Ringde i dag på en vespa - "tidigt 60-tal och grön" var det enda säljaren visste.
"Det står Vespa 125" på fronskölden, sa han också!
Kan det månne vara någon Popolino eller Primavera?
Kollade i Vespa Tecnica och först i tredje bandet hittade jag under
VESPA 125 NUOVA, att loggan Vespa 125 fanns på frontskölden.
Kunde vara bra att veta lite mera innan jag ev. drar iväg och kollar på plats!
Tacksam för gissningar eller fakta!
Erling
Vilken modell kan det vara?
VMA1 (alltså pre-primavera), en smallframe, har Vespa 125 skrivet på frontskölden och såldes -67 i en äppelgrön färg i Sverige. Givet att de som inte vet den exakta årsmodellen på en scooter nästan alltid överskattar åldern, kan det ju mycket väl vara en sådan det gäller. Dock tror jag även äldre vespamodeller har haft den texten på frontskölden, då med en mer diskret grön nyans på maskinen...
Tänkte det kunde finnas någon riktigt gammal modell som hade Vespa 125-emblem, men så var det alltså intePaka wrote:VMA2 har väl också "Vespa 125"-emblem?
Jag kommer då varken på någon äldre eller annan modell än VMA1/VMA2.
/P

VMA2 har också det emblemet, men det fanns väl ingen grön VMA2 - i orginal alltså?
Nej, jag var nog ute och cyklade där... Fick för mig att jag sett Vespa 125 stå på någon äldre maskin i ljusgrön variant, men det var nog inte i vaket tillstånd jag sett det:)Paka wrote: Jag själv har både en VM2 och en VN2 men där står det endast VESPA som Du förstås vet!
det står väl "Vespa 125" på handböcker till de äldre (tror jag). Har för mig att jag sett det i alla fall, den gamla snygga stilen med "125" typograferat på samma sätt som "Vespa"bufflig wrote:Tänkte det kunde finnas någon riktigt gammal modell som hade Vespa 125-emblem, men så var det alltså intePaka wrote:VMA2 har väl också "Vespa 125"-emblem?
Jag kommer då varken på någon äldre eller annan modell än VMA1/VMA2.
/P
VMA2 har också det emblemet, men det fanns väl ingen grön VMA2 - i orginal alltså?Nej, jag var nog ute och cyklade där... Fick för mig att jag sett Vespa 125 stå på någon äldre maskin i ljusgrön variant, men det var nog inte i vaket tillstånd jag sett det:)Paka wrote: Jag själv har både en VM2 och en VN2 men där står det endast VESPA som Du förstås vet!
Federico
jag menade alltså inte på bilder utan texten på omslaget, tänkte det kanske var det som Bufflig lagt på minnet.Erling wrote:Kanske Du har rätt!?
I Vespa Tecinica så verkar det dock vara "brister" vad gäller bilder på just detta.
Kanske olika mellan importländerna och att Sverige hade en "egen" modell nämligen VNS.
Erling
Federico