Jeg er ny i gamet, og har en 1960 touring som sjelden starter. Derfor lurte jeg på om noen vet hva som kan være galt?
De få gangene den starter er det bare nødvendig med noen få tråkk, og motoren går fint på høyt og lavt verv. Men motoren dør hvis jeg tar av karburatorlokket. Er det normalt? Jeg tror tändpluggen har riktig farge (olje på ringen, og chokladbrun elektrode), og derfor rett blanding?
Hvis jeg har kjørt den en tur vil den ikke starte igjen etter jeg har stoppet den, og det kan ta flere dager før den vil starte.
Jeg har sett at det gnistrer fra stiftene på tändbrettet, selv når jeg roterer svinghjulet for hånd. Gnisten er sterkere enn den på tändpluggen. Kan det være tegn på at kondensatoren er ødelagt?
Håper noen vet hva det kan være.
Ståle
(I can use english if there are any difficulties reading norwegian)
Touring som starter når den vil
Starka gnistor mellan brytarspetsarna är definitiv ett tecken på en dålig kondensator. Och en dålig kondensator kan göra att motorn blir svårstartad. Eftersom en ny är ganska billig skulle jag testa vad som händer om du byter den.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång