Öppna styrlås utan nyckel?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
anders2011
Lärling
Lärling

Öppna styrlås utan nyckel?

Post by anders2011 »

Just nu känner jag mig otursförföljd... Min vespa har fungerat endast sporadiskt senaste året och häromdagen när jag fick igång den och körde hem så dog den så att jag fick leda hem den sista biten. Nu står den där, flera km från garaget :-(

Nu till det verkliga problemet. Jag har tappat nyckeln! Otroligt irriterande. Kättingen har jag extranyckel till men för styrlåset var det enda nyckeln.

Kan man själv bryta upp styrlåset utan att orsaka för stor skada eller måste jag ringa efter en låssmed? Någon som har erfarenheter? Jag har sett beskrivningen på Scooterhelp men där är vespan olåst från början, fungerar det även när den är låst?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Om det är det italienska "gamla" låset kan du knäcka det med ett rejält ryck i styret, är det "svensklåset" måste du garanterat borra.
/P
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Vet inte vilket det är, men jag skulle tro att det är original (primavera -82).

Om jag knäcker det så kommer jag att bli tvunget att plocka ner hela framgaffeln för att byta ut det vilket känns tråkigt, eller har jag fel?

Fungerar det att borra trots att det är låst?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

anders2011 wrote: Fungerar det att borra trots att det är låst?
Ja, det gör det, skicka ett PM om du vill veta mer...vill inte riktigt skriva ut det öppet ;)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

calle wrote: Ja, det gör det, skicka ett PM om du vill veta mer...vill inte riktigt skriva ut det öppet ;)
Ok, point taken. Skickar ett pm.

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Aha, trodde att det var touringen...
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Paka wrote:Aha, trodde att det var touringen...
Bra point, jag borde kanske byta logga så att folk inte blir förvirrade här inne på smallframeforumet...

//a
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Nu har jag lyckats transportera hem vespan och tittat lite noggrannare på låset och det ser inte ut som jag förväntat mig utan så här:
Image

Jag antar att jag skulle kunna borra upp det här på samma sätt som den andra typen men om jag tittar på SIP så finns det inget lås att köpa som ser ut så här vilket minskar viljan att borra. Någon som vet varför mitt lås inte ser ut som alla andras?

Jag har försökt dyrka upp låset enligt instruktioner på youtube men jag har tydligen ingen talang som inbrottstjuv för hur jag än gör får jag inte kolvarna att stanna i det övre läget.

Vad tror ni, borra eller betala dyrt för en låssmed?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Hej Anders!
Har haft samma problem som dig, se:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3473

Tror att detta är en variant av lås som bara fanns i Sverige.

/Janne
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

jings wrote:Hej Anders!
Har haft samma problem som dig, se:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3473

Tror att detta är en variant av lås som bara fanns i Sverige.

/Janne
Det verkar ju som om du har fixat det men det blir onekligen mer krångligt än att beställa ett nytt för 130 kr från SIP... Kanske läge att kolla med någon låssmed om dom kan öppna det och fixa nya nycklar.

Jag antar att jag måste demontera hela framgaffeln om jag ska byta ut kolven även om jag skulle lyckas öppna det mha borren?

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
jings
Entusiast
Entusiast

Post by jings »

Skulle kolla med låssmeden först om jag vore du.
Är inte riktigt säker på att du får ett lås som passar om du beställer från SIP, är detta en svensk variant vilket jag tror så passar nog inte SIP:s.

Du behöver inte ta loss gaffeln för att borra bort/demontera låset.

/Janne
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Borrmaskin is the shit. Nu börjar jakten på en ny låskolv som passar men jag kan i alla fall komma vidare och slipper ha en låst vespa stående i garaget...

Tack för alla tips!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

anders2011 wrote:Borrmaskin is the shit. Nu börjar jakten på en ny låskolv som passar men jag kan i alla fall komma vidare och slipper ha en låst vespa stående i garaget...

Tack för alla tips!

//Anders
ser exakt ut som min,köpte det på em,det dyraste dom hade :cry:

Artnr:515301-2
anders2011
Lärling
Lärling

Re: Öppna styrlås utan nyckel?

Post by anders2011 »

Ibland händer det!

Har letat i snart ett år efter rätt låskolv utan framgång, sedan fick jag tips om att det satt samma lås på motsvarande årsmodeller av ciao. Efter att ha spammat sveriges mopedskrotar och mopedgarage så hittade jag rätt. http://www.samsmotor.se" onclick="window.open(this.href);return false; hade ett lås inne, oanvänt, med dubbla nycklar och nyckelkod! Underbart, om det är någon annan som behöver ett nytt lås kan jag verkligen rekommendera kontakt med dom.
Image

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
ello
Drömmare
Drömmare

Post by ello »

Har precis beställt nytt styrlås till min vespa 50, äntligen slipper man få låskolven i handen.

Sams Motor hade ett lås till mig med.

Har varit medlem tidigare i scooterklubben tidigare men sen blev Vespan stående...

Har en vespa 50 och en ET4, tack för alla tips och all bra kunskap som finns här, det är nästan så jag samlat nog kraft för att byta vev i vespan. Den är ju lite lååångsam.
benke
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by benke »

Har bytt ett gäng, på smalframe och lagregrame. För de som bor i Stockholm finns låsen hos Stockholms MC varuhus på Norra stationsgatan. Dessa är originalgrejer med mycket bättre kvalitet än från firmorna i Tyskland. Jättelätt att sätta in, Var försiktiga när ni borrar ur det gamla låset bara.
Post Reply