Förgasare, Lambretta
Förgasare, Lambretta
Antingen behöver jag gymma eller så har någon haft kul när det monterat dit förgasaren på insuget.
Jag får inte loss förgasaren hur jag än försöker dra, vrida, vicka, röra den.
Har någon nått bra tips som inte involverar att jag slår sönder förgasaren eller demonterar hela scootern!
/K
Har någon nått bra tips som inte involverar att jag slår sönder förgasaren eller demonterar hela scootern!
/K
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Förgasare, Lambretta
Det finns en bra beskrivning i Stickyboken, men iaf:
Skaffa fram en bra förgasarpinne. Ett avsågat kvastskaft funkar bäst. Stick denna genom ramen och sätt mot kanten på förgasaren. Banka.

Stickyboken kommenterar denna manöver med när det görs: 'With the words 'A carburetor is a sensitive instrument' ringing in your ears...'
Ett annat sätt är att blöta en trasa i kokande vatten, och vira den runt fuggen. Det kan ibland få loss den såpass att man kan vicka loss den.
Dom sitter som satan, så du är inte först med att bli desperat.
/G
Skaffa fram en bra förgasarpinne. Ett avsågat kvastskaft funkar bäst. Stick denna genom ramen och sätt mot kanten på förgasaren. Banka.

Stickyboken kommenterar denna manöver med när det görs: 'With the words 'A carburetor is a sensitive instrument' ringing in your ears...'
Ett annat sätt är att blöta en trasa i kokande vatten, och vira den runt fuggen. Det kan ibland få loss den såpass att man kan vicka loss den.
Dom sitter som satan, så du är inte först med att bli desperat.
/G
kejj wrote:Antingen behöver jag gymma eller så har någon haft kul när det monterat dit förgasaren på insuget.
/K
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Tack G.
Trasan har redan använts utan lyckat resultat. Även tricket att sticka in nått i munnen på förgasaren (lindat i nått mjukt) och vicka till höger o vänster medan man drar ut.
Återstår att hitta en passande pinne i garaget då.
Puh, tur att veta att man inte är svagast i universum.
Trasan har redan använts utan lyckat resultat. Även tricket att sticka in nått i munnen på förgasaren (lindat i nått mjukt) och vicka till höger o vänster medan man drar ut.
Kom ihåg att banka med förstånd. Slå uppe-nere, vänster-höger. Man behöver inte ta i för kung och fosterland. Det är lätt att man knosar till öppningen på fuggen då.
/G
/G
kejj wrote:Tack G.
Saker o ting har utvecklat sig lite besynnerligt.
Efter rengöring av förgasaren så gick provkörningen perfekt.
Nästas dag byttes lampa och sedan monterades lykthuset ihop och det är ju som vanligt skittrångt där inne plus att delar man köper inte alls verkar vilja passa ihop.
Men men, efter mycket så var allt ihop och jag provstartade igen. Då uppstår nästa konstiga fel.
Den startar alltid på första eller andra kicken och är igång några sekunder med choke för att sen dö.
Startade den upprepade tillfällen men den verkar inte kunna hålla sig själv igång. Utan choke går den inte alls.
Bensin rinner till bra, gnista finns, tändstift ser bra ut men den håller sig inte igång.
Justerat på luft skruven utan framgång och samma med tomgången. Så det mesta är rätt och allt funderade igår.
Gick igenom felchecklistan i Sticky manualen men inget av tipsen var det något fel på i scootern.
Synd när det är besiktningsdags så snart och att jag inte alls fått åka något Lambretta i år övht.
Tips?
Efter rengöring av förgasaren så gick provkörningen perfekt.
Nästas dag byttes lampa och sedan monterades lykthuset ihop och det är ju som vanligt skittrångt där inne plus att delar man köper inte alls verkar vilja passa ihop.
Men men, efter mycket så var allt ihop och jag provstartade igen. Då uppstår nästa konstiga fel.
Den startar alltid på första eller andra kicken och är igång några sekunder med choke för att sen dö.
Startade den upprepade tillfällen men den verkar inte kunna hålla sig själv igång. Utan choke går den inte alls.
Bensin rinner till bra, gnista finns, tändstift ser bra ut men den håller sig inte igång.
Justerat på luft skruven utan framgång och samma med tomgången. Så det mesta är rätt och allt funderade igår.
Gick igenom felchecklistan i Sticky manualen men inget av tipsen var det något fel på i scootern.
Synd när det är besiktningsdags så snart och att jag inte alls fått åka något Lambretta i år övht.
Tips?
Antar att du redan kollat det, men det är inte så enkelt som att förgasaren sitter lite löst efter att du hade av den? Eller skit i ett munstycke?
Annars är det väl ett ganska typiskt symptom på att en packbox gått, som jag förstått det.
