Byte till TRIMVEV på Primavera

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
sena blixten
Drömmare
Drömmare

Byte till TRIMVEV på Primavera

Post by sena blixten »

Har nyligen införskaffat en vespa PV125 från 1967 :Doch kunde inte låta trimsuget va ifred :)
Införskaffade det mesta från SIP-Scootershop i trimväg (136cc,trimvev,förstärkt koppling,25mm förgasare, utväxling etc. till den exkl. avgasrör som jag avvaktar med...

Beträffande ny vev (fullcirkels från Mazzucchelli) så noterade jag att på SIP´s hemsida stod det att man skulle vara tvungen att och jag ger det på engelska <i>"the compression plate has to be completely removed, which involves massive milling"</i>

och då jag inte har skruvat vespamotorer i mina dagar förr så uppstod ett litet frågetecken om det faller sig självklart när jag river isär motorn vad jag behöver ta bort eller har någon lite tips&tricks till detta ingrepp.

tack på förhanden
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Om du skall utföra den operationen så kommer din motor aldrig att kunna köras utan reed igen.

Det är inte vidare svårt att ta fräsa bort det materialet i motorn men det kräver nästan tillgång till fräs för att det skall bli bra men kan göras med roterande fil.

Egentligen är en sådan här vev endast verkligt användbar om du skall ha en cylinder där förgasaren monteras direkt på cylindern annas funkar en slidventilsvev oftast bättre (även med reedinsug till blocket).

VH/Calle
sena blixten
Drömmare
Drömmare

Post by sena blixten »

Tack Calle :)

Hm nu blev det genast svårt om man vill modifiera detta för att åka lite fortare..vill ju ha en liten öppning att kunna gå ner till original..

Den cylinder jag skaffade mig var en Mallossi racing cylinder 136cc, direct or crankshaft intake.Ø=57.5mm, incl. cylinder head
samt ett förgasarkit 25mm (Mallossi) med reeds

Då är ju frågan om den fungerar med min originalvev så kanske jag ska tänka om till vilken trimvev jag bör skaffa.. tips?
Och är det så att man måste genomföra denna förändring om det är fullcirkelsvevar enbart?
vad händer om man inte gör det? eller det kanske faller sig naturligt då det inte passar annars..

Men var sitter den här kompressionsplattan?:?:

anyway.. tack för hjälpen.

mvh
Sena blixten
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Vilken typ av insug har du skaffat, direkt till cyllen eller till motorblocket?

VH/Calle
sena blixten
Drömmare
Drömmare

Post by sena blixten »

Insuget som följde med kitet är anpassat direkt till motorblocket. dock följde täckbrickor med till att blockera insug på både cyl. och block.
Men om man sätter direkt på cyl. antar jag att man kan behöva modifiera chassi ngt för att få plats med förgasaren.

mvh
michael a.k.a "sena blixten"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Om du skall använda insug till blocket måste du modifiera blocket så att det aldrig mer går att köra utan reed.

Om du kör med insug direkt till cyllen kan du lämna insuget på blocket orört (naturligtvis måste du bockera det med plattan).
sena blixten
Drömmare
Drömmare

Post by sena blixten »

Aha

Då börjar jag förstå sammanhanget och jag tro jag lokaliserat vad som beöver tas bort på blocket. man ser en del av materialet när man lyfte på cylindern och ser ned mot vev/blocket!?

Om nu jag förstår detta rätt så måste man ta bort det materialet för att få rätt "sug" :?: till reedventilen om man monterar direkt på blocket.

Då ska jag ta mig en funderare på om jag vill fräsa bort detta eller införskaffa mig en delar så att jag kan montera direkt på Cylindern. Men som du skrev förut så var en fullcirkelsvev mest lämpad tillsammans med direkt monterad förgasare på cylindern så det lutar ju definitivt mod detta.
Vet du förresten om det blir några övriga problem vid detta som om att man måste modifiera chassit för att få plats med det?

Många frågor blir det men tack Calle för hjälpen! :)

mvh
Michael "sena blixten"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

Vet ej om du får modif. chassiet, men skulle kunna tro det, vid den typen av trimning som du skall göra får man nästan förutsätta det :)

Om du skall använda insuget mot blocket får du ta ut material en bit in på vänstra sidan av 'plattan' som håller packbox/lager. Urtag i champinjonform är inte fel. Det brukar dock följa med bruksanvisningar till kiten.

VH/Calle
sena blixten
Drömmare
Drömmare

Post by sena blixten »

Jo så sant att det troligen behövs ta bort lite chassi om allt ska få plats :)

Tyvärr ingen bruksanvisning följde med delarna så vet ej riktigt hur mkt som behövs tas bort. Champinjonform..alltså inte bar matnyttigt utan även trimnyttigt :D

Du har händelsevis inte ngn skiss/bruksanvisning på detta liggandes?? eller vet var man bör vända sig..SIP där jag köpte kanske kan hjälpa till? jag tar och mailar dom...

ps. tack än en gång!

mvh
Michael "Sena Blixten"
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Tyvärr har jag bara instruktionerna i pappersform och på andra sidan jorden där jag befinner mig nu.
VH/Calle
Post Reply