oljeblandning???
oljeblandning???
Har hört nånstans att det ska vara en fetare blandning till gamla Vespor (har en 59:a Touring) funkar det inte med vanliga 2% i bensinen
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 50
- Joined: Thu 18 May 2006, 10:33
- Location: Finland
HejMicke!
Din Vespa (som eg. heter Vespa 150 Grand Lux. Det är bara i Sverige som man av någon konstig anledning valt att kalla den Touring!)är den allra första (tillsammans med sin parallellmodell med 8 tumshjul, kallad Super 150 i Sverige) som fick det nya bränsleinmatningssystemet ("slidmatning")som möjliggör bara 2% olja i bensinen. Alla tidigare vespamodeller och två senare (GS 150 58-61 och GS 160 62-64) krävde 5%. Den lägre oljeprocenten möjliggjordes tackvare att förgasaren placerades direkt ovanpå vevhuset, så att allt bränsle går via lagren och smörjer dem. Smart! På tidigare modeller fanns förgasaren bakom en lucka i ett utrymme rakt under sadeln. Därifrån gick bränsleblandningen via ett vinkelrör direkt till cylindern. Och då kom endast en del av bränslet att ledas ner till vevhusets lager. MVH: Hasse R, proffs vespamontör somrarna 1959-63
HR
Din Vespa (som eg. heter Vespa 150 Grand Lux. Det är bara i Sverige som man av någon konstig anledning valt att kalla den Touring!)är den allra första (tillsammans med sin parallellmodell med 8 tumshjul, kallad Super 150 i Sverige) som fick det nya bränsleinmatningssystemet ("slidmatning")som möjliggör bara 2% olja i bensinen. Alla tidigare vespamodeller och två senare (GS 150 58-61 och GS 160 62-64) krävde 5%. Den lägre oljeprocenten möjliggjordes tackvare att förgasaren placerades direkt ovanpå vevhuset, så att allt bränsle går via lagren och smörjer dem. Smart! På tidigare modeller fanns förgasaren bakom en lucka i ett utrymme rakt under sadeln. Därifrån gick bränsleblandningen via ett vinkelrör direkt till cylindern. Och då kom endast en del av bränslet att ledas ner till vevhusets lager. MVH: Hasse R, proffs vespamontör somrarna 1959-63
HR