Annars är det väl ett ganska typiskt symptom på att en packbox gått, som jag förstått det.

Lambretta Silver Special -66 (Silverpilen)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Lambretta TV175 -60 (Röda faran)
Vespa Touring -60 (Originalar'n)
Vespa Touring -60 (Råttan)
Inte så mycket slang för att det ska kunna bli veck på den.bufflig wrote:Kan det vara så enkelt som att soppaflödet inte är tillräckligt? Det fyller flottörhuset lite långsamt, cykeln startar, men sedan hinner inte tillräckligt med bensin in i förgasaren och den storknar? Typ veck på slangen eller så? Bara en tanke...
Flottören kan det ju vara, trots att den gick bra en dag innan. att ta loss o sätta dit en förgasare på en Lambretta Serie 3 innebär att man nästan riskerar pajja den varje gång. Det gör att all mek med förgasaren undviks att göras upprepandes. Den gick varken av eller på utan milt våld
Det skulle vara otur det om en packbox rök helt plötsligt. Jag misstänker att felet ligger där jag var senast. antingen lamphuset eller förgasaren. Ingen som har en liggandes man kan prova att byta mot?
Har en jetex 22 på just nu. Kanske uppgraderingsdags? Fast först vill jag klara av en besiktning.
Som sagt, en rengöring till behövdes. Dock får man se hur den mår imorgon för förra gången funkade den bra direkt efter också.
http://www.youtube.com/watch?v=ZZirMzxzwjg
Upptäckte att det stod "MAX 3/4 turn out" på A/F skruven. I vanliga fall hade jag hört 2 hela varv max. Den verkar låta bra och gå bra på 3/4 också.
Kanske en Jetex grej? Någon som har något att anmärka på hur den låter?
http://www.youtube.com/watch?v=ZZirMzxzwjg
Upptäckte att det stod "MAX 3/4 turn out" på A/F skruven. I vanliga fall hade jag hört 2 hela varv max. Den verkar låta bra och gå bra på 3/4 också.
Kanske en Jetex grej? Någon som har något att anmärka på hur den låter?
Har uppdaterat Jetextråden.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4643
Kanske något att testa?
Jo luftskruvens inställning är special.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=4643
Kanske något att testa?
Jo luftskruvens inställning är special.
Ja, och idag så var det samma visa som förra gången. när jag rengjort förgasaren så fungerar allt perfekt, dagen efter är det samma visa igen.
Jag ska besiktiga den nästa fredag och det är lite jobbigt att rengöra en förgasare på morgonen för att köra till högdalen.
När den var nyss rengjord gick den bra som ni hör på videon, start första kicken och tom går igång utan choke.
Nu dagen efter så går den bara igång på choke och dör några sekunder senare.
Frågor:
1. Vad gör jag?
2. Finns det ett litet bränslefilter som passa på Lambrettans minimala bensinslang?
3. Borde jag byta förgasaren? I så fall till vad och man slipper ju helst behöva ställa in scootern igen (Med tanke på mödan det tar att banka ut förgasaren)
Jag ska besiktiga den nästa fredag och det är lite jobbigt att rengöra en förgasare på morgonen för att köra till högdalen.
När den var nyss rengjord gick den bra som ni hör på videon, start första kicken och tom går igång utan choke.
Frågor:
1. Vad gör jag?
2. Finns det ett litet bränslefilter som passa på Lambrettans minimala bensinslang?
3. Borde jag byta förgasaren? I så fall till vad och man slipper ju helst behöva ställa in scootern igen (Med tanke på mödan det tar att banka ut förgasaren)
Nu har visserligen inte Jetex det bästa kvalitetsryktet, men innan du bestämmer dig för att byta:
Lys med en ficklampa ner i tanken. Hur ser det ut? Är det rostigt eller ligger annan skit från t ex blästring i botten, så måste du antingen fixa detta, eller köra med bränslefilter. Jag vet inte hur många timmar jag lade ner på min PrimaV50 som betedde sig precis som din. Ny tank utan rost och äckel = inga problem alls.
Köp ett bra, större, bränslefilter, och förläng slangen om det behövs. Det är många som kör med det.
Det finns även små bränslefilter, EHR hade t ex en låda på disken vid kassaapparaten när jag var där sist. Dock så stryper dessa små filter bränsleflödet ganska rejält, så du bör nog kolla att det funkar med din körning. Dvs, kör du mest snabbt på landsväg, så är det inte så bra att du sätter på det.
/G
Lys med en ficklampa ner i tanken. Hur ser det ut? Är det rostigt eller ligger annan skit från t ex blästring i botten, så måste du antingen fixa detta, eller köra med bränslefilter. Jag vet inte hur många timmar jag lade ner på min PrimaV50 som betedde sig precis som din. Ny tank utan rost och äckel = inga problem alls.
