Kondensator med två sladdar och gnistor mellan brytarna LÖST

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Kondensator med två sladdar och gnistor mellan brytarna LÖST

Post by LIJ »

Hade tänkt att byta kondensatorn eftersom min Vespa GTR inte riktigt går som den ska när den blir varm, och på sistone knappt alls. Efter att ha tagit bort svänghjulet (märk väl helt utan att ställa några frågor på detta forum - klappar mig själv på axeln för det) ställs jag dock inför följande:

1. Min nyinköpta kondensator har två sladdar (gul och röd). Den gamla har bara en (gul). Har jag fått fel kondensator eller går den att koppla in på nått sätt? I så fall hur?

2. När jag vrider svänghjulet slår det gnistor mellan brytarspetsarna. Detta är väl ett symptom på en trasig kondensator? Kan det bero på nått mer som man ska hålla utkik efter?
Last edited by LIJ on Wed 30 Jun 2010, 08:09, edited 1 time in total.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

1. den röda kabeln går normalt till tändspolen och den gula till brytarspetsarna, så du har två val:
a. Klipp av den röda kabeln och montera som tidigare
b. ta bort den gamla kabeln till tändspolen, dra ut den röda från kondensatorn till tändspolen. På brytarna sitter det nu bara 2 kablar, från matarspolen och från kondingen.

2. Japp, och troligen har brytarna också skadats av detta, så byt dem också!

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Gör det någon skillnad vilket av alternativen a och b man väljer?
Vespa P200E från 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Egentligen inte, välj b. Om din gamla kabel till tändspolen är dålig
Mina scootrar:
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Alternativ b valdes. Allt tycks fungera. Har i och för sig inte startat motorn ännu eftersom förgasaren är bortmonterad, men gnistorna mellan brytarspetsarna försvann i alla fall. Det tolkar jag som ett tecken på en framgångsrik operation.
Vespa P200E från 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om det dãremot gnistrar fint I tändstiftet så âr det sucess :)
Mina scootrar:
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Ja, just det. Att man har gnista sägs ju vara ganska viktigt för att få en motor att funka. Och när jag testar så... HAR JAG INTE DET!!!! Skit.

Gnistan fanns innan kondensatorn byttes. Den gamla röda kabeln från brytarna till kopplingsboxen togs bort och i dess ställe monterades den röda från den nya kondensatorn. Den gula kopplades till brytarna. Allt enligt instruktion. När jag testade tändningsinställningen (med en liten batteribox med en glödlampa kopplad till den röda sladden på tändspolen och till motorblocket) så ändrade glödlampan sitt sken vid 22 graders förtändning. Det tycks alltså pasera ström hela vägen från brytarna till tändspolen. Men ingen gnista... Varför?

Uppdatering: Har nu också provat att koppla kondensatorn enligt a (som den gamla var kopplad) med den röda sladden löst hängande i tomma intet (den skulle väl inte jordas?). Då återfår jag gnistan på tändstiftet, men ser också små gnistor mellan brytarspetsarna. Jag antar att detta innebär att min nya kondensator är lika trasig som den gamla (eller kanske inte exakt lika trasig för gnistorna mellan brytarna är lite mindre nu)? Och i så fall, var få man tag på en kondensator som man vet funkar?
Vespa P200E från 1982
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Ny uppdatering: Efter att återigen ha kopplat in den nya kondensatorn enligt alternativ b så får jag samma resultat som alternativ a, dvs. gnista på stiftet och mellan brytarna.

Är det nolltolerans vad gäller gnista mellan brytarna för att en kondensator ska räknas som fungerande?

Har nu också försökt mäta de två med multimeter. Med ohm-funktionen händer ingenting med den gamla emedan den nya räknar upp mot oändligt (tills mätaren inte kan mäta längre). Detta antyder väl att den gamla läcker på nått sätt, men att den nya är i bättre form?

Har också mätt kapacitansen och får den till att ligga på runt 0,45 uF på båda. Nån som vet vad den ska ligga på på en fullt fungerande kondensator?

Min hypotes just nu är att den nya kondensatorn trots allt funkar, men att gnistorna mellan brytarna beror på dålig kontakt nånstans i kretsen. Kan detta stämma?
Vespa P200E från 1982
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Problemet löst. Jag antar att ni suttit som på nålar och undrat vad som hände. Men nu kan ni börja sova om nätterna igen.

Införskaffade en ny kondensator. Nu en dyr orginalkondensator från EFFE (till skillnad från den andra som var billig och av märket SPARK). Efter att ha mätt den dyra med multimetern fick jag ungefär samma värden som på den billiga, varför jag först inte trodde att den skulle göra jobbet bättre. Men det tycks den ha gjort. Nu gnistrar det nån gång ibland mellan brytarna, men inte alls som innan. Jag antar att det är ok. Och det gnistrar om tändstiftet också, vilket jag vet är bra.

Bytte även brytarspetarna. Mest bara för att det är billigt och jag ändå hade tagit av svänghjulet (och för att Calle rekommenderade att man skulle göra det). De gamla såg ut så här:

Är det utslitna brytare eller hade jag kunnat köra med dem ett tag till?

Image
Image
Vespa P200E från 1982
Fredde
Entusiast
Entusiast

Post by Fredde »

Definitivt slitna men inte usla, mina är värre... men jag ska byta brytare och kondensator också. Men jag har bra (tycker jag) gnista på stift och på brytare. Hm har för mig att jag har sett gnista på brytarna även på bilar och har även använt det till att kolla om allt funkar, ska det allså inte vara så?
Då har jag ägt många bilar med usel kondensator...
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Nja, gnistan mellan brytarna är kanske inte superbra, även om det ju visar att det finns ström i systemet. Gnistan sliter på spetsarna, jag antar att det är den som skapar gropar i dem, och du får tillslut också en materialvandring från den ena till den andra spetsen. En gnista här fyller ju heller ingen funktion, det finns ju inget bränsle att antända. Jag antar att om för mycket ström tar vägen över brytarna så förlorar du ström till tändspolen, men det är bara en gissning. Kondensatorn är ju tänkt att äta upp denna strömmen så den inte tar vägen över brytarna och sliter ned dem.

Frågan är väl egentligen om det går at få ned gnistor mellan brytarna till noll, eller om man får leva med en del gnistrande.
Vespa P200E från 1982
Post Reply