Hej
Jag har bytt ut originaloljan i framstötdämparen till hydralgaffelolja SAE20 men upplever den lite för hård. Har tänkt byta ner till SAE 15 el 10.
Vad jag undrar är, vad för SAE-tal det är som motsvarar originaloljan?
Enligt ett reportage om hur man renoverar stöddämpare av äldre modell (GS och liknande) i Scooteristen skrivet av Hasse (skoterett-snubben R.I.P) ska det vara SAE 15 men är det någon original-nörd där ute som vet bättre?
Mvh Calle
Vilken hydraloljan ska det vara en SS-originalstötdämpare?
13. Har läst att man kan blanda förslagsvis 10 och 20 till rätt viskositet. Tror att de använde Bel-Ray.
Här är en burk med originalet förresten (annat system för att mäta viskositeten): http://cgi.cafr.ebay.ca/RARE-Vintage-ES ... 2c547375e0
Har man en gammal dämpare är det säkert även noga att oljan passar ihop med tätningarna.
/P
Här är en burk med originalet förresten (annat system för att mäta viskositeten): http://cgi.cafr.ebay.ca/RARE-Vintage-ES ... 2c547375e0
Har man en gammal dämpare är det säkert även noga att oljan passar ihop med tätningarna.
/P
Hej Mr!
Det är rätt mängd (49-51ml enligt en snubbe på germanscooterforum)
Jobbigt vad du påpekade med packningarna...dem står ej att finna, vad jag har erfarit.
Dessa originalpackningar från 1967 haft besök av både växelådsolja och modern hydraulolja i olika SAE-former i veckan som gick, oups!
Får se hur länge dem vill vara med mig...
Lägre siffra ger mindre motstånd. Blir det för lågt så blir man sjösjuk av gunget..
Tror jag ska prova 15 och ser hur det blir.
Tack för dina kunskaper och att du delar med dig
/C
Det är rätt mängd (49-51ml enligt en snubbe på germanscooterforum)
Jobbigt vad du påpekade med packningarna...dem står ej att finna, vad jag har erfarit.
Dessa originalpackningar från 1967 haft besök av både växelådsolja och modern hydraulolja i olika SAE-former i veckan som gick, oups!
Får se hur länge dem vill vara med mig...
Lägre siffra ger mindre motstånd. Blir det för lågt så blir man sjösjuk av gunget..

Tror jag ska prova 15 och ser hur det blir.
Tack för dina kunskaper och att du delar med dig
/C
Lite mek var det, men jag använde en stor injektionspruta.
Då kunde jag dosera rätt mängd (49-51ml) och placera oljan där jag ville ha den.
Det är fjuttigt lite som ska ner så du kanske tog för mycket olja?
Sedan fyllde jag lite i aluminiumhöljet, lite i "hylsan". Ner med kolven i hylsan och olja på översidan av kolven och tryckte ner allt mycket långsamt.
Är du intresserad av fjädern som jag använde så läs här.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3087
Den första jag gjorde, köpte jag en 19cm fjäder och kapade enligt beskrivningen från Fritte.
Den andra blev istället den som mäter 13,5cm och tillverkade en distans på 0,5, som var lättar än att kapa och slipa.
Jag tror att dem blev ganska likvärdiga.
Nr 1 behöll originaloljan och det känns nu som den optimala lösningen.
Först så upplevde jag den som för mjuk men då jag nu har labbat med tjockare olja på nr 2 så vet jag bättre.
Har också svarvat båda trummorna samt mjukare bromsbelägg, vilket gav lite bättre bromsverkan.
Vad som verkligen gav mig bra bromsresultat är att förlänga bromsarmen 1,5cm och flytta ut spännfästet lika mycket.
Har ersatt PX-gaffel, skivbroms och Bitubo med ovan gaffel och är otroligt nöjd med resultatet.
mvh C
Då kunde jag dosera rätt mängd (49-51ml) och placera oljan där jag ville ha den.
Det är fjuttigt lite som ska ner så du kanske tog för mycket olja?
Sedan fyllde jag lite i aluminiumhöljet, lite i "hylsan". Ner med kolven i hylsan och olja på översidan av kolven och tryckte ner allt mycket långsamt.
Är du intresserad av fjädern som jag använde så läs här.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3087
Den första jag gjorde, köpte jag en 19cm fjäder och kapade enligt beskrivningen från Fritte.
Den andra blev istället den som mäter 13,5cm och tillverkade en distans på 0,5, som var lättar än att kapa och slipa.
Jag tror att dem blev ganska likvärdiga.
Nr 1 behöll originaloljan och det känns nu som den optimala lösningen.
Först så upplevde jag den som för mjuk men då jag nu har labbat med tjockare olja på nr 2 så vet jag bättre.
Har också svarvat båda trummorna samt mjukare bromsbelägg, vilket gav lite bättre bromsverkan.
Vad som verkligen gav mig bra bromsresultat är att förlänga bromsarmen 1,5cm och flytta ut spännfästet lika mycket.
Har ersatt PX-gaffel, skivbroms och Bitubo med ovan gaffel och är otroligt nöjd med resultatet.
mvh C
Hej,
Jag tror att lösningen med injektionsspruta kan vara rätt väg att gå.
Jag inbillade mig att det skulle vara så pass enkelt som att fylla på med olja i cylindern, och sedan långsamt låta pistongen sjunka ner, men den sjönk inte alls.
Vill minnas att jag i slutänden gjorde som de, fast utan injektionsspruta. Det märkliga dock är ju att inte pistongen sjönk ner av sig själv, det känns ju som om den borde det.
Vad gäller fjädern monterade jag en min vän Jon i Köpenhamns S.C. tillverkade, mycket starkare än originalet och visst är framfärden stötigare men den slår inte längre i botten vid kraftiga inbromsningar. Väl värt vartenda DKR
Jag tror att lösningen med injektionsspruta kan vara rätt väg att gå.
Jag inbillade mig att det skulle vara så pass enkelt som att fylla på med olja i cylindern, och sedan långsamt låta pistongen sjunka ner, men den sjönk inte alls.
Vill minnas att jag i slutänden gjorde som de, fast utan injektionsspruta. Det märkliga dock är ju att inte pistongen sjönk ner av sig själv, det känns ju som om den borde det.
Vad gäller fjädern monterade jag en min vän Jon i Köpenhamns S.C. tillverkade, mycket starkare än originalet och visst är framfärden stötigare men den slår inte längre i botten vid kraftiga inbromsningar. Väl värt vartenda DKR