Köp ett bra, större, bränslefilter, och förläng slangen om det behövs. Det är många som kör med det.
Det finns även små bränslefilter, EHR hade t ex en låda på disken vid kassaapparaten när jag var där sist. Dock så stryper dessa små filter bränsleflödet ganska rejält, så du bör nog kolla att det funkar med din körning. Dvs, kör du mest snabbt på landsväg, så är det inte så bra att du sätter på det.
/G
kejj wrote:Ja, och idag så var det samma visa som förra gången. när jag rengjort förgasaren så fungerar allt perfekt, dagen efter är det samma visa igen.
Frågor:
1. Vad gör jag?
Tanken gjorde jag rent när förra bränslekranen blev helt igensatt.
Då fanns det helt klart en massa skit i den men efter tålmodigt rengörande så var det fint igen.
Ni som har bränslefilter, vilken kör ni på? Och vart får den plats egentligen.
Ska väl passa på o byta ut munstyckena till delorto dito och bensinfiltret i förgasaren också när jag ändå håller på. Besiktning om mindre än 2v.
Då fanns det helt klart en massa skit i den men efter tålmodigt rengörande så var det fint igen.
Ni som har bränslefilter, vilken kör ni på? Och vart får den plats egentligen.
Ska väl passa på o byta ut munstyckena till delorto dito och bensinfiltret i förgasaren också när jag ändå håller på. Besiktning om mindre än 2v.
Medan jag letade efter Dellorto munstycken då de verkar vara av bättre kvalitet enligt engelska forum så såg jag av en ren händelse att Scooterrestorations säljer nya jetex förgasare för 19£.
Billigare och enklare än att byta ut delar på min befintliga så nu har jag snart ny jetex och 3 stycken dellorto munstycken.
Billigare och enklare än att byta ut delar på min befintliga så nu har jag snart ny jetex och 3 stycken dellorto munstycken.
Det verkar inte bättre än att tanken sätter igen förgasaren över en natt.
När jag rengör funkar allt, närjag kommer ner nästa dag är det igensatt med eller utan filter verkar inte spela någon roll.
Min enda möjlighet att klara besiktningen är att rengöra förgasaren på morgonen innan jag åker dit.
Tiden är imorgon 07:20
Jag skulle behöva ett bra tips att rengöra tanken ikväll som inte kräver att jag monterar av den och kranen. (hälla vatten igenom får med sig mycket men uppenbarligen inte allt.
tips emottages gladeligen såhär i sista stund. dkulle helst undvika att avboka besiktningen. sista chansen innan semester och körförbud.
När jag rengör funkar allt, närjag kommer ner nästa dag är det igensatt med eller utan filter verkar inte spela någon roll.
Min enda möjlighet att klara besiktningen är att rengöra förgasaren på morgonen innan jag åker dit.
Tiden är imorgon 07:20
Jag skulle behöva ett bra tips att rengöra tanken ikväll som inte kräver att jag monterar av den och kranen. (hälla vatten igenom får med sig mycket men uppenbarligen inte allt.
tips emottages gladeligen såhär i sista stund. dkulle helst undvika att avboka besiktningen. sista chansen innan semester och körförbud.
http://www.lambretta.org/message/viewto ... 36ce81c4d5
Självklart finns det aldrig någon enkel lösning. Inget av detta är görligt till imorgon och med mina kunskaper innebär detta ett vinterprojekt. enklare att byta tanken hel o hållet o ta ett körförbud för tillfället, går ju ändå inte att köra med lambrettan som det är nu.
Självklart finns det aldrig någon enkel lösning. Inget av detta är görligt till imorgon och med mina kunskaper innebär detta ett vinterprojekt. enklare att byta tanken hel o hållet o ta ett körförbud för tillfället, går ju ändå inte att köra med lambrettan som det är nu.
Låna en tank av en garagegranne?kejj wrote:http://www.lambretta.org/message/viewto ... 36ce81c4d5
Då klarar du ju besiktningen och kan köpa en ny tank i lugn och ro.
Det borde väl inte vara omöjligt med tank(e) på hur många Lambrettor som huserar i vårt garage?
Tank(en) har slagit migwanten wrote:Låna en tank av en garagegranne?kejj wrote:http://www.lambretta.org/message/viewto ... 36ce81c4d5
Det borde väl inte vara omöjligt med tank(e) på hur många Lambrettor som huserar i vårt garage?

Men jag undviker att demontera allt nu i detta skede, sista försöket ikväll.
