Just nu känner jag mig otursförföljd... Min vespa har fungerat endast sporadiskt senaste året och häromdagen när jag fick igång den och körde hem så dog den så att jag fick leda hem den sista biten. Nu står den där, flera km från garaget
Nu till det verkliga problemet. Jag har tappat nyckeln! Otroligt irriterande. Kättingen har jag extranyckel till men för styrlåset var det enda nyckeln.
Kan man själv bryta upp styrlåset utan att orsaka för stor skada eller måste jag ringa efter en låssmed? Någon som har erfarenheter? Jag har sett beskrivningen på Scooterhelp men där är vespan olåst från början, fungerar det även när den är låst?
Nu har jag lyckats transportera hem vespan och tittat lite noggrannare på låset och det ser inte ut som jag förväntat mig utan så här:
Jag antar att jag skulle kunna borra upp det här på samma sätt som den andra typen men om jag tittar på SIP så finns det inget lås att köpa som ser ut så här vilket minskar viljan att borra. Någon som vet varför mitt lås inte ser ut som alla andras?
Jag har försökt dyrka upp låset enligt instruktioner på youtube men jag har tydligen ingen talang som inbrottstjuv för hur jag än gör får jag inte kolvarna att stanna i det övre läget.
Vad tror ni, borra eller betala dyrt för en låssmed?
Tror att detta är en variant av lås som bara fanns i Sverige.
/Janne
Det verkar ju som om du har fixat det men det blir onekligen mer krångligt än att beställa ett nytt för 130 kr från SIP... Kanske läge att kolla med någon låssmed om dom kan öppna det och fixa nya nycklar.
Jag antar att jag måste demontera hela framgaffeln om jag ska byta ut kolven även om jag skulle lyckas öppna det mha borren?
Skulle kolla med låssmeden först om jag vore du.
Är inte riktigt säker på att du får ett lås som passar om du beställer från SIP, är detta en svensk variant vilket jag tror så passar nog inte SIP:s.
Du behöver inte ta loss gaffeln för att borra bort/demontera låset.
Borrmaskin is the shit. Nu börjar jakten på en ny låskolv som passar men jag kan i alla fall komma vidare och slipper ha en låst vespa stående i garaget...
anders2011 wrote:Borrmaskin is the shit. Nu börjar jakten på en ny låskolv som passar men jag kan i alla fall komma vidare och slipper ha en låst vespa stående i garaget...
Tack för alla tips!
//Anders
ser exakt ut som min,köpte det på em,det dyraste dom hade
Har letat i snart ett år efter rätt låskolv utan framgång, sedan fick jag tips om att det satt samma lås på motsvarande årsmodeller av ciao. Efter att ha spammat sveriges mopedskrotar och mopedgarage så hittade jag rätt. http://www.samsmotor.se" onclick="window.open(this.href);return false; hade ett lås inne, oanvänt, med dubbla nycklar och nyckelkod! Underbart, om det är någon annan som behöver ett nytt lås kan jag verkligen rekommendera kontakt med dom.
Har precis beställt nytt styrlås till min vespa 50, äntligen slipper man få låskolven i handen.
Sams Motor hade ett lås till mig med.
Har varit medlem tidigare i scooterklubben tidigare men sen blev Vespan stående...
Har en vespa 50 och en ET4, tack för alla tips och all bra kunskap som finns här, det är nästan så jag samlat nog kraft för att byta vev i vespan. Den är ju lite lååångsam.
Har bytt ett gäng, på smalframe och lagregrame. För de som bor i Stockholm finns låsen hos Stockholms MC varuhus på Norra stationsgatan. Dessa är originalgrejer med mycket bättre kvalitet än från firmorna i Tyskland. Jättelätt att sätta in, Var försiktiga när ni borrar ur det gamla låset bara.