Underkänd besiktning - Hur kommer man åt styrlagret??
-
- Entusiast
Underkänd besiktning - Hur kommer man åt styrlagret??
Hej Scootervänner,
Var och besiktigade min popolino -61 idag. Fick underkänt på styrlagret fram, det glappar för mycket. Besiktningsmannen trodde att det kanske räcker att man drar åt det. Hur går man till väga för att göra det? Har läst igenom haynes men hittar inget bra. Kan väl inte vara allt för svårt?
Sen på vägen hem slutade växlarna fungera. Kopplingen fungerar och 1an finns men för att få in tvåan måste man vrida handtaget ca halvvägs runt. 3an hittar jag inte ens. Är det växelviren som har gått av då eller?
/Johan
Var och besiktigade min popolino -61 idag. Fick underkänt på styrlagret fram, det glappar för mycket. Besiktningsmannen trodde att det kanske räcker att man drar åt det. Hur går man till väga för att göra det? Har läst igenom haynes men hittar inget bra. Kan väl inte vara allt för svårt?
Sen på vägen hem slutade växlarna fungera. Kopplingen fungerar och 1an finns men för att få in tvåan måste man vrida handtaget ca halvvägs runt. 3an hittar jag inte ens. Är det växelviren som har gått av då eller?
/Johan
Last edited by johansjogren on Sun 04 Jul 2010, 18:07, edited 1 time in total.
-
- Lärling
Hej, det är lätt att dra åt styrlagret, krävs lite jobb för att komma åt innan bara. På sidan 10 i senaste Scooteristen behandlas passande nog ämnet på en Vespa 50 men det är exakt likadant på din Popolino
Det låter som att en växelvajer gått av, plocka av den lilla kåpan på växelboxen och kolla vettja
Det låter som att en växelvajer gått av, plocka av den lilla kåpan på växelboxen och kolla vettja

[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
-
- Entusiast
Japp, det är den!. Du tar bara bort det den övre kåpan som lossas genom att ta bort nedre vänstra skruven på fläktkåpan. Skruva inte bort hela växelväljaren (som sitter fast i själva motorblocket).Antar att det är denna kåpan som kallas växelbox? (Den längst ner till vänster..)
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
-
- Entusiast
När du spänner åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan belasta lagret. 

-
- Entusiast
-
- Entusiast
Nu har jag vart en vända i garaget. Jag lossade lampan och den kåpan som hastighetsmätaren sitter i. Sedan lossade jag bulten som går in från sidan som verkar hålla fast styret. Men det går inte att rubba styret ändå. Är det något mer som håller fast? Har en haynes-manual men sprängskissen stämmer inte riktigt med verkligheten 
Vad gäller växlarna så hade vakerhöljet lossnat så det är förhoppningsvis löst nu. Tack för det tipset

Vad gäller växlarna så hade vakerhöljet lossnat så det är förhoppningsvis löst nu. Tack för det tipset

-
- Entusiast
-
- Entusiast
-
- Entusiast
Nu har jag vart i garaget igen.. Lossade alla vajrar uppe i styrhuvudet, tog ur bulten och har stått och dragit med våld en stund utan att få loss det. Funderar lite på om handtagen måste bort? Någon som har nåt knep? Eller är det bara mer våld som gäller?? Är ju inte precis likadant styrhuvud som på sprängskissen i haynes-manualen.. Hastighetsmätaren är fortfarande inkopplad men det borde väl ändå gå att rubba styret?
kanske har de rostat ihop lite, pop -61 har väl en gjutjärns klämma runt gaffeln som det pressade delbara styrhuvudet är fäst i. ta det försiktigt du inte knäcker någotjohansjogren wrote:Nu har jag vart i garaget igen.. Lossade alla vajrar uppe i styrhuvudet, tog ur bulten och har stått och dragit med våld en stund utan att få loss det. Funderar lite på om handtagen måste bort? Någon som har nåt knep? Eller är det bara mer våld som gäller?? Är ju inte precis likadant styrhuvud som på sprängskissen i haynes-manualen.. Hastighetsmätaren är fortfarande inkopplad men det borde väl ändå gå att rubba styret?
den här bilden borde stämma bättre med ditt styre
http://www.scooterhelp.com/manuals/VNB. ... ual/39.jpg
del # 48894 på bilden är vad du får försöka knacka loss, inte handtagen eller kåpan runt
Federico
-
- Entusiast
-
- Entusiast
-
- Entusiast
-
- Entusiast
-
- Entusiast
* Lossa kontramuttern
* Dra åt den övre lagerskålen (tills styrlagret börja bete sig igen?)
* När du spänt åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan överbelasta lagret
* Dra åt kontramuttern.
* Dra åt den övre lagerskålen (tills styrlagret börja bete sig igen?)
* När du spänt åt styrlagret så prova först att dra åt kontramuttern försiktigt. Om det känns som lagret blir för hårt ansatt, vrid tillbaka lagerskålen något. Gängan i lagerskålen har ett litet glapp och det som sker är att lagerskålens gänga är i kontakt i sitt övre läge. När sen kontramuttern dras åt flyttas kontakten till lagerskålens nedre läge i gängan. Det lilla mått som glappet i gängan utgör kan överbelasta lagret
* Dra åt kontramuttern.