Råd - Hur göra med ljuddämparen?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
LIJ
Entusiast
Entusiast

Råd - Hur göra med ljuddämparen?

Post by LIJ »

Min under våren förvärvade GTR dras med en ganska rostig ljuddämpare. Under sommaren planerar jag ett litet avsotningsprojekt av cylindern, toppen och ljuddämparen (jag vet inte om förra ägaren gjort detta nån gång under de 1400 mil han kört). Min budget tillåter inte riktigt ett inköp av en ny ljuddämpare utan jag tänkte att jag får hållas med den gamla tills den ger upp. Därför vill jag förlänga livslängden så länge som möjligt, så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med lite råd:

1. Hur avsotar jag den på skonsammast möjliga vis? Vet att kaustiksoda är standardmetoden, men hur mycket av insidan riskerar att ätas upp?

2. Jag tänker att utsidan kanske ska ha lite färg på sig. Finns det nått tips på nån bra produkt? Ska försöka borsta bort så mycket rost som jag vågar. Hur kritiskt är det att få bort all rost innan man målar värmebeständig färg?

Over and out.
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
calle
Trollkarl
Trollkarl

Re: Råd - Hur göra med ljuddämparen?

Post by calle »

LIJ wrote:
1. Hur avsotar jag den på skonsammast möjliga vis? Vet att kaustiksoda är standardmetoden, men hur mycket av insidan riskerar att ätas upp?
Kaustiksoda är skonsamt och äter inte på plåt.
Blanda kaustiksoda med riktigt varmt vatten för bästa resultat.
Använd handskar och skyddsglasögon samt ha ättikssprit i beredskap om du lyckas få lösningen på huden för att avbryta förtvålningsprocessen
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Råd - Hur göra med ljuddämparen?

Post by Hedge »

Gå på dämparen med maskin och scotchbrite, eller ännu bättre - lämna in den på blästring. Spreja med värmeresistent svart färg. Lägg på ett par lager. Vill du kan du förhärda färgen med en varmluftspistol innan åktur, jag upplever att färgen sitter bättre när jag gör det.

/G

LIJ wrote:Min under våren förvärvade GTR dras med en ganska rostig ljuddämpare. Under sommaren planerar jag ett litet avsotningsprojekt av cylindern, toppen och ljuddämparen (jag vet inte om förra ägaren gjort detta nån gång under de 1400 mil han kört). Min budget tillåter inte riktigt ett inköp av en ny ljuddämpare utan jag tänkte att jag får hållas med den gamla tills den ger upp. Därför vill jag förlänga livslängden så länge som möjligt, så jag tänkte att ni kunde hjälpa mig med lite råd:

2. Jag tänker att utsidan kanske ska ha lite färg på sig. Finns det nått tips på nån bra produkt? Ska försöka borsta bort så mycket rost som jag vågar. Hur kritiskt är det att få bort all rost innan man målar värmebeständig färg?

Over and out.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
LIJ
Entusiast
Entusiast

Post by LIJ »

Tack för tipsen! Ska en vespa-ljuddämpare vara svart eller silver förresten? Vad var de när det begav sig?
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Post Reply