Touring 59a som inte riktigt vill varva ur.

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Touring 59a som inte riktigt vill varva ur.

Post by Fredde »

Fick ihop min äntligen så jag kunde ta en prov sväng!
Men den 4taktar på 2an innan max så den varvar inte ur samt att den orkar inte varva ur riktigt på 3an även lite nedför. 60-75 är väl vad den orkar med. Samt att om man varvar motorn så BÖÖPar den först innan den börjar varva. Jag tycker ju att jag ställt tändning enligt alla konstens regler på 28 grader.
Ska jag kanske ställa den lite mer ändå, eller mindre?

Ljuddämparen ska enligt utsago från förra ägaren vara nästan ny, den har inte vart inreggad så regelbunden körning har den inte råkat ut för. Samt att den är knappt rostig utan nästan helt lackad svart.

Bör jag prova med mitt PX125 rör jag har liggandes? Eller helt utan bara för att se vad som händer?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

Hm vad ska jag ha för förgasar bestyckning på denna är en orginal knasare 20/17 eller om det är tvärtom den heter.

Om ja kommer i håg rätt så är det
200, E1, 93 på huvudmunstycket
och 43 på det andra munstycket

Kan ha blandat ihop siffrorna glömde lappen hemma såklart...
Men 200 och E1 är säkert i alla fall samt att det är 93 eller 95 efter det.
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

bra idé att testa med PX-ljuddämparen, om du fortsätter att köra med den så gå upp en/två storlekar i huvudmunstycke

VH/Calle
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Fredde
Entusiast
Entusiast
Posts: 166
Joined: Mon 09 Nov 2009, 13:47

Post by Fredde »

ok då är det den som var 93 eller 95 som ska upp en del om jag testar med px dämparen?

men stämmer bestyckningen om jag ska åka orginal verkar inte riktigt vara samma sm en del andra på forumet. Hittade det gamla service meddelandet från como och där stod det 170 på luft.
Om jag byter till 170 vad ska jag ha på huvudmunstycket då ska jag ha kvar 93 eller 95?

Eller egentligen hur ska jag prova?
Vad gör de olika munstyckena och vad händer vid byte?
Husqvarna mod 27 -50, Triumph T100-69, Honda VF400F -84, Crescent Compakt -70tal, Saab 96 2t-65, Citroen C8 2,2
Post Reply