Hela motorn är renoverad med originaldelar. Det mesta var i gott skick och är bara rengjort men kolv/vevstake/lager/stift/vajrar/olja är bytta. All el är omlödd och dåliga kablar utbytta.
1). Har en ganska tråkigt problem med min nyrenoverade vespa.
Den vägrar starta när den är kall men med startgas så kommer den igång direkt. Om jag stänger av den efter någon minut så startar den ofta efter 20 försök men direkt med lite gas. Vet inte hur det ska se ut men det verkar vara en fin blåaktig gnista från stiftet. Flödet från tanken funkar fint med rengord tank/filter/ny soppaslang. Har kommit till slutsatsen att det är förgasaren eller något elektriskt. Tar man ur stiftet efter ett ändlöst kickande så är det inte ens fuktigt men tar man bort luftfiltret o kickar med full gas så kommer det en fin bensindimma så soppa kommer i alla fall ut från förgasaren. Är inte så hemma på det elektrisk men den kondensatorn eller vad det nu är som sitter bakom förgasaren är inte ny med sladdarna till den ser ok ut.
Några idéer?
Någon som vet vilka grundinställingar det ska vara på tomgångsskruv och andra justerbara skruvar på förgasaren?
Vill lägga till att detta är något som hände efter att jag varit ut på en timmes tur då den även tvärdog. Jag tankar 95 oktan och 2,5 % olja.
2). Antar att detta kan vara relaterat till det första problemet.
på 4:ans växel så känns det inte som att motorn inte riktigt varvar ur. Inga problem på de andra växlarna men borde inte motorn orka få upp en tung karl i åtminstone 80 knyck? M a o så körde jag mer eller mindre full gas i ca en halvtimme och efter detta när jag saktade in vid en järnvägsövergång så la den bara av. Kickade utan framgång med och utan choke men tvärdöd. Provade att springa igång med några hostningar o avgasknallar som följd men det var allt. Lämnade vespan hos en kompis i närheten och nu efter en vecka har jag fått hem den och startproblemet bekrivet ovan har nu uppkommit.
Lite ledsamt att inte kunna besiktiga o njuta av skönheten när man inte kan lita på om det ens går att åka till besiktningen..
Tacksam för uppslag?