Elsystem GS 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Elsystem GS 150

Post by hark »

Hej!
Elsystemet på min nyinköpta GS 150 -61 är att likna vid ett råttbo.
Många sockerbitar och grymt hemkopplat. Ljuset sätter man på med en vippströmbrytare på lampan osv. Vilket är bäst, dra nya kablar som det var från början och köra med batteri, (måste finnas annars startar den inte), eller göra om elsystemet till att funka utan batteri? Är det någon som har gjort en konvertering och kan tipsa om det finns någon bra guide. Just nu är den stendöd trots nytt batteri, brytarspetsar, kondensator och yttre tändspole.

/Hans
pelle
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 20
Joined: Thu 28 Jul 2005, 23:02
Location: Sweden

Post by pelle »

Råttbo är inge kul.
Dom flesta verkar rekomendera utan batteri.
Men det beror väl på hur mycket orginalare du är???
Om du ska en bruksVespa till vardags verkar batteri överflödigt.

pelle
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag skulle köpa ett nytt elsystem till den VS-modell som du har. Då får du rätt kablage och slipper skarvade och dåliga kontakter.

GS kan fungera utan batteri utan konvertering men kommer att dö på låga varv när laddningen inte räcker för att ge ström till tändspolen (det krävs mer än 1000rpm för att hålla motorn vid liv)

En AC-konvertering finns beskriven på
http://piston-ported.netfirms.com/hanyiwd.html
och detta är ju ett alternativ. Vet dock ingen som gjort det själv.

mvh/HB
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Efter att ha läst på diverse ställen så verkar det enklast att köra på batteri. Dom hade nya kablar på SIP. Att byta likriktare rekommenderades också. Är det någon som vet om det funkar med en standard från Clas O, http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 30#22-3349 eller är det någon annan som man bör använda?

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det fungerar bra med en sådan. Vill du vara på säkra sidan så monterar du en kylplåt på den men eftersom batteriet bara laddar med typ 1-2A så har du goda marginaler i alla fall

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Efter att ha läst på diverse ställen så verkar det enklast att köra på batteri. Dom hade nya kablar på SIP. Att byta likriktare rekommenderades också. Är det någon som vet om det funkar med en standard från Clas O, http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 30#22-3349 eller är det någon annan som man bör använda?

/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Hej!
Tack för alla tidigare snabba svar. Nu har jag ytterligare fråga.
Är det någon som bytt den yttre tändspolen i bakelit mot en sån här http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 186&kId=74
Bakelitspolen har ju 2 kontakter, en där kabeln från brytarna sitter och en röd som matar den med ström från batteriet,tror jag. den moderna spolen har ju bara 1 kontakt. Hur kopplar man?

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Den passar inte

Som du skrev, GS150 matar spolen via batteriet på rött och har brytaren på svart.
Spolen i länken är gjord för vespor med matarspolen på tändplattan, brytarna parallellt och en tråd från tändplattan.

Det finns nya GS150-tändspolar att köpa, både kompletta och bara insatsen

EDIT. Du kan iofs sätta dit den men då mådte du isolera chassiedelen av spolen med en plastplatta och plastskruv och "jorda" med den svarta kabeln från tändplattan.

mvh/HB

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by hark</i>
<br />Hej!
Tack för alla tidigare snabba svar. Nu har jag ytterligare fråga.
Är det någon som bytt den yttre tändspolen i bakelit mot en sån här http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 186&kId=74
Bakelitspolen har ju 2 kontakter, en där kabeln från brytarna sitter och en röd som matar den med ström från batteriet,tror jag. den moderna spolen har ju bara 1 kontakt. Hur kopplar man?

/Hans
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Har kört fast....med gnistan som saknas!!

Post by Erling »

Försöker få gnista i min VS5 - men utan resultat!
Har bytt ny kondensator och ny brytare. Modellen med liten plastfyrkant)

Har också köpt den "moderna" yttre spolen (vilket kanske var dumt?)
- till den "nyare och bättre modellen" enl EM.
Nya ledningar rakt av som jag ännu inte kopplat eftersom jag först ville kolla om gnista finns före provstart av motorn. (helrenoverad)
Varför finns det två ledningar på kondensatorn - har klippt av den röda!

När jag testar och söker gnista så har jag endast monterat ledningen - den svarta - från brytaren till yttre tändspolen.
Läste att den röda skall komma från batteriet - som jag ännu inte monterat. (vilket batteri skall man köpa?)

Den nya yttre tändspolen - skall den isoleras HB? - och endast en kabel från brytaren!!??
Vad händer då med den röda kabeln från batteriet som nämnts??
Behövs den inte?

El är ett lite h-vete!!!
Tacka vet jag olja, lager och skitiga fingrar...

Erling
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Jag prövade med den nya modellen av tändspole. Isolerade den och höll på, men det funkade aldrig. Beställde en ny "gammal" bakelit från SIP och då blev det mycket bättre. Jag köpte ett billigt 6v batteri på Biltema som jag satt fast i utrummet under tanken, (åtkomligt via luckan). Ny kabelstam köpte jag också från SIP. Har du kopplingsschema? Skicka mig ett pm om du behöver ett.
/Hans

[Edit] Elschema finns här ifall någon annan kan behöva det: www.rekstad.com/vespa/Elschema_VS5.pdf
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Bra el-schema - TACK!

