Vespa 50 går varm/stannar. Tacksam för hjälp!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Gustav Stjernberg
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21

Vespa 50 går varm/stannar. Tacksam för hjälp!

Post by Gustav Stjernberg »

Hej allihopa!

Är tillbaka på en Vespa 50 igen efter svår abstinens i 1 år. Köpte den för en vecka sen, men har lite strul.

Startar fint, första eller andra kicken. Men den är otroligt slö och blir väldigt varm efter ca 5 minuters körning, och stannar. Om man väntar i 5 minuter så startar den galant igen, men dör igen efter någon minuts körning. Och så håller det på... Med slö menar jag 35 km/h på platt väg, men sjuuukt trött i uppförsbackar. Måste ibland springa bredvid för att ens komma upp.

Bör tilläggas att den stått stilla under en lång tid innan jag lade vantarna på den, men som sagt den startar utan problem. Köpte den av en gammal tant som inte körde på den längre.

Så! Har läst en del här, och även pratat med EM Scooters.

Jag och dom misstänker kondensatorn och EM Scooters tyckte även jag skulle byta brytarspets.

Någon som har någon bra idé? Jag har bytt tändstift. Ska man se över förgasaren också när man väl är igång kanske?

Tacksam för hjälp / MVH Gustav

Läste en tråd här om att ställa in tändning/brytare? Lät avancerat.....
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Hej Gustav.
V50 är grymt seg i svenskt originalutförande så om den gör 35 på rakan så tycker jag inte att det låter så konstigt.

Byt ut grejerna som du pratade om, det är inte så svårt och den mesta informationen finns här på forumet eller på scooterhelp.

Jag tycker inte att det låter som om du har något problem med soppaflödet så förgasaren tror jag att du kan strunta i tills vidare

Mvh
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Gustav Stjernberg
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21

Post by Gustav Stjernberg »

Att den bara gör 35 är inget problem, det är mest det här med att springa bredvid i uppförsbackarna som börjar bli tröttsamt :)

Sen blir den väldigt väldigt varm, nästan så man tror att hela motorn ska smälta efter bara 5 minuters körning...
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Alla fläktkåpor sitter på som de ska?
Du har 2% olja i soppan?

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Gustav Stjernberg
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21

Post by Gustav Stjernberg »

Ja kåporna verkar sitta på plats.

Angående bensinen så drygade jag ut med mer bensin pga att jag fick loppor på stiftet hela tiden innan. Läste mig till att det händer när bränslet innehåller för mycket olja.

Plus att jag tankade med 98 oktan. Har läst här på forumet om oktanen och det var nog inte så lyckat... Hoppas inte motorn tagit skada, har bara kört några kortare sträckor med den blandningen. Jag ska tömma tanken ikväll och fylla upp med exakt 2% och 95 oktan. Det känns som att det borde göra susen.
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

ok, säg till hur det går

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Igensatt ljuddämpare?
(Säger han som just har rensat en ld125 från ett kg sot...)
/P
Gustav Stjernberg
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21

Post by Gustav Stjernberg »

Nu har jag tömt tanken med seriös utrustning, och därmed även fått med mig massa skit som låg i botten. Tankade upp med 95 oktan samt 2% ny olja. Nu går den galant utan att stanna!

Men den är fortfarande sjukt trött i uppförsbackar, men det hjälper när jag chokar. Vad kan det betyda?

MVH Gustav
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Gustav Stjernberg wrote:sjukt trött i uppförsbackar, men det hjälper när jag chokar. Vad kan det betyda?
Förgasaren snålställd, dvs för litet munstycke eller nålen för långt ner, eller tjuvluft. :(
Gustav Stjernberg
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21

Post by Gustav Stjernberg »

Ok, då kommer idiotfrågorna:

Hur ställer man nålen i förgasaren?

Om den drar tjuvluft, var/hur ska jag täta?

Stort tack för all hjälp!
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Post by crispin »

Det finns ingen nål i V50 att ställa in (fritte?) men du kan öka huvudmunstycket om du vill eller fortsätta köra som du gör nu och dra ut choken när du behöver en boost.

Jag tror inte att du har problem med tjuvluft, V50 är slöa, du ska vara glad att den går i 35 åtminstone...

Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

crispin wrote:Det finns ingen nål i V50 att ställa in (fritte?)
Du har nog rätt, vid närmare eftertanke har jag aldrig sett en smallframeförgasare... :oops: :)
Post Reply