Vespa 50 går varm/stannar. Tacksam för hjälp!
-
- Drömmare
- Posts: 5
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21
Vespa 50 går varm/stannar. Tacksam för hjälp!
Hej allihopa!
Är tillbaka på en Vespa 50 igen efter svår abstinens i 1 år. Köpte den för en vecka sen, men har lite strul.
Startar fint, första eller andra kicken. Men den är otroligt slö och blir väldigt varm efter ca 5 minuters körning, och stannar. Om man väntar i 5 minuter så startar den galant igen, men dör igen efter någon minuts körning. Och så håller det på... Med slö menar jag 35 km/h på platt väg, men sjuuukt trött i uppförsbackar. Måste ibland springa bredvid för att ens komma upp.
Bör tilläggas att den stått stilla under en lång tid innan jag lade vantarna på den, men som sagt den startar utan problem. Köpte den av en gammal tant som inte körde på den längre.
Så! Har läst en del här, och även pratat med EM Scooters.
Jag och dom misstänker kondensatorn och EM Scooters tyckte även jag skulle byta brytarspets.
Någon som har någon bra idé? Jag har bytt tändstift. Ska man se över förgasaren också när man väl är igång kanske?
Tacksam för hjälp / MVH Gustav
Läste en tråd här om att ställa in tändning/brytare? Lät avancerat.....
Är tillbaka på en Vespa 50 igen efter svår abstinens i 1 år. Köpte den för en vecka sen, men har lite strul.
Startar fint, första eller andra kicken. Men den är otroligt slö och blir väldigt varm efter ca 5 minuters körning, och stannar. Om man väntar i 5 minuter så startar den galant igen, men dör igen efter någon minuts körning. Och så håller det på... Med slö menar jag 35 km/h på platt väg, men sjuuukt trött i uppförsbackar. Måste ibland springa bredvid för att ens komma upp.
Bör tilläggas att den stått stilla under en lång tid innan jag lade vantarna på den, men som sagt den startar utan problem. Köpte den av en gammal tant som inte körde på den längre.
Så! Har läst en del här, och även pratat med EM Scooters.
Jag och dom misstänker kondensatorn och EM Scooters tyckte även jag skulle byta brytarspets.
Någon som har någon bra idé? Jag har bytt tändstift. Ska man se över förgasaren också när man väl är igång kanske?
Tacksam för hjälp / MVH Gustav
Läste en tråd här om att ställa in tändning/brytare? Lät avancerat.....
Hej Gustav.
V50 är grymt seg i svenskt originalutförande så om den gör 35 på rakan så tycker jag inte att det låter så konstigt.
Byt ut grejerna som du pratade om, det är inte så svårt och den mesta informationen finns här på forumet eller på scooterhelp.
Jag tycker inte att det låter som om du har något problem med soppaflödet så förgasaren tror jag att du kan strunta i tills vidare
Mvh
Crispin
V50 är grymt seg i svenskt originalutförande så om den gör 35 på rakan så tycker jag inte att det låter så konstigt.
Byt ut grejerna som du pratade om, det är inte så svårt och den mesta informationen finns här på forumet eller på scooterhelp.
Jag tycker inte att det låter som om du har något problem med soppaflödet så förgasaren tror jag att du kan strunta i tills vidare
Mvh
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.
-
- Drömmare
- Posts: 5
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21
-
- Drömmare
- Posts: 5
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21
Ja kåporna verkar sitta på plats.
Angående bensinen så drygade jag ut med mer bensin pga att jag fick loppor på stiftet hela tiden innan. Läste mig till att det händer när bränslet innehåller för mycket olja.
Plus att jag tankade med 98 oktan. Har läst här på forumet om oktanen och det var nog inte så lyckat... Hoppas inte motorn tagit skada, har bara kört några kortare sträckor med den blandningen. Jag ska tömma tanken ikväll och fylla upp med exakt 2% och 95 oktan. Det känns som att det borde göra susen.
Angående bensinen så drygade jag ut med mer bensin pga att jag fick loppor på stiftet hela tiden innan. Läste mig till att det händer när bränslet innehåller för mycket olja.
Plus att jag tankade med 98 oktan. Har läst här på forumet om oktanen och det var nog inte så lyckat... Hoppas inte motorn tagit skada, har bara kört några kortare sträckor med den blandningen. Jag ska tömma tanken ikväll och fylla upp med exakt 2% och 95 oktan. Det känns som att det borde göra susen.
-
- Drömmare
- Posts: 5
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21
-
- Drömmare
- Posts: 5
- Joined: Wed 30 Jun 2010, 11:21
Det finns ingen nål i V50 att ställa in (fritte?) men du kan öka huvudmunstycket om du vill eller fortsätta köra som du gör nu och dra ut choken när du behöver en boost.
Jag tror inte att du har problem med tjuvluft, V50 är slöa, du ska vara glad att den går i 35 åtminstone...
Crispin
Jag tror inte att du har problem med tjuvluft, V50 är slöa, du ska vara glad att den går i 35 åtminstone...
Crispin
Medlem i Svenska Scooterklubben.