid sprutning.
Körde inte en dimma första rundan utan täckande, då färgen täckte mycket bra och inte hade någon tendens att rinna. De rinningar jag fick var pga rent slarv på andra rundan. Största orsaken är givetvis att det var första gången jag gav mig på att lacka själv utan erfarenhet. Men nu vet jag bättre till nästa gång.
Jag kommer dock inte göra något åt missarna nu. Jag måste köra lite också, sommaren är inte hur lång som helst.

Edit: Jo, det står inget på burkarna om hur mycket man skall förtunna vid sprutning.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Paka, det är en v50r med hål för de klassiska gummilisterna. Nita gjorde jag inte på nån av listerna då det var lätt med skruv och för att hålen är för stora för orginal nitarna. Jag har sett ett par sådana med alulister på. Undrar hur de har gjort?
Last edited by Ikonen on Thu 01 Jul 2010, 20:00, edited 1 time in total.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
Efter lite extra letande så kan jag konstatera att en på forumet har skruvat fast listerna på tunneln med mutter och skruv med ett hemmagjort verktyg.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=45
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=45
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad
om jag minns rätt så använde jag plåtskruv... eller popnit.Ikonen wrote:Paka, det är en v50r med hål för de klassiska gummilisterna. Nita gjorde jag inte på nån av listerna då det var lätt med skruv och för att hålen är för stora för orginal nitarna. Jag har sett ett par sådana med alulister på. Undrar hur de har gjort?
C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Jaha, då var man ute på en provtur. 10" adapterfälgar kom på posten så nu gör den 50km/h enligt GPS, utan att varva sönder motorn. Annars har jag öppen vev, polini 50cc och 16/15 förgasare. Känns helt lagom.

Skönt att ha gjort klart 95% på den nu.

Skönt att ha gjort klart 95% på den nu.
Mina Vespor
V50 R -77 Renoverad
V50 R -77 Renoverad