Tank till Popolino 58

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Tank till Popolino 58

Post by Henric H »

Hej allihopa! Gjorde en changsning i vintras å köpte en Popolino från 58 utan att själv grundligt kunnat se i vilket skick den var i. En sak som visade sig va att det var varken smörgåstanken eller större variant av orginal tank utan ihopsnickrad egen tank, kantig men täcks av limpan.
Finns det någon repro tank som skulle passa eller har nån tipps på vart man kan få en orginal tank (ej smörgåsen). Kollat å sökt på Sip men den som rekomenderas där till vna står det att den är till gammla px och har 4 fäst hål. I manualen har popolino endast två bak på tanken.

Tack på förhand för hjälp!

Förvirrad nybörjare.

Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

58? Då är jag väldigt nyfiken på hur den ser ut. Enligt all reklam hade den stötdämpare fram och fyraliterstank. Jag förstår inte hur de lyckades banta ner den. Bilder tack. Har den vna som rammummer eller vns1? Återkommer om lämplig tank om ingen annan hinner svara. /P
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Det behöver inte vara smörgåstank, det kan vara kaffeburkstanken också!
En tank till en touring ( -59 och upp) passar, även en PX-tank utan sep-smörj. en sådan går dock att få in med lite mod. Har för mig att tidig pop har 4 hål men kan ha fel.

BILDER!!!!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Hej! Har inte letat nummret själv ännu men i papprena står det VNA1... Då jag inte har den i närheten just nu så kan jag inte kolla själv. Har dessa mobilfoton till hands just nu.

https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild036.jpg

https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild037.jpg

https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild038.jpg

Skall ta nya foton nästa vecka. Limpan passar men är ju inte orginal, antar att om det skalla vara 4håls fästning på tanken så sitter dom främre under sadelinfästningen och delar hål? Ska fota detta.

Kanske skall skriva en ny tråd för jag behöver om ca1.5 vecka transportera vespan från Skåne till Sundsvall då jag studerar där och har tillgång till riktigt lacksystem. Skulle behöva tipps på billigt å bra transport sätt. Kan man ta den på tåget? Måste kolla upp det mer noggrant.

Tack för påbörjade hjälpen! :)

Mvh/ Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Står det även popolino i papperen?
Finns det ett hål för choken, eller är det bara ett för bensinkranen?
Jag vet ju inte riktigt hur de såg ut, men fattar inte hur de löste choken annars.
Framskärmen är nyare, vna hade väl inte den där pressningen?
/P
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Står popolino i papprena men jag minns bara att det är ett hål som på en Elit, dock ligger det en choke "spak" blad dom lösa delarna :/ Som jag fattat det hade Elit en choke vire som gick upp nånstans vid tanken som man sen kom åt under sadeln. Framskärmen ser inte helt ut som den i manualen, orginal har två nitar iallafall på höger sida å utan "veck".

Ska försöka göra en lång tråd me många bilder när jag fått upp vespan till sundsvall å börjat renovera. Finns nåra bonnde lösningar på den för å slippa köpa orginal delar, bla höger sida av styret. Hittade nåra av dom delarna på EHRs hemsida eller va dom heter i stockholm som jag snart skall åka å besöka.

Kom på en sak till. Är det vanligt att fjädringen går i bått när man bromsar med frambromsen på en vespa?

/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

I så fall betyder det att limpan är annorlunda för under den som sitter på vns1 och framåt får det inte plats någon chokespak.
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Här ser du hur den sitter på Elit respektive Popolino(bläddra fram lite).
http://www.vespapopolino.se/rod.html
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jotack, den där sidan har jag ju bidragit till.
Men jag förstår inte hur du menar. Är spaken en Elitspak eller inte?
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Jaha :)

Som jag ser det är det en popolino spak, skulle lika gärna kunna va till en PX eller annan. Vet inte hur själva knoppen ser ut till en Elit om d ens finns nån, alldrig sett en.

