Överhettad (?) Hjälp!
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Överhettad (?) Hjälp!
Har satt på ett DR130-kit på min primavera och bytt till en ET3-banan, för övrigt är den helt orginal.
Den går kanon men jag upplever att den varit lite klen på låga varv, lite svårt att komma iväg. På högre varv går den toppen.
I går skjutsade jag för första gången och efter 30 minuter började problemen komma. Först började den hacka på låga varv, ungefär som om den inte tände ordentligt. Dessutom började jag få svårt att koppla ur helt. När den stannade var den svårstartad. Då den fått vila en halvtimme var den som förut igen...
Även om det kändes som tändningsproblem så gissar jag ett den blev överhettad, vad tror ni?
Kan det vara så att jag har fel bestyckning? Eller fel tändstift? Jag har iofs följt instruktionerna som följde med trimkittet så jag kan inte vara helt fel ute...
Någon som har några kloka råd att bidra med innan jag börjar byta munstycken på ren chans?
//Anders
Den går kanon men jag upplever att den varit lite klen på låga varv, lite svårt att komma iväg. På högre varv går den toppen.
I går skjutsade jag för första gången och efter 30 minuter började problemen komma. Först började den hacka på låga varv, ungefär som om den inte tände ordentligt. Dessutom började jag få svårt att koppla ur helt. När den stannade var den svårstartad. Då den fått vila en halvtimme var den som förut igen...
Även om det kändes som tändningsproblem så gissar jag ett den blev överhettad, vad tror ni?
Kan det vara så att jag har fel bestyckning? Eller fel tändstift? Jag har iofs följt instruktionerna som följde med trimkittet så jag kan inte vara helt fel ute...
Någon som har några kloka råd att bidra med innan jag börjar byta munstycken på ren chans?
//Anders
Last edited by anders2011 on Wed 16 Jun 2010, 08:17, edited 1 time in total.
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Re: Överhettad (?)
Jag tror du är på helt rätt spår, Man brukar gå upp ganska rejält i munstycke när man sätter på trimcylinder och ljuddämpare, speciellt om man fortfarande kör med originalförgasaren (19mm?). Vad stod det i instruktionerna?anders2011 wrote:Har satt på ett DR130-kit på min primavera och bytt till en ET3-banan, för övrigt är den helt orginal.
Den går kanon men jag upplever att den varit lite klen på låga varv, lite svårt att komma iväg. På högre varv går den toppen.
I går skjutsade jag för första gången och efter 30 minuter började problemen komma. Först började den hacka på låga varv, ungefär som om den inte tände ordentligt. Dessutom började jag få svårt att koppla ur helt. När den stannade var den svårstartad. Då den fått vila en halvtimme var den som förut igen...
Även om det kändes som tändningsproblem så gissar jag ett den blev överhettad, vad tror ni?
Kan det vara så att jag har fel bestyckning? Eller fel tändstift? Jag har iofs följt instruktionerna som följde med trimkittet så jag kan inte vara helt fel ute...
Någon som har några kloka råd att bidra med innan jag börjar byta munstycken på ren chans?
//Anders
Sedan är 30 min skjutsning på en smallframe med 130cckit generellt ganska utmanande ....jag tycker du ska köra själv eller bara skjutsa kortare stäckor i stan
/HB
Fel bestyckning brukar kännas när man kör.
* för litet munstycke, svarar dåligt på gas, går bättre med lite choke
* för stort munstycke, bluddrar/"fyrtaktar", varvar inte ut
Min teknik brukar vara att byta mig uppåt tills den fyrtaktar, sedan gå ner något snäpp eller två tills den går rent igen.
Dessutom finns tekniken att köra, stanna, ta ur tändstiftet och kolla färgen, redan beskriven i många trådar på detta forum.
Rent allmänt är det en stor konst att bestycka en förgasare rätt för alla varvtalsområden, här pratade jag bara huvudmunstycken som styr blandningen vid fullgas eller nästintill.
/jens
* för litet munstycke, svarar dåligt på gas, går bättre med lite choke
* för stort munstycke, bluddrar/"fyrtaktar", varvar inte ut
Min teknik brukar vara att byta mig uppåt tills den fyrtaktar, sedan gå ner något snäpp eller två tills den går rent igen.
Dessutom finns tekniken att köra, stanna, ta ur tändstiftet och kolla färgen, redan beskriven i många trådar på detta forum.
Rent allmänt är det en stor konst att bestycka en förgasare rätt för alla varvtalsområden, här pratade jag bara huvudmunstycken som styr blandningen vid fullgas eller nästintill.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Vespan har mer än nog kraft till att skjutsa så jag tycker inte att det ska vara ngt problem, däremot så måste jag kanske bestycka för det...
