Kickens vinkel?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Kickens vinkel?

Post by vespaman »

Tänkte flytta över min gamla kick från 150 motorn igår, till min nyinstallerade P200E motor (-79), men det gick inte eftersom kicken pekade upp "klockan 2" ungefär, och därmed krockar med motorkåpan.

Köpte ny kick + axel till touringen för en sisådär 15 år sedan då kickaxeln gick av, och fick då den nyare med grövre splines, på 1/3 av axeln.
Eftersom P200 såg likadan ut trodde jag det skulle passa som en smäck..

Kan man justera kickaxeln om man river isär P200:an, eller måste jag köpa en ny kick?
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Kickens vinkel?

Post by Johnny L »

vespaman wrote:Kan man justera kickaxeln om man river isär P200:an, eller måste jag köpa en ny kick?
Femte inlägget i denna tråd beskriver lösningen:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... t+kickaxel
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Det enda rätta bör vara att skaffa dig en ny kick i och med att det finns "old style" kickar att köpa till px.
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

OK, mera utlägg alltså... :) Misstänkte det. Men det måste ske, för P-kicken ser ju helt off ut på touring.

Lite dyrare att köpa oldie kick, iaf om man redan har halvsplinsad kick, men å andra sidan är det nog en bättre (och mycket enklare) lösning.

thx
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

vespaman wrote:OK, mera utlägg alltså... :) Misstänkte det. Men det måste ske, för P-kicken ser ju helt off ut på touring.

Lite dyrare att köpa oldie kick, iaf om man redan har halvsplinsad kick, men å andra sidan är det nog en bättre (och mycket enklare) lösning.

thx
Förlåt, jag skrev inte särskilt utförligt vad jag menade ovan.
Lösningen jag länkade till innebär att du köper en Sprint kickaxel och monterar i PX-motorn. Din halvsplinesade kick ska passa rakt av på denna.

Det finns, precis som Mike Tropic skriver, även modifierade kickar för PX-motorn. Jag har inte sett denna i verkligheten, men på bild tycker jag att den i och med sitt modifierade fäste inte är lika snygg som en original Sprint-kick.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

hiblopp wrote:Det finns, precis som Mike Tropic skriver, även modifierade kickar för PX-motorn. Jag har inte sett denna i verkligheten, men på bild tycker jag att den i och med sitt modifierade fäste inte är lika snygg som en original Sprint-kick.
Så här ser den ut på min PX. Mycket snyggare än original PX-kicken, tycker i alla fall jag.
/jens
Image
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

hiblopp wrote: Förlåt, jag skrev inte särskilt utförligt vad jag menade ovan.
Lösningen jag länkade till innebär att du köper en Sprint kickaxel och monterar i PX-motorn. Din halvsplinesade kick ska passa rakt av på denna.
Jodå, jag var med på vad du menade. Men blir resultatet perfekt med den lösningen? Dvs pekar kicken i samma riktning som på originalmotorn?
Kanske var sådan jag monterade i 150:an för 15 år sedan??
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

jencla wrote: Så här ser den ut på min PX. Mycket snyggare än original PX-kicken, tycker i alla fall jag.
/jens
Definitivt mycket snyggare än PX original!
:)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

jencla wrote: Så här ser den ut på min PX. Mycket snyggare än original PX-kicken, tycker i alla fall jag.
/jens

Är det där den som sip har på bild? Den ser mer böjd ut på din bild, tycker jag? Eller har du månne anskaffat den annorstädes?
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

vespaman wrote: Jodå, jag var med på vad du menade. Men blir resultatet perfekt med den lösningen? Dvs pekar kicken i samma riktning som på originalmotorn?
Kanske var sådan jag monterade i 150:an för 15 år sedan??
Jag kan berätta om ett par veckor, är precis i färd med denna försköning av PX-motorn i min Touring -59:a!
:)

Någon annan som kan svara/länka till bra bild som visar resultatet?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

hiblopp wrote: Jag kan berätta om ett par veckor, är precis i färd med denna försköning av PX-motorn i min Touring -59:a!
:)

Någon annan som kan svara/länka till bra bild som visar resultatet?

:D God timing! Om jag skall byta axeln, blir det nog inte förrän till hösten hur som helst. Tror jag.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

vespaman wrote:
jencla wrote: Så här ser den ut på min PX. Mycket snyggare än original PX-kicken, tycker i alla fall jag.
/jens

Är det där den som sip har på bild? Den ser mer böjd ut på din bild, tycker jag? Eller har du månne anskaffat den annorstädes?
det finns två olika kickar som passar 60-talare med stora motorn.

