Honda SH 300 eller GTS 300..

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Honda SH 300 eller GTS 300..

Post by Edward »

Hej! Känns skönt att vara tillbaka efter något års frånvaro..

Har bestämt mig för att köpa ny scooter och hoppas på att få nån respons på mitt kval.

Fram tills nyligen så kändes det som att jag var klar i mitt val (GTS 300). Efter att ha sneglat lite på tester på SH300 verkar det som om den är lite smidigare. Sen har den dessutom 5-års garanti samt ABS-system. Prismässigt ligger dom ganska lika, det känns som man får lite mer scooter för pengarna.
MEN, hjärtat säger ju GTS 300(röd :)). Då jag sålde touringen så försvann en liten bit av mig (inget poetiskt dravel, så kändes det på riktigt). Min fråga är om förnuftet ska vinna eller hjärtat? Kanske är det så att jag fått nånting om bakfoten och det rentav är så att GTS 300 är det mest förnuftiga köpet?

Scootern ska jag inte pendla med, endast glida omkring med. Sen kanske man tar den till jobbet då och då.

Närheten till återförsäljare spelar in till viss del. Vill inte åka 10 mil för att göra en service. Honda säljs i Västerås.

Min frågeställning är lite luddig, men jag hoppas att jag har förmedlat min känsla :)
Vespa GTS 300
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Köp Vespan.
Om du skall använda förnuft, så skall du inte köpa vare sig Hondan eller Piaggion: köp en beggad scooter i tyskland om du är förnuftig. Eller en beggad i Sverige, men utbude är så knapert så du får vänta ett tag innan du hittar det du vill ha.

Så då återstår känslan, och då vet du vad du gillar redan. Jag kör själv Honda och jag tycker Piaggion som sonen kör är kvalitetsmässigt minst lika bra som Hondan.

Du skriver inte var du bor, men jag antar att det är Västerås då du talar om Honda återförsäljare (ÅF). Du har en Vespa ÅF i Enköping, inte långt bort med andra ord.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Vespan alla gånger. Bortsett från estetiska aspekter så är Hondan tillverkad i plast och kommer obevekligen att gråna samt långsamt falla sönder efter ett par år, tro mig, de är de mest populära scootrarna här nere i Italien.
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Det vart en Vespa GTS 300, röd!

Tack för tipset om Enköping. Har sett DP´s inlägg i forumet utan att koppla att det var Enköping han jobbade på. Talade med Jonas över telefon och klippte till.
Vespa GTS 300
PapaD
Entusiast
Entusiast

Post by PapaD »

Grattis! :D
De är för jäkla fina gts:erna.
Mvh,
PapaD
Honda ANF 125
Honda CB125 TD
Suzuki GSX R750
Vespa ET4 50cc
Peter Björkdahl
Nybörjare
Nybörjare

Re: Honda SH 300 eller GTS 300..

Post by Peter Björkdahl »

För något år sedan tillverkades GTS 250 också i variant med ABS - har de lagt ner det tillvalet?
Edward wrote: Fram tills nyligen så kändes det som att jag var klar i mitt val (GTS 300). Efter att ha sneglat lite på tester på SH300 verkar det som om den är lite smidigare. Sen har den dessutom 5-års garanti samt ABS-system.
//Peter Björkdahl
Post Reply