Jag har bytt huvudmunstycket till det som specen sa (glömt bort vad) men jag har inte bytt några andra munstycken.
Det är framförallt på lägre varvtal som den är lite seg så det kanske är ngt annat munstycke jag ska byta?
//a
Jag har bytt huvudmunstycket till det som specen sa (glömt bort vad) men jag har inte bytt några andra munstycken.
Det är framförallt på lägre varvtal som den är lite seg så det kanske är ngt annat munstycke jag ska byta?
//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
Re: Överhettad (?)
(Någon) rätta mig om jag har fel men om du satt på effektblås så har du flyttat din ork just upp till högre varv.anders2011 wrote:Har satt på ett DR130-kit på min primavera och bytt till en ET3-banan, för övrigt är den helt orginal.
Den går kanon men jag upplever att den varit lite klen på låga varv, lite svårt att komma iväg. På högre varv går den toppen.
I går skjutsade jag för första gången och efter 30 minuter började problemen komma. Först började den hacka på låga varv, ungefär som om den inte tände ordentligt. Dessutom började jag få svårt att koppla ur helt. När den stannade var den svårstartad. Då den fått vila en halvtimme var den som förut igen...
Även om det kändes som tändningsproblem så gissar jag ett den blev överhettad, vad tror ni?
Kan det vara så att jag har fel bestyckning? Eller fel tändstift? Jag har iofs följt instruktionerna som följde med trimkittet så jag kan inte vara helt fel ute...
Någon som har några kloka råd att bidra med innan jag börjar byta munstycken på ren chans?
//Anders
Om det är svårt att koppla ur tror jag inte det har nåt med förgasarbestyckning, jag skulle kolla kopplingen och att hag har växellådsolja kvar.
/Ronny
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Hej Anders, kul att du fått igång Primaveran tillslut efter allt strulande!anders2011 wrote:Vespan har mer än nog kraft till att skjutsa så jag tycker inte att det ska vara ngt problem, däremot så måste jag kanske bestycka för det...
//a
Kraften kommer med rätt bestyckning, antagligen så är bestyckningen hyffsat rätt när du kör själv men med skjuts så går den kanske lite för magert och blir då varm och slö istället. Ska du skjutsa mycket så får du troligtvis leva med att den får gå lite för fett när du kör själv.
Sen vad det gäller att titta på stift så kan man oftast bara konstatera om den går extremt snålt (vitt stift) men om det är chokladbrunt så kan det fortfarande finnas snåla ställen på vissa trottellyft som kan göra att den blir för varm/skär. Konklusionen av att titta på stift är att man inte ska lite blint på det även om det är en hyfsad fingervisning på om man närmar sig rätt bestyckning.jencla wrote: Dessutom finns tekniken att köra, stanna, ta ur tändstiftet och kolla färgen, redan beskriven i många trådar på detta forum.
Drg 200
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Tph 173
"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Helt rätt, kraft och hästkrafter finns det säkert med ett 133 kit men frågan är om motorn blir av med all värme som bildas, den lär ju öka om du kör trimmat. Small-frames fläktkylning är ju inte heller den mest effektivaanders2011 wrote:Vespan har mer än nog kraft till att skjutsa så jag tycker inte att det ska vara ngt problem, däremot så måste jag kanske bestycka för det...
//a
mvh/HB
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Det går långsamt framåt... Har hittat ett oljeläckage vid kopplingsarmen och i väntan på ny o-ring så står tyvärr vespan.
Beställde nya munstycken från SIP men blandade ihop SHB 19/19E med SHB 19/19 så jag fick fel lågfartsmunstycken...

Det verkar som det är meningen att mina vespor ska tillbringa mycket tid i garaget
//a
Beställde nya munstycken från SIP men blandade ihop SHB 19/19E med SHB 19/19 så jag fick fel lågfartsmunstycken...

Det verkar som det är meningen att mina vespor ska tillbringa mycket tid i garaget

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Behöver lite diagnoshjälp.
En kort sammanfattning: Efter lätt trimmning gick vespan bra men då jag första gången pressade den (skjutsade 30 minuter) så började den hacka och blev mycket svårstartad. Bytte munstycken och körde (men bludder) ca 5 minuter innan den tvärdog (första gången jag släppte på gasen sedan den blivit varm) och vägrade starta. Nu har jag bytt till snäppet mindre munstycke och den startar snällt och går kanon men efter ca 3 minuter börjar den hacka och dör. Startar men dör snabbt igen.
