Demontera oljepumpen - får ej loss drivaxel till oljepumpen

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Demontera oljepumpen - får ej loss drivaxel till oljepumpen

Post by superkassen »

Ska ej köra med oljeblandning och ska demontera oljepumpen.
MÅSTE man ta bort drivaxeln??? Den lossnar ej när jag drar den uppåt..
(drev och fjäder har jag tagit bort)


Är denna axel (bild lånad från annan tråd):
Image

Beskrivning av Calle från annan tråd:

1. Ta loss oljepumpslocket (tre skruvar)
2. Plocka bort drev, fjäder och axel (allt kan lyftas uppåt!)
3. Montera tillbaka locket.
4. Plugga röret, t.ex. med krympslang som du slår en knut på eller som är poppis här: en slangstump med en avbruten bit ätpinne i...


~Henrik
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

Post by freeway »

Ja den måste bort, om du inte ska ha separatsmörjningen, annars så snurrar den utan smörjning.
Men varför ta bort det bästa som finns på en nyare vespamotor?

Mvh Calle
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Hjälp, hur får jag loss axeln?

Post by superkassen »

Hur får man loss axeln?
Om man ej kan dra den rakt upp, några tips?
(har slagit försiktigt med gummihammare samt använt kicken för få den snurra runt samtidigt som dragit uppåt.)


(Den ska bort för motorn sitter i en touring och ej plats för behållaren samt vill ej göra hål för nivåglaset.)
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Hjälp med tips

Post by superkassen »

Ingen som vet eller har tips?


ÄR det verkligen så att den axeln måste tagas bort och får smörjning från 2-takt oljan???
Kan förstå att det behövs smörjas om kugghjulet som är kvar ligger mot axeln, men kugghjulet är borta och axeln ligger inte emot ngt. Samt axeln roterar och smörjs underifrån??
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

har löst det genom låta axeln sitta kvar då den får smörjning från motoroljan.
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

Post by freeway »

Hej igen,är inte uppe på nätet varje dag men,
jag tror att du måste du skruva bort hela lådan som förgasaren ligger i för att den ska gå att dra upp.
Om du låter den sitta, men inte har pumpen igång, kan jag tänka mig att växelådsolja skuts upp i pumpen genom en smörjkanal som är urfräst i nämnda axel. Om det skadar vet jag ej men kanske tryckas in i förgasaren och smörja duktigt.

Men enda gången man pluggar separatsmörjningen i mina ögon är då du ska ha en reedventil mellan motor och förgasare.

Jag skulle låt smörjningen sitta kvar och ta bort nivåglaset istället. Du kan ta en oljemätsticka från en bil som du bara klämmer in i locket, efter att stickan är kapad i rätt längd.
Separatsmörjningen är mycket pålitlig och den ger tillräckligt med olja även om du sätter på en trimcylinder.

Mvh Calle Lindmark, och inte att blanda ihop med skånska Callar i asien :)
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Du kan ju fixa en egen oljebehållare också om du inte vill byta tank.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
superkassen
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 80
Joined: Thu 06 Aug 2009, 12:12

Post by superkassen »

jag köra hemmablandat så jag har plats till annat i handsfacket.
Men det går klämma in behållare om man vill.
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

jag klämde in en expansionstank till en V4a i min då finns det plats för annat också;-) Biltema har några bling bling tankar i alu som säkert skulle passa också.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Post Reply