Byta tank tar ju bara ett par timmar o då kan du rengöra din tank i lugn o ro. Du har hållt på med det här i 3-4 veckor, VILL du inte bli klar?kejj wrote:Tank(en) har slagit migwanten wrote:Låna en tank av en garagegranne?kejj wrote:http://www.lambretta.org/message/viewto ... 36ce81c4d5
Men jag undviker att demontera allt nu i detta skede, sista försöket ikväll.
Uppdatering
Rengjorde tanken med bensin och tryckluft, fick ut allt som kunde beskrivas som löst så renare än såhär blir det inte.
Rengjorde kranen med tryckluft.
Bytte till den nya förgasaren med rätt munstycken.
Bytt till en bra bensinslnag och dragit på ett bra filter på den för att minimera riskerna.
Ställde in förgasaren rätt och skruvade ihop allt och provkörde.
Den gick men inte bra, ibland käns det som att den inte vill varva upp och är lite seg på svar och ibland svarar den perfekt.
Ibland så kändes det som att den fick stop på bensinflödet ändå och nästan dog. Kändes läskigt att bara strypa bensintillförseln för cylindern.
Imorse försökte jag mig ändå på att ta mig till besiktningen men kom bara halvvägs. utmed vägen så visade sig problemen bli mer o mer allvarliga.
ströp ut oftare men kunde ändå räddas av stabil tomgång ifall man han dra in kopplingen i tid. Den svarade inte alls bra på gas och väldigt oregelbundenhet. Tills att den inte alls svarade på gas mer utan bara dog ifall jag försökte gasa eller köra iväg på växel.
Alla gånger så startar den direkt på första kicken.
Tillägga att hojjen gick jättefint innan jag ställde av den för vintern. inga problem alls.
Vad har gjorts sen dess då.
Jag fixade en packning på avgasporten som förre ägaren helt sonika skitit i att montera. Bytte även de slitna muttrarna.
Jag fixade ihop lykthuset med en ny lampa och monterade ihop elkablarna på ett smidigare sätt.
Jag har installera skivbroms fram och dragit elkabel från den till bakre bromsljus.
Jag har bytt bensinkranen då den förra vart helt igensatt efter vinterns uppehåll. Resten är den nya förgasaren och rengöring av tanken samt ett inline bensinfilter.
Jag tror inte längre det är bensinrelaterat.
Problemet kan vara el-relaterat. Jag har som sagt en SIL motor på min med indisk 12v.
Nästa steg:
1. Kolla kontakterna ordentligt
2. Se ifall man kan låna en tändplatta att testa med.
3. .... mina idéer är slut. Kom med förslag.
Rengjorde tanken med bensin och tryckluft, fick ut allt som kunde beskrivas som löst så renare än såhär blir det inte.
Rengjorde kranen med tryckluft.
Bytte till den nya förgasaren med rätt munstycken.
Bytt till en bra bensinslnag och dragit på ett bra filter på den för att minimera riskerna.
Ställde in förgasaren rätt och skruvade ihop allt och provkörde.
Den gick men inte bra, ibland käns det som att den inte vill varva upp och är lite seg på svar och ibland svarar den perfekt.
Ibland så kändes det som att den fick stop på bensinflödet ändå och nästan dog. Kändes läskigt att bara strypa bensintillförseln för cylindern.
Imorse försökte jag mig ändå på att ta mig till besiktningen men kom bara halvvägs. utmed vägen så visade sig problemen bli mer o mer allvarliga.
ströp ut oftare men kunde ändå räddas av stabil tomgång ifall man han dra in kopplingen i tid. Den svarade inte alls bra på gas och väldigt oregelbundenhet. Tills att den inte alls svarade på gas mer utan bara dog ifall jag försökte gasa eller köra iväg på växel.
Alla gånger så startar den direkt på första kicken.
Tillägga att hojjen gick jättefint innan jag ställde av den för vintern. inga problem alls.
Vad har gjorts sen dess då.
Jag fixade en packning på avgasporten som förre ägaren helt sonika skitit i att montera. Bytte även de slitna muttrarna.
Jag fixade ihop lykthuset med en ny lampa och monterade ihop elkablarna på ett smidigare sätt.
Jag har installera skivbroms fram och dragit elkabel från den till bakre bromsljus.
Jag har bytt bensinkranen då den förra vart helt igensatt efter vinterns uppehåll. Resten är den nya förgasaren och rengöring av tanken samt ett inline bensinfilter.
Jag tror inte längre det är bensinrelaterat.
Problemet kan vara el-relaterat. Jag har som sagt en SIL motor på min med indisk 12v.
Nästa steg:
1. Kolla kontakterna ordentligt
2. Se ifall man kan låna en tändplatta att testa med.
3. .... mina idéer är slut. Kom med förslag.
Last edited by kejj on Tue 13 Jul 2010, 16:37, edited 4 times in total.