Hej!
På axeln till växelkorset (touring -58 ) sitter en låsbricka som är vikt åt två håll. Efter att jag bytt växelkors och dragit åt stämmer inte positionen på vecket med hur det var innan. Vilket är viktigast? Att det är hårt åtdraget, eller kan jag lossa lite för att få vecket i läge? Hmmm....
Om det inte är rejält åtdraget så kan växelstången lossna och det kan medföra växellådshaveri då korset plötsligt vandrar fritt. Byt alltid bricka, problemet torde då vara ur vägen. När man byter bricka är det viktigt att alltid montera en med samma tjocklek, annars hamnar korset i fel läge.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Tack för det chefsmontörn´. Har inte hittat den brickan som reservdel. Funkar det med en "moddad" standardbricka???
PS Stålar och däck finns vid tillfälle DS
...vidare, vid demontering var vecken på brickan parallella. När jag nu drar åt är det hela "förskjutet" något (vilket då var anledningen till problemet ovan). Är det viktigt att vecken är parallella? Måste jag då dra åt så in i he...te tills de blir det? Förstår ni vad jag menar.....