Underkänd besiktning - Hur kommer man åt styrlagret??

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Underkänd besiktning - Hur kommer man åt styrlagret??

Post by johansjogren »

Hej Scootervänner,
Var och besiktigade min popolino -61 idag. Fick underkänt på styrlagret fram, det glappar för mycket. Besiktningsmannen trodde att det kanske räcker att man drar åt det. Hur går man till väga för att göra det? Har läst igenom haynes men hittar inget bra. Kan väl inte vara allt för svårt?

Sen på vägen hem slutade växlarna fungera. Kopplingen fungerar och 1an finns men för att få in tvåan måste man vrida handtaget ca halvvägs runt. 3an hittar jag inte ens. Är det växelviren som har gått av då eller?
/Johan
Last edited by johansjogren on Sun 04 Jul 2010, 18:07, edited 1 time in total.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Hej, det är lätt att dra åt styrlagret, krävs lite jobb för att komma åt innan bara. På sidan 10 i senaste Scooteristen behandlas passande nog ämnet på en Vespa 50 men det är exakt likadant på din Popolino

Det låter som att en växelvajer gått av, plocka av den lilla kåpan på växelboxen och kolla vettja ;)
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Vad bra. Då får jag ta och läsa igenom scooteristen. Har inte hunnit det än.

Antar att det är denna kåpan som kallas växelbox? (Den längst ner till vänster..)

Image
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Antar att det är denna kåpan som kallas växelbox? (Den längst ner till vänster..)
Japp, det är den!. Du tar bara bort det den övre kåpan som lossas genom att ta bort nedre vänstra skruven på fläktkåpan. Skruva inte bort hela växelväljaren (som sitter fast i själva motorblocket).
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Kanon. Får testa det i helgen! Tack för tipset.
Popolino
Entusiast
Entusiast

Post by Popolino »

Eller att vajerhöljet har lossnat från sitt stoppläge uppe i styrhuvudet. Ta av överdelen och kolla.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

När du spänner åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan belasta lagret. :smile:
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nu förstod jag inte riktigt vad du menar. Vilken är kontramuttern? Det kanske blir klart när jag har läst artikeln. Idag firas midsommar och då får jag inte sitta i garaget ;) glad midsommar på er!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Image
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nu har jag vart en vända i garaget. Jag lossade lampan och den kåpan som hastighetsmätaren sitter i. Sedan lossade jag bulten som går in från sidan som verkar hålla fast styret. Men det går inte att rubba styret ändå. Är det något mer som håller fast? Har en haynes-manual men sprängskissen stämmer inte riktigt med verkligheten ;)

Vad gäller växlarna så hade vakerhöljet lossnat så det är förhoppningsvis löst nu. Tack för det tipset ;)
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

johansjogren wrote:Nu har jag vart en vända i garaget. Jag lossade lampan och den kåpan som hastighetsmätaren sitter i. Sedan lossade jag bulten som går in från sidan som verkar hålla fast styret. Men det går inte att rubba styret ändå.
Använd manskraft!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

dra ur bulten, det räcker inte att bara lossa den... :-?
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Bulten var ur. Drog rejält i styret men inget hände. Måste alla vajrar loss?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

fritte wrote:dra ur bulten, det räcker inte att bara lossa den... :-?
smart fritte!
den kan ju vara genomgående :lol:
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Jo den är nog det. Men som jag skrev så var den ur. Får väl bruka lite mer våld ;) någon av er som vet om vajrarna modte lossas för att man ska komma åt kontramuttern?
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

johansjogren wrote:Jo den är nog det. Men som jag skrev så var den ur. Får väl bruka lite mer våld ;) någon av er som vet om vajrarna modte lossas för att man ska komma åt kontramuttern?
ja,det är att föredra...
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Nu har jag vart i garaget igen.. Lossade alla vajrar uppe i styrhuvudet, tog ur bulten och har stått och dragit med våld en stund utan att få loss det. Funderar lite på om handtagen måste bort? Någon som har nåt knep? Eller är det bara mer våld som gäller?? Är ju inte precis likadant styrhuvud som på sprängskissen i haynes-manualen.. Hastighetsmätaren är fortfarande inkopplad men det borde väl ändå gå att rubba styret?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

johansjogren wrote:Nu har jag vart i garaget igen.. Lossade alla vajrar uppe i styrhuvudet, tog ur bulten och har stått och dragit med våld en stund utan att få loss det. Funderar lite på om handtagen måste bort? Någon som har nåt knep? Eller är det bara mer våld som gäller?? Är ju inte precis likadant styrhuvud som på sprängskissen i haynes-manualen.. Hastighetsmätaren är fortfarande inkopplad men det borde väl ändå gå att rubba styret?
kanske har de rostat ihop lite, pop -61 har väl en gjutjärns klämma runt gaffeln som det pressade delbara styrhuvudet är fäst i. ta det försiktigt du inte knäcker något

den här bilden borde stämma bättre med ditt styre

http://www.scooterhelp.com/manuals/VNB. ... ual/39.jpg

del # 48894 på bilden är vad du får försöka knacka loss, inte handtagen eller kåpan runt
Federico
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Precis! Så ser det ut! Skulle haft en svets så jag kunde fäst en glidhammare ;)

Men det ser iaf ut som att det inte är något mer som håller fast den. Det känns ju bra iaf. Då får jag åka dit och försöka dra lite mer i den i morgon. Tack för sprängskissen!
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Hastighetsmätarvajer osv är nu även de borta. Men jag får inte loss styrhuvudet.. Hur mycket våld tål ett styrlager? Vågar man testa med en glidhammare och stå och banka ett tag?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

har du provat 5-56 i fogen?
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Sprayade både igår och idag.. Men det är nog lite för tätt..
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

En välplacerad skruvmejsel i skarven fick loss styrhuvudet ;)

Nu ska jag bara läsa igenom era gamla tips en gång till om hur man drar åt det.
johansjogren
Entusiast
Entusiast

Post by johansjogren »

Provade att dra åt kontramuttern, det blev inte bättre. Ska jag då:

* Lossa kontramuttern
* Dra åt den övre lagerskålen (tills styrlagret börja bete sig igen?)
* Dra åt kontramuttern igen

Detta är väl allt som kan justeras?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

* Lossa kontramuttern

* Dra åt den övre lagerskålen (tills styrlagret börja bete sig igen?)

* När du spänt åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan överbelasta lagret

* Dra åt kontramuttern.
Post Reply