Jag har renoverat motorn på touringen (nya packboxar och lager) och bytt till elektronisk tändning men nu vill den inte starta.
* Den har fin blå gnista
* Tändningen är rätt inställd
* Den startar en kort stund om jag häller lite bensin direkt ner i cylindern (detta tolkar jag som att tändningen fungerar som den ska)
* Om jag springer med den en stund blir tändstiftet blött.
Alltså verkar det som jag både har bensin och tändning men ändå så startar den inte... Eftersom den startar när jag häller bensin direkt i cylindern så misstänker jag bränsletillförseln men jag har gått igenom allt och det verkar fungera.
Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta felsöka. Några tips?
Tips önskas: Touring startar inte
-
- Lärling
Tips önskas: Touring startar inte
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Mästare
Re: Tips önskas: Touring startar inte
Stopp i munstycken eller förgasarkanaler - rengör med cleaner och koppartråd.
Igensatt ljuddämpare
Testa med startgas - går den igång om du sprayar i luftrenaren?
Flödande förgasare - är flottörnålen OK?
Kan du ha klämt gummiringen på packboxen när du satte dit den? Läckor kring vevaxeln?
Om du ohm-mäter tändstiftet, har du >10MOhm resistans mellan sockel och elektrod? Om inte så byt stift.
kanske något att börja med...
mvh/HB
Igensatt ljuddämpare
Kan du ha klämt gummiringen på packboxen när du satte dit den? Läckor kring vevaxeln?
Om du ohm-mäter tändstiftet, har du >10MOhm resistans mellan sockel och elektrod? Om inte så byt stift.
mvh/HB
anders2011 wrote:Jag har renoverat motorn på touringen (nya packboxar och lager) och bytt till elektronisk tändning men nu vill den inte starta.
* Den har fin blå gnista
* Tändningen är rätt inställd
* Den startar en kort stund om jag häller lite bensin direkt ner i cylindern (detta tolkar jag som att tändningen fungerar som den ska)
* Om jag springer med den en stund blir tändstiftet blött.
Alltså verkar det som jag både har bensin och tändning men ändå så startar den inte... Eftersom den startar när jag häller bensin direkt i cylindern så misstänker jag bränsletillförseln men jag har gått igenom allt och det verkar fungera.
Nu vet jag inte hur jag ska fortsätta felsöka. Några tips?
-
- Lärling
Re: Tips önskas: Touring startar inte
Tack för tips!henrikborjeson wrote:Stopp i munstycken eller förgasarkanaler - rengör med cleaner och koppartråd.
Igensatt ljuddämpare
mvh/HB
* Jag har faktiskt inte testat startgas genom luftfiltret, bara direkt i cylindern. Det får bli nästa steg, antar att om den startar då så är förgasaren skyldig.
* Ljuddämparen är ny så den är ren.
* Jag har testat med flera olika stift så det kan också uteslutas.
* Vad gäller läckage i vevhuset så är det det jag är rädd för, har ju precis haft isär motorn så jag har inte så stor lust att riva den igen. Jag vill verkligen kunna utesluta andra möjliga felkällor först...
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
Soppa in i förgasaren får den tillräckligt, men det är ju svårt att veta hur mycket som kommer ut...
Kompet känns bra, och den startar ju faktiskt med soppa/gas direkt i cylindern. Men det kanske ändå vore en idé att skaffa en kompmätare...
Nu blir det semester i någon vecka men jag återkommer när jag haft chans att prova med startgas genom luftfiltret och kanske en alternativ förgasare.
Glad midsommar!
//Anders
Kompet känns bra, och den startar ju faktiskt med soppa/gas direkt i cylindern. Men det kanske ändå vore en idé att skaffa en kompmätare...
Nu blir det semester i någon vecka men jag återkommer när jag haft chans att prova med startgas genom luftfiltret och kanske en alternativ förgasare.
Glad midsommar!
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982