Innovaförare spekulerar eller något....

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Tankade första gången idag. 2,8 liter =)

Soppasnål var det ja.. Lyxade till det och körde V-Power. Någon annan som tankat det?
Jag vet inte vad som V-power tillför mer än högre oktan. Högre oktan ger en 'trögare' explosion (har längre till självtändning och en längre brinntid) vilket är extremt bra om du har hög kompression och lider av spikningar. Men för en motor som går på det mesta utan att trilskas så har jag svårt att du kan få några fördelar. Det kan tom vara tvärtemot även om skillnaden bör vara försumbar åt båda håll. Om man chippar och 'tunar' en bil eller MC, är det en annan sak, men att mappa om insprutningen på en encylindrig motor på under 10 hk, lär inte ge något att skriva hem om, tyvärr.

/putte
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Re: Med i klubben

Post by lordmagus »

marst060 wrote:I helgen så hittade jag tillslut min Innova.

En orange 07:a insprutning med 420 mil på mätaren. Servad vid 100 och 400 på verkstad. Givi packbox och abus skivbromslås. Bra skick, några småsaker bara. Parkeringsskada tex.

Har hunnit testa lite och det är en trwevlig bekantskap. Ovan vid automatkoppling, motorbromsar som en galning. Måste vänja mig att möta med gasen... =)
Välkommen i gänget! Kul!
Packboxen är smidig att ha när hjälmen inte kan följa med dit man ska eller att ha matkassan i på vägen hem från jobbet. Hoppas du får många sköna mil på din Innova.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Re: Med i klubben

Post by puttepj »

lordmagus wrote:
marst060 wrote:I helgen så hittade jag tillslut min Innova.

En orange 07:a insprutning med 420 mil på mätaren. Servad vid 100 och 400 på verkstad. Givi packbox och abus skivbromslås. Bra skick, några småsaker bara. Parkeringsskada tex.

Har hunnit testa lite och det är en trwevlig bekantskap. Ovan vid automatkoppling, motorbromsar som en galning. Måste vänja mig att möta med gasen... =)
Välkommen i gänget! Kul!
Packboxen är smidig att ha när hjälmen inte kan följa med dit man ska eller att ha matkassan i på vägen hem från jobbet. Hoppas du får många sköna mil på din Innova.
Jag har en lite överdimensionerad topbox på min Innova och packar den defintivt lite för mycket ibland. Övervikten är inte något som jag märker något av, men däremot när den är tom har jag en liten känsla av wobbling i framgaffeln. Det här debatterade jag friskt i någon tråd förra året, men har vant mig tillräckligt för att kunna leva med idag (upplever det inte som någon risk för ostabilitet el dyl).

/putte
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Har inte använt boxen ännu. spänner fast gymbagen på "pakethållaren" istället med en laststropp.

Kommer använda boxen bara när jag åker speciellt för att handla, tycker det är så jäkla fult med den på faktiskt. Men säkert praktiskt.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Har tänkt om ang topboxen. Den får sitta på jämt. Så jäkla praktiskt. En sak reagerade jag över dock. Maxlast 3kg? I en 30+ liters box? Vad har de tänkt man skall fylla den med? Sockervadd?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Har tänkt om ang topboxen. Den får sitta på jämt. Så jäkla praktiskt. En sak reagerade jag över dock. Maxlast 3kg? I en 30+ liters box? Vad har de tänkt man skall fylla den med? Sockervadd?
Jag lastar min box med 6-7 kilo med jämna mellanrum och det fungerar utan några problem. MEN jag tror visserligen att 3 kg kanske är en nivå med både hängslen och liverm, men man skall nog vara medveten om att det påverkar cykelns egenskaper ju mer du lägger på. Tog hojen bort till en trädgårdsmarknad och köpte 10 liter vita prydnadsstenar att lägga i en plantering, lade den i boxen och skulle köra hem. Jag vet inte vad säcken vägde, men det var helt klart mer än vad hojen gillade. Boxen höll, men så fort jag gasade över mopedfart så kändes det som om en vindpust skulle slå omkull mig, så det blev att rulla hem i sakta gemak.

Men nog pallar både hoj och box lite övervikt i boxen, utan större problem.
Min hoj går sämre med tom box än med 1-2 kilo last, då blir hela cykeln stabilare.

/putte
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

Eftersom jag sällan åker med spätta använder jag sitsen till att lasta större och tyngre saker, typ 15 kg säck med hundmat och det fungerar hur bra som helst. I boxen lägger jag hjälmen och ibland en kasse med mat om jag handlar något på vägen hem.

Det hände mig en gång när jag på min Transalp lastade på tok för tungt i toppboxen under en resa till Norge att fästena till plattan under boxen gick sönder och jag fick använda spännband resten att resan för att inte boxen skulle ramla av. Rörkonstruktionen höll och boxen i sig höll men den svaga punkten var fästplattan, det var också en Giwi-box så jag antar att det är samma konstruktion som jag har nu på Innovan.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Brukar ni få motorstopp på era innovor?

