Packningar till kicken

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Packningar till kicken

Post by Clater »

Mors!
Till kicken på min touring -58 trillade det ut en trasig plastring/-packning när jag monterade isär kalaset. Ngn som vet var den ska sitta? Ska det vara i plast, eller går det bra med en vanlig O-ring? I packningssatsen till motorn ingår en filtpackning till kick? Ska den vara med och i så fall var? Tacksam för assistans.....
/Clas
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

min 59a har o-ringen nästan längst ut inne i "röret" som kicken sticker ut igenom.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Mike Tropic
Lärling
Lärling
Posts: 276
Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
Location: ÖREBRO
Contact:

Post by Mike Tropic »

Tjena, den skall vara på insidan av blocket vid kickfjädern.
Filtpackningen sitter på utsidan bakom den stora metallringen vid kicken, kolla här så ser du.

http://scooterhelp.com/manuals/VL3.parts.manual/09.jpg
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Tack! Är o-ringen en "vanlig" o-ring i gummi, eller är den i plast? Min är "plastlik", men kan ju vara torkat gummi.......
/Clas
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Fredde wrote:min 59a har o-ringen nästan längst ut inne i "röret" som kicken sticker ut igenom.
Bara en varning innan förvirringen blir total.
En Touring -58 och en Touring -59 har helt olika motorer.
Så ni inte börjar jämföra äpplen och päron här.
Se även t ex denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 5134547690
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

jo anade det, just därför jag skrev att det var min 59 som hade en o-ring där, så kunde han kontrollera om det fanns spår för en o-ring på samma eller liknande ställe på hans 58a.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Bra påpekande. Om man har en 58:a blir man dock ständigt påmind om att den är konstig......
/Clas
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det är en vanlig o-ring. Eller vanlig och vanlig, den sortens o-ring de hade från 1950 och framåt. Jag brukar använda o-ring märkt F-31 i den här lådan. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Sortiment ... /O-ringar/
Egentligen har den nog en dimension som ligger mellan F-30 och F31, men jag har aldrig haft några problem med tätheten. Annars kan du mäta kickklumpen och köpa en o-ring på lämpligt ställe, antar att det är ungefär som med låsringar, dvs att man uppger axelns dimension. Den är i alla fall 3 mm tjock.
När man river de här motorerna är den gamla o-ringen förresten alltid uttöjd och jag vet flera som har lurats tro att den ska vara så stor, men det ska den alltså inte. Den ska sitta helt tajt när man drar på den på kickklumpen.
/P
Post Reply