Det jag ska göra först är att gå igenom förgasaren och se så att det inte är något skräp där men jag tror inte på det, det känns mer som om det är tändningen som missar ibland.
Vad är det för något som kan ge det här beteendet? Motorn har knappt hunnit bli varm. Har kollat så att svänghjulet sitter rätt och att det sitter fast. Det känns som det som jag tolkade som en överhettning första gången nu blivit värre och ett mer permanent problem.
Tacksam för alla tankar.
//Anders
En kort sammanfattning: Efter lätt trimmning gick vespan bra men då jag första gången pressade den (skjutsade 30 minuter) så började den hacka och blev mycket svårstartad. Bytte munstycken och körde (men bludder) ca 5 minuter innan den tvärdog (första gången jag släppte på gasen sedan den blivit varm) och vägrade starta. Nu har jag bytt till snäppet mindre munstycke och den startar snällt och går kanon men efter ca 3 minuter börjar den hacka och dör. Startar men dör snabbt igen.
Det jag ska göra först är att gå igenom förgasaren och se så att det inte är något skräp där men jag tror inte på det, det känns mer som om det är tändningen som missar ibland.
Vad är det för något som kan ge det här beteendet? Motorn har knappt hunnit bli varm. Har kollat så att svänghjulet sitter rätt och att det sitter fast. Det känns som det som jag tolkade som en överhettning första gången nu blivit värre och ett mer permanent problem.
Tacksam för alla tankar.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
Överhettad? Hjälp!
Hej igen, nu behöver jag verkligen hjälp av den samlade brain trusten här på forumet. Jag vet inte hur jag ska fortsätta för att bli av med mina problem...
Symptom: Efter bara någon minuts körning så blir vespan mer och mer hackig på låga varv för att sedan dö. I början går den enkelt att dra igång igen men tillslut är den helt död. Om jag lyckas rädda den och varva upp så går den bra på höga varv. När den går så går den bra. Den har alltid gnista som är blå och fin (alltså inte kondensatorproblem för då är gnistan gul). Felet började då jag kört den riktigt varm (30 minuter) och har sedan kommit snabbare och snabbare. Nu uppträder felet i princip direkt, tändplattan har inte hunnit bli varm och tändstiftet knappt ljummet alltså tror jag inte att det nödvändigtvis är ett värmeproblem...
Vad jag har undersökt:
Jag har alltid en fin blå gnista, även när den är helt omöjlig att starta.
Avståndet mellan brytarspetsarna är rätt.
Jag har testat med 3 olika tändstift.
Jag har gjort ren förgasaren efter bästa förmåga.
Tändningen står rätt.
Primaveran har ju ett lustigt elsystem där tändningen är beroende av broms/baklyset men båda dessa är hela.
Hjälp! Jag vet inte vad jag ska fortsätta med. Alla tips och åsikter mottages tacksamt.
//Anders
Symptom: Efter bara någon minuts körning så blir vespan mer och mer hackig på låga varv för att sedan dö. I början går den enkelt att dra igång igen men tillslut är den helt död. Om jag lyckas rädda den och varva upp så går den bra på höga varv. När den går så går den bra. Den har alltid gnista som är blå och fin (alltså inte kondensatorproblem för då är gnistan gul). Felet började då jag kört den riktigt varm (30 minuter) och har sedan kommit snabbare och snabbare. Nu uppträder felet i princip direkt, tändplattan har inte hunnit bli varm och tändstiftet knappt ljummet alltså tror jag inte att det nödvändigtvis är ett värmeproblem...
Vad jag har undersökt:
Jag har alltid en fin blå gnista, även när den är helt omöjlig att starta.
Avståndet mellan brytarspetsarna är rätt.
Jag har testat med 3 olika tändstift.
Jag har gjort ren förgasaren efter bästa förmåga.
Tändningen står rätt.
Primaveran har ju ett lustigt elsystem där tändningen är beroende av broms/baklyset men båda dessa är hela.
Hjälp! Jag vet inte vad jag ska fortsätta med. Alla tips och åsikter mottages tacksamt.
//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Vespa Primavera 1982
-
- Lärling
- Posts: 353
- Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
- Location: Stockholm
- Contact:
En fin gnista på tändstift omomterat kan likväl ge dålig gnista under kompression(monterat). Dålig kondensator kan ge luriga symptom. Har du möjlighet att få testat tändspolen? Kan vara brott i lindningen. Ett trivialt fel som man kanske inte tänker på, men som jag råkat ut för några gånger: dålig lufttillförsel till bensintanken. Detta var mina "dagens funderingar".