Är det denna PX tank som skulle kunna passa?
http://www.sip-scootershop.com/EN/Produ ... +with.aspx
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Har nu tagit fler foton bla på choke spaken. Lägger strax upp. Så solbrännd idag att jag inte orkar sitta en längre stund vi datorn. :P Men vart en underbar dag i skåne idag.
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Här kommer först kran och nånting hålet.
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild042.jpg
tank platsen
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild043.jpg
choke spaken
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild046.jpg
två bilder på den fina tanken som jag ännu inte fått ner, trångt som f_n.
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild045.jpg
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild047.jpg
den hemma fixade delen av höger styret
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild044.jpg
dom "blänkande" delarna monterade, bakre krash bågar är hemmagjorda i rostrfritt med en chrome version som förebild(har endast nåra delar av den) men inte så snygg, skev.
https://dl.dropbox.com/u/6083638/Vespa/Bild048.jpg

Alla virear är lösa vid motorn och ljuddämpare saknas annars skulle den gå(enligt förra ägaren). Ska iallafall ta bort cylinder å inspektera, rengöra förgasaren, kolla så det sitter rätt tändstift i och byta olja innan jag provar motorn. Nått mer?
/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Choken såg ju riktigt crazy ut, men som sagt jag har aldrig kunnat studera en 58:a-popolino så jag vet inte hur den såg ut. På de annonser som finns skyms just den delen och man vet inte heller om de har använt retuscherade VNA (Elit).
/P
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Ja eftersom tankens kran tidigare troligen bara nåddes genom att lyfta på sadeln så var kanske den konstiga choken monterad i orginal kran hålet. Får se hur jag ska lösa det hela. Vet inte om jag vill borra upp nått nytt hål men vi får se, jag vill hällst ha en riktig tank så man kan ha orginal kran genomföringen.
Vet dock inte vilken tank som blir bäst å snyggast. Hur ser kaffeburks tanken ut?
/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag tycker att du ska göra om Ola sa, skaffa en touringtank (annons är alltid bra), hål eller ej, de syns ju ändå inte om du ska ha limpa.
Hade för mig att det fanns en bild på kaffeburkstanken i Olas fina scooteristenartikel på vespapopolino.se, men så var det ej. Däremot såg jag en annan sak som jag inte hade tänkt på tidigare. Om bildtexten stämmer så bör det här vara en bild på första popolinon och där ser man att den har en längre limpa än de senare. Underligt...
Image
Kan förresten meddela att vår hemsida är väldigt uppskattad i Tyskland där det finns minst två som försöker renovera popolino (och samtidigt övertyga besserwissrar om att modellen visst fanns). En var en vns3 (med kaffeburkstank) och den andra en vns4.
/P
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Ja Touring tanken ser ju ut att passa perfekt. Finns det en Köp å sälj del på forumet? Har inte sett nån eller är det Blocket som gäller?

Det enda jag sakna på popolino sidan var sprängskisserna som EHR har på sin sida. Om du vill får du gärna använda mina bilder till sidan, kommer ju fler så snart jag börjar fixa med den.

/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Inget köp å sälj på forat, däremot på huvudsidan. Du är väl scooterklubbsmedlem ?

Är lite fundersam om din ram verkligen är en pop. Du har bakre hål med ankarmutter för sadelfästet, det fanns aldrig på pop. Sen har du även hål för helljusindikator på styrtoppen och det fanns nog heller aldrig på pop. Har för mig att jag någonstans i europa, på fyllan, sett en Elit med chokspaken under sadeln. Modern knopp av hårdgummi som den du har på bilden. Fast jag var full och jag kan ha fel 8)
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ja, jag är också tveksam, men än så länge vet ju ingen hur en 58-popolino såg ut. Du får nog ta en bild på papperen och ramnumret samt motornumret för att övertyga oss. Angående sprängskisserna så finns det inga till Pop, men jag har sett en anteckning i en av mina pärmar där det står "röda nummer: Popolino", och det skulle kunna stämma, men bara till viss del.
/P
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Jaha, har alldrig vart på den. Googlade mig till detta forum sen har jag bara gått via snabblink. Ja medlem måste jag ta å bli.

Förvirrande med alla olika beteckningar men min VNA har iallafall helljusindikator som på denna sprängskiss.
http://www.vespa-service.se/image/nos12 ... 5T14-1.GIF
Så det kan kanske lika gärna va en elit men...
Foto på papprena kan jag ta först om en vecka. Men ska se om jag kan ta på motor å ramnumret nån dag denna vecka.

