Underkänd besiktning - Hur kommer man åt styrlagret??
-
- Entusiast
Som Fritte skriver. Denna typ av lager skall spännas underifrån. Det finns två konstruktioner. Justerbar kona eller skål. Skruva ner lagerkona / skål och spänn kontringsmuttern till det går lite trögt. Lossa sedan kona/skål samtidigt som man håller emot kontringsmuttern. Testa om det finns glapp genom att gunga vespan med fullt styrutslag och bromsat framhjul.
Go classic, not plastic
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Fick med mig två haknycklar och åkte till garaget. Det verkade som att det fungerade att bra dra åt. Styret började bli lite trögt när det slutade glappa men jag antar att det är bättre så än att det glappar. Skruvade inte åt det nu, ska dit i helgen och fortsätta. Det ska nog gå att hitta ett läge där det blir bra!
Stort tack till alla som hjälpt mig!! Scooterklubben är ju grym att vara med i!
Vi är ju här för att hjälpa varandra.johansjogren wrote:Fick med mig två haknycklar och åkte till garaget. Det verkade som att det fungerade att bra dra åt. Styret började bli lite trögt när det slutade glappa men jag antar att det är bättre så än att det glappar. Skruvade inte åt det nu, ska dit i helgen och fortsätta. Det ska nog gå att hitta ett läge där det blir bra!

Jag är lite orolig att du säger det går tungt. Har du klämt ett lager, eller lagt en kulring upp och ned?
Go classic, not plastic
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Tror inte det. Men om jag inte får ordning på det hele så åker jag till EM och köper nytt nästa vecka.. Inga stora pengar det handlar om egentligen men just nu tänkte jag prova med att bara dra åt..Martin O wrote:Vi är ju här för att hjälpa varandra.johansjogren wrote:Fick med mig två haknycklar och åkte till garaget. Det verkade som att det fungerade att bra dra åt. Styret började bli lite trögt när det slutade glappa men jag antar att det är bättre så än att det glappar. Skruvade inte åt det nu, ska dit i helgen och fortsätta. Det ska nog gå att hitta ett läge där det blir bra!
Stort tack till alla som hjälpt mig!! Scooterklubben är ju grym att vara med i!![]()
Jag är lite orolig att du säger det går tungt. Har du klämt ett lager, eller lagt en kulring upp och ned?
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Jo du har så rätt. Det är bara det att jag kollade ems hemsida och det verkar som att de bara har till scootrar från 65 och framåt. Så då kände jag att det blev lite jobbigt.. Måste besiktiga senast 20e tror jag så det känns lite knappt med att beställa från sip..
Får försöka hinna förbi em imorrn efter jobbet och se om han kanske har i sina gömmor ändå. Var där i måndags men då kom jag på när jag väl var framme att det är stängt på måndagar. Lessnade lite då.
Får försöka hinna förbi em imorrn efter jobbet och se om han kanske har i sina gömmor ändå. Var där i måndags men då kom jag på när jag väl var framme att det är stängt på måndagar. Lessnade lite då.
-
- Entusiast
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Jag la inte märke till något konstigt. Det var därför jag glatt satte ihop det igen. Men det är klart att på 50 år kan de ju ha slitit lite så att kulorna är liite mindre eller banorna är liite djupare. Det handlar bara om ca 1-2 mm glapp eller lite tröghet som jag nog inte hade märkt pm jag inte visste om det..