Har fått motorstopp et par gånger vid rödljus, tror det kan vara om jag står stilla med tvåan i och sen trycker i ettan och gasar iväg samtidigt.
lordmagus
Nybörjare
Nybörjare

Post by lordmagus »

marst060 wrote:Brukar ni få motorstopp på era innovor?

Har fått motorstopp et par gånger vid rödljus, tror det kan vara om jag står stilla med tvåan i och sen trycker i ettan och gasar iväg samtidigt.
Har aldrig hänt mig, försöker alltid ha 1:an i vid rödljus och liknande stopp. Har visserligen råkat ha i 4:an vid något tillfälle men det hände inte så mycket mer än att starten var som i slowmotion istället.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Glädjande att tanka denna innova. Mitt snitt låg senast på klart behagliga 0,22 liter.

Jag kör bara stadskörning. Mycket start/stop.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Brukar ni få motorstopp på era innovor?

Hittade din fråga lite sent :-(
Jag har fått tjuvstopp vid rödljus några gånger när jag vrider fullt från absolut tomgångsvarv. Har inte hänt ofta, men alltid vid oönskade tillfällen då jag velat komma iväg snabbt t.ex när jag trängt mig förbi en kö och ställt mig framför den första bilen i kön.
Det har gjort att jag alltid börjar gasa lite försiktigt tills jag märker att motorn levererar och sedan gasar fullt. Man förlorar inte någon tid eller acceleration ändå, skulle jag vilja påstå.

/putte
puttepj
Entusiast
Entusiast

Nu är det dags att ta nästa steg..

Post by puttepj »

Idag fick jag klart med en MC-handlare och bokade en fabriksny BMW F650GS. Betyder att min Innova kommer att vara till salu inom några få veckor. Skulle egentligen vara kul att behålla den, för Innovorna är trots allt någonting speciellt, men jag får vara glad att frun accepterar den nya hojen, att jag skulle ha båda - finns inte på hennes karta :-)

Igår monterade jag ett nytt bakdäck och kommer att göra en 1200 mila service (själv).

Alltid svårt att sätta pris tycker jag är svårt så jag tar gärna emot åsikter om vad som är rimligt. Tror att jag betalade 25.000 inkl pakethållare och 40L Giwi-box i Jan 2009 och då var det en fabriksny 2008. Den är servad 100:a och 400:a hos Honda, sedan gjorde jag 800 själv och kommer att göra 1200 själv, innan jag sätter ut annonser.
Den är oskadad och i fint skick även om jag inte är pedantputsare.

Vad kan vara rimligt att ta för den tro?

/putte
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Re: Nu är det dags att ta nästa steg..

Post by marst060 »

puttepj wrote: Alltid svårt att sätta pris tycker jag är svårt så jag tar gärna emot åsikter om vad som är rimligt. Tror att jag betalade 25.000 inkl pakethållare och 40L Giwi-box i Jan 2009 och då var det en fabriksny 2008. Den är servad 100:a och 400:a hos Honda, sedan gjorde jag 800 själv och kommer att göra 1200 själv, innan jag sätter ut annonser.
Den är oskadad och i fint skick även om jag inte är pedantputsare.

Vad kan vara rimligt att ta för den tro?

/putte
Jag betalade 17K för min 07:a med 450 mil på mätaren och service gjord hos honda. Stor Givi box. Den är i mycket bra skick, men inte nyskick. Syns att den är använd.

Din är ju lite nyare, men har gått längre och egengjord service = garantin borta. Så kanske ungefär samma pris, 17K skulle kunna vara rimligt? Sätt ut den för 19K och pruta lite.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Men vad f*n.

Upptäckte igår att mit skivbromslås, abu, är för litet för de stora slitsarna i innovas framskiva. Går att lirka loss utan att låsa upp.... Det är ju inte så där jättebra faktiskt.

Dags att rusa till butiken och köpa ett nytt...
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Men vad f*n.

Upptäckte igår att mit skivbromslås, abu, är för litet för de stora slitsarna i innovas framskiva. Går att lirka loss utan att låsa upp.... Det är ju inte så där jättebra faktiskt.

Dags att rusa till butiken och köpa ett nytt...
Jag har haft Biltemas Abus Quick 'look-a-like' lås för ett par hundralappar. När jag nu köpte en större MC köpte jag det nya Abus Quick för knappa 800:-. Mycket pengar, men vilket smidigt lås. Det nya Qicklåset är mindre än föregångaren och är riktigt smidigt. Passar lika på på Innovan som den större hojen.

/putte
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

lås!

Post by bengtic »

Köpte skivbromslås på Lidl för 49kr funkar utmärkt på innovan.
Finns väl bättre kvalitet men man måste förstöra en hel del för att få bort det.
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Lidl och biltema funkar säker, men är ju tyvärr inte godkända av försäkringsbolagen. Så det blir att öppna stora plånboken.
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Lidl och biltema funkar säker, men är ju tyvärr inte godkända av försäkringsbolagen. Så det blir att öppna stora plånboken.
Jepp. Håller med. Jag hade Folksam som försäkringsbolag till Innovan och de kräver endast ett godkänt lås på skoter mot 2 på MC. Så i Innovans fall räckte det försäkringsmässigt med ett Biltema Skivbromslås och jag bedömde det som tillräckligt svårforcerat.