Kontaktade en Elit -58 ägare på blocket å frågade om det fanns möjlighet att få en bild på hur choken sitter å ser ut. Hoppas jag får svar.

Kan VNA1T vara både Elit och Popolino? Tror jag förstår när du säger att det inte finns nån sprängskiss till Popolino.

/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Denna artikel visar ju popolinon både med kran och choke sammlade och med choken gömd. Även med och utan dämpare fram. Bulten som håller motorn är dock inte bantad som den som visas å det är väll knappast nått man byter ofta?
http://www.vespapopolino.se/Popolino_artikel.pdf

Är Eliten också lättad eftersom dom delar manual?

/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag vet, men det är en teckning och man vet inte om de utgick från den verkliga modellen, så att säga.
Men man ser att den utan choke är byggd på en VNA på grund av framskärmen och att de yttre golvlisterna slutar rakt i bakkant.
Chiken på Elit ser ut som på de äldre, dvs ett rejält handtag av metalltråd som sitter under sadeln. Och nej, Elit är inte lättad.
Enligt reklam och tester förstår man att den första popolinon (som med största sannolikhet har VNA som prefix) hade stötdämpare fram, på VNS1 är den borta men kommer tillbaka på VNS2.
Sedan är ju det roliga med Popolino att Piaggio lättar olika saker och använder olika tankar på de olika versionerna.
Jag har varit sugen på att få tag i en VNS1 att renovera, men samtidigt vore det kul att göra en Super-Popolino med samtliga lättningar från de olika versionerna. Borrade drev, nersvarvad motorbult etc...
Man kan ju tycka att det borde ha varit dyrt för Piaggio med tanke på att det bara tillverkades ca 2 500 ex av VNS1-6. VNA-pop ingår ju i VNA-serien som är en massa knarrar. I bildtexten i artikeln står att man börjar med 500 ex, vilket skulle kunna vara VNA-pop, men vem vet om det är sant?
Henric H
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 16
Joined: Fri 19 Mar 2010, 18:14
Location: Sweden, Sundsvall

Post by Henric H »

Att dom yttre listerna slutade rakt hade jag inte lagt märke till innan men i manualen har bara Elit så ser jag nu. Jag saknar dom helt så ska kanske köpa detta kitt, dock jobbigt att man får kapa till dom på tunneln själv.

http://gethip.se/0-nyheter/10-055

En sak jag läst nånstans var att dom hade ljusblå primer eller om dom först va målade så innan dom kom till sverige. Men listan på Get hip säger att den skall ha grå primer vilket jag iof tror den har innuti hmm men hittade under den nuvarande ful lackade gula att den va grön innan och under det en ljusblå möjligen metallic. Jag kan ju ha fel men det va en sak jag verkligen la märke till när jag peta på nåra bubblor i lacken.

/Henric
Nybliven Vespa ägare, Popolino -58 renoveringsobjekt.
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Har nu sett bilder på en Elit-58 från italien och den hade choke-spak under sadeln, samma typ som på gammelvesporna. Hur går det ?
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Hejsan!
Är i finland och har nu letat upp en ägare av en 58 och detaljgranskat. Den har samma typ av choke under sadeln som de gamla vesporna har med en rejäl spak, och det är hålet för denna vajer du har under din sadel till höger om sadelbultshålet.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Det är bara du och jag som är intresserade, Ola. Som vanligt... :)
De fakta som talar för att det fanns en Popolino med VNA-ramnummer och därmed raka yttre golvlister är egentligen reklambilden på killen med keps, Fram Kings Oljeinblandningstabell och testet i FART från 1960:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... t=popolino
där man skriver att Popolinon hade stötdämpare fram som sedan togs bort ett år i "viktbesparande" syfte. Min VNS1 har inte stötdämpare och är en 59:a.

Kan VNA-popolinon kanske de vara de 80 maskinerna med annan ram? Riktigt sällsynta i så fall...
Image

Om alla börjar leta efter fina exemplar (framför allt originalskick) av VNS1 tom VNS6 (och kanske även VNA) så kan vi ju göra ett snyggt Popolinohäfte. Vilka ska annars göra det?
/P
Post Reply