Underkänd besiktning - Hur kommer man åt styrlagret??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Tack så hemskt mycket. Ska åka till garaget imorrn och testa!
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Som Fritte skriver. Denna typ av lager skall spännas underifrån. Det finns två konstruktioner. Justerbar kona eller skål. Skruva ner lagerkona / skål och spänn kontringsmuttern till det går lite trögt. Lossa sedan kona/skål samtidigt som man håller emot kontringsmuttern. Testa om det finns glapp genom att gunga vespan med fullt styrutslag och bromsat framhjul.
Go classic, not plastic
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Ok. Ska försöka hinna införskaffa en extra haknyckel på väg hem från jobbet imorrn..
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Fick med mig två haknycklar och åkte till garaget. Det verkade som att det fungerade att bra dra åt. Styret började bli lite trögt när det slutade glappa men jag antar att det är bättre så än att det glappar. Skruvade inte åt det nu, ska dit i helgen och fortsätta. Det ska nog gå att hitta ett läge där det blir bra!

Stort tack till alla som hjälpt mig!! Scooterklubben är ju grym att vara med i!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Först när lagret går lätt & inte glappar kan du va nöjd.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

johansjogren wrote:Fick med mig två haknycklar och åkte till garaget. Det verkade som att det fungerade att bra dra åt. Styret började bli lite trögt när det slutade glappa men jag antar att det är bättre så än att det glappar. Skruvade inte åt det nu, ska dit i helgen och fortsätta. Det ska nog gå att hitta ett läge där det blir bra!

Vi är ju här för att hjälpa varandra. :wink:

Jag är lite orolig att du säger det går tungt. Har du klämt ett lager, eller lagt en kulring upp och ned?
Go classic, not plastic
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Japp. Jag va nära det idag men jag hade bara några minuter men det verkade lovande iaf. Ska köpa med mig lite fett och smörja in när jag ändå är där och pillar ;)
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Martin O wrote:
johansjogren wrote:Fick med mig två haknycklar och åkte till garaget. Det verkade som att det fungerade att bra dra åt. Styret började bli lite trögt när det slutade glappa men jag antar att det är bättre så än att det glappar. Skruvade inte åt det nu, ska dit i helgen och fortsätta. Det ska nog gå att hitta ett läge där det blir bra!

Vi är ju här för att hjälpa varandra. :wink:

Jag är lite orolig att du säger det går tungt. Har du klämt ett lager, eller lagt en kulring upp och ned?
Tror inte det. Men om jag inte får ordning på det hele så åker jag till EM och köper nytt nästa vecka.. Inga stora pengar det handlar om egentligen men just nu tänkte jag prova med att bara dra åt..
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Om jag justerar så att det inte är något glapp alls så är styret liite trögare. Det faller inte åt sidan direkt när man släpper det som det gjorde innan. Dock är det inte trögt. Tror ni att bilprovningen klagar på det? Alternativet är ca 1 mm glapp eller ett lagerbyte..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Byt lagret, det är inte bilprovningen som skall vara nöjd,
det är din scooter som skall vara OK, lr? :-?
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jo du har så rätt. Det är bara det att jag kollade ems hemsida och det verkar som att de bara har till scootrar från 65 och framåt. Så då kände jag att det blev lite jobbigt.. Måste besiktiga senast 20e tror jag så det känns lite knappt med att beställa från sip..

Får försöka hinna förbi em imorrn efter jobbet och se om han kanske har i sina gömmor ändå. Var där i måndags men då kom jag på när jag väl var framme att det är stängt på måndagar. Lessnade lite då.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Lösa kulor kan vara ett alternativ, lägges på plats o fixeras i lagerfett. :)
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Men är det bara kulorna som blir trötta? Behöver inte lagerbanorna bytas också?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

har du inte nya lagerskålar?
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nej. Hade bara isär och rent och satte ihop det gamla. Men jag börjar väl inse att det var dumsnålt...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

När det har formats gropar eller ojämnheter i lagerskålarna bör de bytas ut, om inte, går de att använda. om kulorna är orunda skall dessa bytas. Hur ser dina grejor ut? :?:
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jag la inte märke till något konstigt. Det var därför jag glatt satte ihop det igen. Men det är klart att på 50 år kan de ju ha slitit lite så att kulorna är liite mindre eller banorna är liite djupare. Det handlar bara om ca 1-2 mm glapp eller lite tröghet som jag nog inte hade märkt pm jag inte visste om det..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Kulhllaren kan monteras upponer? kolla
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Jag har en 59a och Em har haft allt jag har behövt hittills till den i alla fall. Om du tvekar så ring eller maila, de har grejorna till din nästan garanterat.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Post Reply