Till BMWn blev det ett Abus Quick Mini
http://www.mc-boden.se/sortiment/las-&- ... quick-mini (köpte mitt på AVA-MC men jag hittade inte någon enkel länk), för att IF/BMW-försäkringen, kräver 2 stöldgodkända lås.

Men jag gillar det här låset skarpt. Det är i en helt annan klass.

Det följer med en liten fånig nyckelring, ilsket neongrön, typ va fan skall jag med det skräpet till..... , tills jag kom på att det är istället för skvallersnöret. Du förvarar låset och nyckelring i tygfodral som följer med och när du låster skivan trycker du enkelt dit 'nyckelringen' i MC:ns nyckelknippa. Därmed finns det inte en chans att du glömmer att du har låst med skivlås. När du låst upp, tar du lika lätt bort 'nyckelringen' och lägger tillbaka den i fodralet.

Bra för oss som bara använder skivbromslåset ibland och ibland inte, annars är det lätt att glömma.....

/putte
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Hörrni, jag tycker att min innova skramlar lite. Det är kåpan som sitter ovanför lyktan som vibrerar när varvtalet går upp. Blir tyst när jag lägger handen på den. Sitter fastskruvad så bra som det går vad jag ser.

Någon som upplever samma sak? Hur kan man fixa det? Tänkte om man kunde skruva lös den och sen fästa något under den, typ möbeltassar eller nåt så den sitter tight.

Förslag?
puttepj
Entusiast
Entusiast

Post by puttepj »

marst060 wrote:Hörrni, jag tycker att min innova skramlar lite. Det är kåpan som sitter ovanför lyktan som vibrerar när varvtalet går upp. Blir tyst när jag lägger handen på den. Sitter fastskruvad så bra som det går vad jag ser.

Någon som upplever samma sak? Hur kan man fixa det? Tänkte om man kunde skruva lös den och sen fästa något under den, typ möbeltassar eller nåt så den sitter tight.

Förslag?
Något skramlar från framgaffeln alt kåpan fram på min Innova och jag skulle kunna tänka mig att det är samma som för dig. Dock har jag inte en susning vad det kan vara. Jag har ju skruvat bort det mesta i kåpor vid sista servicen som jag gjorde själv och det låter precis lika dant efteråt.

Undrar om man inte helt enkelt får leva med att det är lite oljud i en Innova både karossmässigt och när det gäller maskinen.

/putte
Blå Scooter
Nybörjare
Nybörjare

Post by Blå Scooter »

marst060 wrote:Hörrni, jag tycker att min innova skramlar lite. Det är kåpan som sitter ovanför lyktan som vibrerar när varvtalet går upp. Blir tyst när jag lägger handen på den. Sitter fastskruvad så bra som det går vad jag ser.

Förslag?
Hade samma fenomen, satte en liten bit gummi mellan lyktkåpan och strålkastarinsatsen. Då hamnade insatsen tight mot kåpan o ljudet försvann.
Jesper L
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Blå Scooter wrote:
marst060 wrote: Förslag?
Hade samma fenomen, satte en liten bit gummi mellan lyktkåpan och strålkastarinsatsen. Då hamnade insatsen tight mot kåpan o ljudet försvann.
Hade tänkt mig något liknande. Tryckte du bara in den eller var du seriös öch skruvade lös kåpan osv?

Tror det borde kunna funka att bara knöla in något.

Kan ju tyckas vara en bagatell, men nu när jag börjat tänka på det stör det mig kopiöst.
Martin O
Lärling
Lärling

Post by Martin O »

Hade samma problem med skramlande plastkåpor på min moped (Tomos Flexer). Jag löste det med att tillverka brickor av kork vid alla skruvförband. Korken är korkpackning från Biltema som jag stansat ut brickor från. Billigt och effektivt.
Go classic, not plastic
marst060
Nybörjare
Nybörjare

Post by marst060 »

Testade en riktig fullösning nu hem fråb jobbet. tryckte in ett par kilar som jag klippt ur ett suddgummi. Blev så tyst så tyst...

Så nu skall det bara ordnas en någon snyggare och mer permanen lösning. Kanske kork, passar ju orange färgen rätt bra =)
bengtic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

skrammel!

Post by bengtic »

Har samma problem att kåpan över hastighetsmätaren vibrerar vid vissa varvtal.
Hade även skrammel från nummerskylthållaren, nummerskylten låg ju helt lös så man kunde lätt bända loss den.
beställde ny skylt och borrade hål och skruvade fast men muttern var för liten kom jag på när jag plötsligt inte hade nån skylt, så jag fick beställa en ny.
Hoppas inte den gamla är ute och seglar på nåt skumt fordon.
Finns det nån vettig pack väska som man kan remma fast därbak, tycker det verkar så klumpigt med en toppbox, en väska kan man ju ta med sej också när man handlar.
Bengt
Post Reply