blizzy wrote:Hej,hittade det här objektet hos en gubbe,bjöd 2000:-
han skulle fundera,vad tycker ni?
alla regpapper finns,ganska fin,lite lackbättrad här å där.
tycker att hela vespan ser lackbättrad ut.
2000 är ett skambud för en hel GS med papper - om den är komplett o fresh i plåten. hoppas gubben saknar internet så han i efterhand slipper upptäcka att det saknades en nolla i priset
jaha,du menar att det inte e originalfärg?skambud?kanske glömde säga det,men den har stått på samma plats i över 25 år..alltså obes. å avställd.kände på kicken,den satt ialla fall inte fast.Men det e ju ett objekt,visst komplett,men det brukar kosta ändå.det e min erfarenhet efter tre renoveringar på v50.
Obesiktad och avställd är ju inget problem så länge det finns någon form av dokument på den. Går motorn runt hade han lätt fått 15.000 för den om han lagt den på Blocket eller SSKs annonssida, och förmodligen mer trots att den är omlackerad.
Du lär inte hitta en billigare GS150 i samma skick om vi säger så
Visst är den ommålad och knäskyddets kant är ju något eget påfund. Kan betyda andra skojiga små lösningar annanstans också, men på basen av en bild där vespan är mest täckt än synlig så verkar den ju vara i rätt vettigt skick. På blocket går den antagligen på fem röda sekunder för ett mycket högre pris. Stor exportrisk.
vespaco wrote:Visst är den ommålad och knäskyddets kant är ju något eget påfund. Kan betyda andra skojiga små lösningar annanstans också, men på basen av en bild där vespan är mest täckt än synlig så verkar den ju vara i rätt vettigt skick. På blocket går den antagligen på fem röda sekunder för ett mycket högre pris. Stor exportrisk.
jag garantera att det inte e nån exportrisk på denna......
jag e lovad den,har tjatat på gubben i flera år nu,döttrarna har sagt till honom att rensa ifall han skulle ramla av pinn.han e en riktig samlare,har flera gobitar,dock enda vespan.
han har en triumph 350 från 1948,den e riktigt läcker,den vägrar han sälja för han hade en sån när han va ung.
jag får den inte för 2000 ialla fall.....
vi får se vad det blir.
fick loss den för 6k.
ska börja med att få in den i registret.har ett gammalt reg.bevis där det står att den e från -58.
får väl den till verkstan i veckan om jag hinner,ska bli kul å se om den startar.i med fräsch soppa å nytt tändstift,sen kanske.....har ju stått i 25 år...
Byt oljan också, rensa förgasare, kolla vad som nu finns i tanken (rost...). Den kan behöva mer än bara bensin och tändstift om den stått under en presenning i 25 år.
ja då har jag fått den nu.
i dom gamla pappren stod det ramnr.40616,men efter koll på scooterhelp och med hjälp av årsmodell fick jag fram VS4T 40616.
Kan väl stämma?
Det här blir ett spännande objekt.
Har varit avställd sen -870126
Bilder kommer under veckan,tänkte göra en grundlig dokumentering med bilder.
Frågor kommer under resans gång,min första largeframe!
Paka wrote:Grattis! Wideframe, om man ska vara petnoga.
/P
okej,då fick lära mej nåt nytt direkt!
Passar väl på då att fråga min första fråga ang. objektet:
Batteri,var hittar jag det?ser smalt ut på sprängskissen,6 volts växer ju inte på träd längre...
En snygg renovering av en snygg hoj kräver ett snyggt batteri!Finns hos Pascoli,Sip och då och då på E-bay.Är det rätt kam på framskärmen,borde inte en VS4 ha den äldre modellen?
bra att du ser sånt som inte stämmer överens med original,mer bilder kommer snart.
sitter och läser om ursprungskontroll och funderar om jag ska vänta tills efter renoveringen,dels är det ju fel färg på den nu(tror den ska vara gråvit),och dessutom så är den ju inte i kondition för en konrollbes. som kan vara bra att göra samtidigt.
Hur skulle ni göra?
återställa först eller efter?
e ju lite sugen på att demontera.....
Originalfärgen ser ut att vara kvar innanför luckan (vid bensinkranen). Det sitter en röd plastplupp nedanför tändningslåset, baklampan är inte den som satt på VS4, från fabrik monterades lampan med orange bromsljusnäbb.
/P
Jag undrar om inte limpan är utbytt. Ser det bakre fästet lite hemmagjort ut med ett fästjärn, och en pinne i själva limpan (typ Lambretta)?
I så fall är det en eftermarknadslimpa till GS150 som jag har sett då och då.
"Krokarna" som sitter där är det övre fästet till en pakethållare, man kan ju tänka sig att de har borrat lite extra för att fästa den i nederkant.
Paka wrote:Originalfärgen ser ut att vara kvar innanför luckan (vid bensinkranen). Det sitter en röd plastplupp nedanför tändningslåset, baklampan är inte den som satt på VS4, från fabrik monterades lampan med orange bromsljusnäbb.
/P
och hur ser den ut?jag tittade på worb5.com och där va en sån,satt på från 54-58 står det under....den här länken: http://www.worb5.com/shop_de_7/
obs,ingen direktlänk
var hittar jag den annars då?länk?
hej igen,vad jag kan förstå så lackades den här modellen i endast två kulörer,grigio metallizzato 15005 och någon rosso nånting,så då lutar det åt 15005?får väl se när jag börjar slipa på den vad som ligger underst.(lackarn frågar efter lackkod )
Nu e pappren insskickat för urssprungskontroll,väntar på besked.....
Och tack paka för din tråd om gs vs1 !!!jag hittade lackkoderna där,underbart jobb du har gjort dessutom!
jag blir förvirrad på baklyset,suttit och googlat,men får ingen klarhet i det,vissa har samma baklyse som min,andra har den här(vilken jag tror det är,men hittar inte den att köpa)
och vissa har denna:
eller kan det vara så att jag har original på,dom kanske bytte under produktionen?ramnr. är ju VS4T-40616
snälla,ge mej klarhet i det här..
Det ska vara det övre, men vad jag vet finns det inte nytillverkade. Men använd det du tycker är snyggast, vetja. Och det fanns ingen rosso-färg eller någon annan kulör heller, endast silver.
/P
tack paka,då va det som jag trodde,både på färgen och baklyset.
men då är det alltså nån som har bytt baklyset..
första registreringen va 19580101 enligt gammalt reg.bevis,det innebär ju att den tillverkades 1957,men det är vanligt att det kallas 58:a även fast det egentligen e en 57:a(så är det ju fortfarande,även på bilar),efter allt googlande så vad jag fattar så kom VS4T -1958