Funderar fortfarande varför en ny kondensator alltid levereras med två kablar.
Och sen - hur kan EM säga att den "nya typen av yttre tändspole" är bättre, med tanke på vad Du säger?
Jag får nog göra likadant - alltså skippa den "nya" och köpa en bakelitmodell!

Erling
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Den nya yttre är bra till maskiner utan batteri. Jag har den på både min Touring och min Vespa 50, på båda fungerar den perfekt. GS elsystem är lite "speciellt". Det tog ett tag innan jag fick det att fungera, men nu går min som en klocka. Det är viktigt att laddningen fungerar, är inte batteriet bra så är det problem med att starta. En ny likriktare är en bra och billig investering. Jag har satt in en vippströmbrytare som jag bryter batteriströmmen med när jag parkerar. Ligger brytarspetsarna ihop kan det dra ström fån batteriet. Strömbrytaren satte jag in bredvid likriktaren i vänsterkåpan.

/Hans
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Tack för tipset om att skaffa ny likriktare!

Är det så att jag måste ha batteri inkopplat för att testa om gnistan finns, i så fall har jag täkt helt fel!
Hur var det med kondensatorn och de dubbla ledningarna?

Erling
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Japp, inget batteri, ingen gnista.
Jag klippte den röda kabeln på kondensatorn. Men jag tror det kvittar vilken du klipper.

/Hans
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Tack Hark!

Nu ser jag ljuset (gnistan) i tunneln!
Blir spännande att kolla och söka efter gnista MED batteri.

Eftersom jag inte haft någon modell tidigare med batteri, så har hoppas jag att fortsättningen går bra tack vare Din INFO.

Duger ett Clas Olsson-batteri på 6 volt? - eller vad och var skaffar jag ett bra och nytt batteri.
Tacksam för tips!

Erling
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Avslutande fråga!

Skall nu montera tillbaka en yttre spole (i bakelit) och undrar om den andra kabeln (ej den från brytaren) skall monteras:

1) till batteriets pluspol?
2) minuspolen på batteriet till jord?

Erling
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

jag får inte länken till clas ohlson att funkar. är det bara jag som har det problemet? skulle vilja kika på den där likriktaren....
/Clas
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

http://www.clasohlson.se/Product/StartPageProducts.aspx

Här länken - som funkar för mig!

Erling
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

ja länken till startsidan är inga problem. men till likriktaren. har även sökt utan resultat.
/Clas
hark
Lärling
Lärling
Posts: 255
Joined: Thu 15 Sep 2005, 22:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by hark »

Det verkar som om Clas O har slutat sälja den, hittar den inte heller.
Jag köpte inte min där utan det blev Ebay för mig. På Scooterbbs rekommenderar dom denna: http://www.radioshack.com/product/index ... Id=2062584
Den måste ju finnas att köpa någonstans i Sverige också. Dyr är den inte heller. 6V batteri köpte jag på Biltema.

/Hans
Clater
Entusiast
Entusiast
Posts: 181
Joined: Mon 21 Apr 2008, 13:57
Location: Linköping

Post by Clater »

Ok!
/Clas
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Post by Erling »

Ett annat tips från annat ställe här på Forumet - ang batteri!

Kjell & Company har ett batteri som jag brukar köra med
Tror det har artikelnummer 32704 , är iofs bara på 7.2Ah men det räcker, man ska ju inte köra någon startmotor. Dessutom kostar det bara 189:-

/HB


Erling
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Har ni kollat med moppeaffärer? I Helsingfors finns det några mopedaffärer som säljer allt möjligt till oftast mer än mindre unga. De har haft 6V batterin på sin hylla har jag hört. Skulle tippa att det finns sådana moppeaffärer hos er också!
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Elsystem GS 150

Post by Erling »

Kjell & Company har ett batteri som jag brukar köra med
Tror det har artikelnummer 32704 , är iofs bara på 7.2Ah men det räcker, man ska ju inte köra någon startmotor. Dessutom kostar det bara 189:-
/HB


Fråga till HB!
Har köpt detta batteri som Du tipsade om - men det verkar inte räcka till??
Måste vara riktigt fulladdat innan vespan startar!
5,7 räcker inte för att få riktig gnista!? (=startproblem)
Har för mig att jag lästa någonstans att det erfordras 12 Ah - kan det stämma?
Vet Du var man köper ett sådant - i så fall?

Erling
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Re: Elsystem GS 150

Post by blizzy »

Erling wrote:Kjell & Company har ett batteri som jag brukar köra med
Tror det har artikelnummer 32704 , är iofs bara på 7.2Ah men det räcker, man ska ju inte köra någon startmotor. Dessutom kostar det bara 189:-
/HB


Fråga till HB!
Har köpt detta batteri som Du tipsade om - men det verkar inte räcka till??
Måste vara riktigt fulladdat innan vespan startar!
5,7 räcker inte för att få riktig gnista!? (=startproblem)
Har för mig att jag lästa någonstans att det erfordras 12 Ah - kan det stämma?
Vet Du var man köper ett sådant - i så fall?

Erling
jag köpte på biltema,det funkade,fick bredda hyllan lite bara.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Erling
Lärling
Lärling
Posts: 416
Joined: Wed 15 Jun 2005, 23:30

Re: Elsystem GS 150

Post by Erling »

Tack för tipset - ska kolla upp hos Biltema.
Har det 12 Ah?

Erling
Post Reply