Kolvbyte!!
Kolvbyte!!
Som jag tidigare skrivit i en annan del av forumet så fick jag ett fingerstort brännhål i kolven på min P 200 E och nu när jag skall byta funderar jag på de spån av kolven som åkte ner i vevhuset, vågar man bara försöka blåsa bort det med tryckluft eller måste man ta ur och klyva motorn för att få rent? Vad skulle kunna hända om jag ej får ut alla spån? 

det som händer är om det finns lite små skit kvar så kommer det till slut att komma i något av dina lager vevlagret eller kolvlagret och då får du problem med att någon an lagren skär. det är då man är efter klok. om det tar två dagar extra för att gör det. jag har samma problem jag bytte kolv och lager men jag ren gjorde aldrig i vevhuset och nu har mitt kolvlager skurit samtidigt har vevstaken kommit i skada, och nu får jag klyva allt och byta det som har gått i sönder. sen vet jag inte om det räcker om du blåser rent det eftersom det är olja i vevhuset så får man ju inte ut allt genom att blåsa anser jag.
Sorry om det lite otydligt i svenskan har tagit ett par öl.
Lycka till
Sorry om det lite otydligt i svenskan har tagit ett par öl.

Lycka till
Daria
Jag drabbades av samma problem för ett par veckor sedan på en PX 125.
Jag bytte kolv och rengjorde vevhuset mycket noggrannt och startade upp motorn igen, men det visade sig att den packboxen som sitter åt kopplingen till, hade skadats av delar från den defekta kolven, så det återstog inget annat än att demontera motorn och dela på blocket.
Men jag tror, att om det skulle vara små spån kvar från en defekt kolv så borde kanske vevaxel och vevstakslagren klara av detta, aluminium är ju betydligt mjukare än vad stål är.
Men naturligtvis så ska en riktig seriös åtgärd vara att dela på motorn och göra en rejäl rengöring och kolla upp slitage på båda lagren och byta packboxar efter ett haveri som du beskriver.
M V H
Arne
Jag bytte kolv och rengjorde vevhuset mycket noggrannt och startade upp motorn igen, men det visade sig att den packboxen som sitter åt kopplingen till, hade skadats av delar från den defekta kolven, så det återstog inget annat än att demontera motorn och dela på blocket.
Men jag tror, att om det skulle vara små spån kvar från en defekt kolv så borde kanske vevaxel och vevstakslagren klara av detta, aluminium är ju betydligt mjukare än vad stål är.
Men naturligtvis så ska en riktig seriös åtgärd vara att dela på motorn och göra en rejäl rengöring och kolla upp slitage på båda lagren och byta packboxar efter ett haveri som du beskriver.
M V H
Arne