Hej,
har borrat min cylinder på min Lambretta tv 175 serie 1 och undrar lite över vilken blandning man ska ha under inkörningen.
Har läst i instruktionsboken att när det begav sig skulle man köra med 8% och efter inkörning på 6%.
Behöver man köra med så höga tal med dagens oljor?
På min Vespa GL från 63 kör jag 2%, vad är det som avgör vilken blandning man ska ha?
/O
Oljeblandning för nyborrad cylinder.
Re: Oljeblandning för nyborrad cylinder.
Det som avgör vilken blandning du skall ha är bl a:
* Om cylindern är kolv eller slidmatad
* Kvaliten och spel i vevpartilager/ramlager
* Om du har kolvbultslager eller glidlagrad kolvbult
* Tjockleken och kvalitet på kolvringar
* Effektiviteten på spolningen i cylindern
* Värmetålighet och smörjegenskaper hos tvåtaktsoljan
* Körstil
Som du säger så tycker instruktionsboken att din TV skall ha 6%, men det är med dåtidens oljor som då var rak SAE30 minaralolja. Den är inte speciellt värmetålig jämfört med moderna tvåtaktsoljor.
Min TV175 S3 skall ha 4%, men jag och många andra kör med 2% helsyntet utan problem. Dock bör man nog ha bytt till en modern vev och modern cylinder innan man ger sig på det. Kolv och kolvringar överlever förmodligen med 2%, medans en gammal vev kan få det jobbigt.
Är den helt orginal, så skulle jag i varje fall nog inte gå under 4%.
/G
* Om cylindern är kolv eller slidmatad
* Kvaliten och spel i vevpartilager/ramlager
* Om du har kolvbultslager eller glidlagrad kolvbult
* Tjockleken och kvalitet på kolvringar
* Effektiviteten på spolningen i cylindern
* Värmetålighet och smörjegenskaper hos tvåtaktsoljan
* Körstil
Som du säger så tycker instruktionsboken att din TV skall ha 6%, men det är med dåtidens oljor som då var rak SAE30 minaralolja. Den är inte speciellt värmetålig jämfört med moderna tvåtaktsoljor.
Min TV175 S3 skall ha 4%, men jag och många andra kör med 2% helsyntet utan problem. Dock bör man nog ha bytt till en modern vev och modern cylinder innan man ger sig på det. Kolv och kolvringar överlever förmodligen med 2%, medans en gammal vev kan få det jobbigt.
Är den helt orginal, så skulle jag i varje fall nog inte gå under 4%.
/G
Abubba wrote:Hej,
har borrat min cylinder på min Lambretta tv 175 serie 1 och undrar lite över vilken blandning man ska ha under inkörningen.
Har läst i instruktionsboken att när det begav sig skulle man köra med 8% och efter inkörning på 6%.
Behöver man köra med så höga tal med dagens oljor?
På min Vespa GL från 63 kör jag 2%, vad är det som avgör vilken blandning man ska ha?
/O
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!