Touring/GL/Sprint har en kortare kick som ser mer böjd ut (Jens kick påminner om denna i formen)

GS160/SS180/Rally har en längre kick som är lite rakare (och snyggare tycker jag)

Kanske finns båda dessa varianter "oldie för PX" (med rätt vinkel) hos SIP
Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

hiblopp wrote:
Förlåt, jag skrev inte särskilt utförligt vad jag menade ovan.
Lösningen jag länkade till innebär att du köper en Sprint kickaxel och monterar i PX-motorn. Din halvsplinesade kick ska passa rakt av på denna.

Det finns, precis som Mike Tropic skriver, även modifierade kickar för PX-motorn. Jag har inte sett denna i verkligheten, men på bild tycker jag att den i och med sitt modifierade fäste inte är lika snygg som en original Sprint-kick.
Det är ju lätt värt $27 att inte behöva byta kickaxel ;)

Jag har monterat oldstyle-kicken på en av mina vespor, och den ser förträfflig ut i verkligheten.

Länk: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=641
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Aha!
Den jag hittade på sip var;
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... hrome.aspx

Den ser ju lite rakare ut, nästan för rak, tycker jag. Men kanske är den lagom i verkligheten.
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

victor wrote: Det är ju lätt värt $27 att inte behöva byta kickaxel ;)

Jag har monterat oldstyle-kicken på en av mina vespor, och den ser förträfflig ut i verkligheten.

Länk: http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=641

Ja, den där ser ut som jag vill! Ser lite mjukare ut än sip, tycker jag.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag köpte min hos Scootrs http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=641. Lätt del, klart acceptabel fraktkostnad.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

vespaman wrote:
hiblopp wrote: Jag kan berätta om ett par veckor, är precis i färd med denna försköning av PX-motorn i min Touring -59:a!
:)

Någon annan som kan svara/länka till bra bild som visar resultatet?

:D God timing! Om jag skall byta axeln, blir det nog inte förrän till hösten hur som helst. Tror jag.
Kort uppdatering.
Är äntligen i färd med att sätta ihop min PX-motor.
Dock kommer jag troligen inte att sätta dit min Sprint-axel, då jag för närvarande varken har tid eller utrymme att dela på min gamle motor, där axeln för tillfället sitter monterad.
Hoppas det löste sig för dig med ny kick?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Nja, jag syndar denna sommar, och kör med PX kick. Man får blunda när man kickar :D


Måste riva motorn i höst, eftersom jag tror ramlagren är risiga (kan känna ett radiellt glapp när jag fattar svänghjulet!), så om man ska se det från den positiva sidan, så kan jag lätt byta axel då om jag vill...
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Johnny L wrote:Är äntligen i färd med att sätta ihop min PX-motor.
Dock kommer jag troligen inte att sätta dit min Sprint-axel, då jag för närvarande varken har tid eller utrymme att dela på min gamle motor, där axeln för tillfället sitter monterad.
Det är ju pinsamt vad man gnäller för ingenting!
Jag insåg det när jag hade skrivit förra inlägget och gick därför resolut ner och rotade fram samt särade på den gamle motorn.
En knapp timmes jobb senare hade jag Sprint-kickaxeln i min hand!
Tänk om man fick femhundra spänn skattade pengar i timmen på jobbet också... :D
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
vespaman
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Sat 18 Apr 2009, 14:41
Location: Sundbyberg

Post by vespaman »

Johnny L wrote:
Johnny L wrote:Är äntligen i färd med att sätta ihop min PX-motor.
Dock kommer jag troligen inte att sätta dit min Sprint-axel, då jag för närvarande varken har tid eller utrymme att dela på min gamle motor, där axeln för tillfället sitter monterad.
Det är ju pinsamt vad man gnäller för ingenting!
Jag insåg det när jag hade skrivit förra inlägget och gick därför resolut ner och rotade fram samt särade på den gamle motorn.
En knapp timmes jobb senare hade jag Sprint-kickaxeln i min hand!
Tänk om man fick femhundra spänn skattade pengar i timmen på jobbet också... :D

Heh!

Du måste plåta resultatet! :D
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

vespaman wrote: Du måste plåta resultatet! :D
Jag lovar!
Semesterplanerna kommer dock lite i vägen nu i veckan och sen börjar jobbet igen, så det kan dröja (som det mesta jag företar mig nuförtiden verkar det...).
Den som väntar på nåt gott...?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Johnny L wrote:
vespaman wrote: Du måste plåta resultatet! :D
Jag lovar!
Semesterplanerna kommer dock lite i vägen nu i veckan och sen börjar jobbet igen, så det kan dröja (som det mesta jag företar mig nuförtiden verkar det...).
Den som väntar på nåt gott...?
...väntar ända tills nu!
Premiärtur idag i det underbara Lundavädret. 8)
Här är alltså min Touring -59 med PX 200-motor, fast med Sprintkickaxel och -kick:
Image
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply