Har Sprinten skurit?!? Hjälp!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Diamant
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 29 Jun 2010, 23:55

Har Sprinten skurit?!? Hjälp!

Post by Diamant »

Hej, en nybörjare här!
Blev i onsdags ägare till min första fullt (hyfsat) fungerande Vespa Sprint -69 (med ett lite eftersatt yttre) som jag hade tänkt njuta av och långsamt men säkert göra riktigt fin!
Jag åkte någon härlig kilometer, bytte olja, åkte några härliga mil och allt fungerade fint. tog loss luftfiltret och rengjorde det, kickade ett par gånger och så rasade min värld...

Kicken har fastnat! Allt har fastnat!! Det är helt stumt, vare sig jag kopplar ur eller inte. Oljan som jag tömde ur var helt svart, och jag har bytt den igen. Har det något med den att göra?

Är det någon som har några tips på var jag ska börja? Är det bara att riva hela härligheten? Bra start på scooterlivet!

mvh/
Petter
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Kan du vrida svänghjulet med kopplingen inne? :(
Diamant
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 29 Jun 2010, 23:55

Post by Diamant »

fritte wrote:Kan du vrida svänghjulet med kopplingen inne? :(
Jag kan kicka med kopplingen inne, men svänghjulet verkar sitta fast...


/Petter
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

om den går at rulla, med kopplingen inne, på alla växlar är felet sannolikt, tyvärr, i motorn.
Börja med att lossa cylindern./L
Diamant
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 29 Jun 2010, 23:55

Post by Diamant »

Ok, ger mig på den ikväll får vi se vad som väntar där i!

tack/
P
Diamant
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 29 Jun 2010, 23:55

Post by Diamant »

Ok, cylindern är loss. Kolv och cylinder ser helt OK ut. Kolven sitter dock som sten i ett ganska lågt läge...

Vad är nästa steg, var kan det ha skitit sig?

/Petter
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Skaffa en manual, ta ur motorn & riv isär den, det finns ingen genväg... :)
Diamant
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Tue 29 Jun 2010, 23:55

Post by Diamant »

Men vilket skit! Snacka om att köpa på sig problem!

Nåväl, då är det väl bara att samla kraft för en totalrenovering då... :-?
Jag återkommer...
/P
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Var är det kolven sitter fast? Går den att ricka på eller sitter den fast i övre lagert?

Det kan vara skurna ramlager, havererad koppling eller så har mellantransmissionen delat sig - tyvärr sådant som händer

mvh/HB
Diamant wrote:Ok, cylindern är loss. Kolv och cylinder ser helt OK ut. Kolven sitter dock som sten i ett ganska lågt läge...

Vad är nästa steg, var kan det ha skitit sig?

/Petter
Post Reply