oljeblandning???

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
micke
Drömmare
Drömmare

oljeblandning???

Post by micke »

Har hört nånstans att det ska vara en fetare blandning till gamla Vespor (har en 59:a Touring) funkar det inte med vanliga 2% i bensinen
Hasse Riska
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Hasse Riska »

HejMicke!
Din Vespa (som eg. heter Vespa 150 Grand Lux. Det är bara i Sverige som man av någon konstig anledning valt att kalla den Touring!)är den allra första (tillsammans med sin parallellmodell med 8 tumshjul, kallad Super 150 i Sverige) som fick det nya bränsleinmatningssystemet ("slidmatning")som möjliggör bara 2% olja i bensinen. Alla tidigare vespamodeller och två senare (GS 150 58-61 och GS 160 62-64) krävde 5%. Den lägre oljeprocenten möjliggjordes tackvare att förgasaren placerades direkt ovanpå vevhuset, så att allt bränsle går via lagren och smörjer dem. Smart! På tidigare modeller fanns förgasaren bakom en lucka i ett utrymme rakt under sadeln. Därifrån gick bränsleblandningen via ett vinkelrör direkt till cylindern. Och då kom endast en del av bränslet att ledas ner till vevhusets lager. MVH: Hasse R, proffs vespamontör somrarna 1959-63

HR
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hasse! Du glömde Super Sporten! Ack, den som kör en SS med 2% har att vänta sig en motorrenovering. Troligare förr än senare!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Fast den kom ju 1965, när Hasse hade avslutat sin karriär som Vespamek :)
/jens
micke
Drömmare
Drömmare

Post by micke »

Tackar så mkt Hasse m.fl då fick jag lite mer vetskap om modellen också, har noll koll eftersom jag just köpt min första Vespa
Post Reply