Mors!
Till kicken på min touring -58 trillade det ut en trasig plastring/-packning när jag monterade isär kalaset. Ngn som vet var den ska sitta? Ska det vara i plast, eller går det bra med en vanlig O-ring? I packningssatsen till motorn ingår en filtpackning till kick? Ska den vara med och i så fall var? Tacksam för assistans.....
Packningar till kicken
Packningar till kicken
/Clas
-
- Lärling
- Posts: 276
- Joined: Sat 24 May 2008, 07:14
- Location: ÖREBRO
- Contact:
Tjena, den skall vara på insidan av blocket vid kickfjädern.
Filtpackningen sitter på utsidan bakom den stora metallringen vid kicken, kolla här så ser du.
http://scooterhelp.com/manuals/VL3.parts.manual/09.jpg
Filtpackningen sitter på utsidan bakom den stora metallringen vid kicken, kolla här så ser du.
http://scooterhelp.com/manuals/VL3.parts.manual/09.jpg
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Bara en varning innan förvirringen blir total.Fredde wrote:min 59a har o-ringen nästan längst ut inne i "röret" som kicken sticker ut igenom.
En Touring -58 och en Touring -59 har helt olika motorer.
Så ni inte börjar jämföra äpplen och päron här.
Se även t ex denna tråd:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... 5134547690
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Det är en vanlig o-ring. Eller vanlig och vanlig, den sortens o-ring de hade från 1950 och framåt. Jag brukar använda o-ring märkt F-31 i den här lådan. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Sortiment ... /O-ringar/
Egentligen har den nog en dimension som ligger mellan F-30 och F31, men jag har aldrig haft några problem med tätheten. Annars kan du mäta kickklumpen och köpa en o-ring på lämpligt ställe, antar att det är ungefär som med låsringar, dvs att man uppger axelns dimension. Den är i alla fall 3 mm tjock.
När man river de här motorerna är den gamla o-ringen förresten alltid uttöjd och jag vet flera som har lurats tro att den ska vara så stor, men det ska den alltså inte. Den ska sitta helt tajt när man drar på den på kickklumpen.
/P
Egentligen har den nog en dimension som ligger mellan F-30 och F31, men jag har aldrig haft några problem med tätheten. Annars kan du mäta kickklumpen och köpa en o-ring på lämpligt ställe, antar att det är ungefär som med låsringar, dvs att man uppger axelns dimension. Den är i alla fall 3 mm tjock.
När man river de här motorerna är den gamla o-ringen förresten alltid uttöjd och jag vet flera som har lurats tro att den ska vara så stor, men det ska den alltså inte. Den ska sitta helt tajt när man drar på den på kickklumpen.
/P