Lite frågor kring PX 200
Lite frågor kring PX 200
Tjena!
Jag är ny här på forumet och har precis köpt mig en Piaggio PX 200 E
Han jag köpte den av var en äldre herre. Han hade inte använt den speciellt mycket. Har gått 1700 mil och är en -93.
Kan man få tag på (ladda ner) någon sprängskiss eller liknande över detta fordon?
oljepumpen fungerar inte och det har den inte gjort på många år sade gubben jag köpte vespan av. Men grejen är den att det satt ett gammalt 12V 9A batteri i vespan som jag köpte ett nytt och satte i. Gubben sa att det är bara hälla i oljeblandad bensin i för det har jag gjort och även gubben innan mig.. När jag slår på tändningen händer ingenting, endast tutan går och jag får kickstarta vespan sen funkar allt.
Ska det verkligen vara ett 12 v batteri för det första ? Jag tror att det bara är ett litet problem att laga strömbrottet sen fungerar både startknappen, elen och oljepumpen.. kan det vara så enkelt som att batteriet egentligen skall vara ett 6v.. har vespan på något sett tagit stryk av att det i så fall sitter ett 12V batteri i.. ?
Oerhört tacksam för svar!
/David
Jag är ny här på forumet och har precis köpt mig en Piaggio PX 200 E
Han jag köpte den av var en äldre herre. Han hade inte använt den speciellt mycket. Har gått 1700 mil och är en -93.
Kan man få tag på (ladda ner) någon sprängskiss eller liknande över detta fordon?
oljepumpen fungerar inte och det har den inte gjort på många år sade gubben jag köpte vespan av. Men grejen är den att det satt ett gammalt 12V 9A batteri i vespan som jag köpte ett nytt och satte i. Gubben sa att det är bara hälla i oljeblandad bensin i för det har jag gjort och även gubben innan mig.. När jag slår på tändningen händer ingenting, endast tutan går och jag får kickstarta vespan sen funkar allt.
Ska det verkligen vara ett 12 v batteri för det första ? Jag tror att det bara är ett litet problem att laga strömbrottet sen fungerar både startknappen, elen och oljepumpen.. kan det vara så enkelt som att batteriet egentligen skall vara ett 6v.. har vespan på något sett tagit stryk av att det i så fall sitter ett 12V batteri i.. ?
Oerhört tacksam för svar!
/David
Välkommen!
Näe, 12V ska det nog allt vara. Kan tipsa om http://www.vespamaintenance.com och http://www.scooterhelp.com
Här hittar du en del spränskisser: http://www.scooter-center.com
Och sen finns ju detta eminenta forum!
Näe, 12V ska det nog allt vara. Kan tipsa om http://www.vespamaintenance.com och http://www.scooterhelp.com
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Crescent Skoterett från 60-talet nån gång
Vespa P200E från 1982
LIJ wrote:Välkommen!
Tackar! jag har varit inne och surfat en bra stund på dessa sidor, fanns mycket intressant där!
Nu vet jag i alla fall att jag har köpt rätt batteri, hittade en sprängskiss över elschemat med och får väl felsöka själv och mäta upp var brottet är någonstans..
Finns det fler säkringar än den på 8Ah som sitter precis till vänster om batteriet?
Använder ni SE 30w till växellådsolja?
- klinkhammer
- Lärling
Oljepumpen har inget med elsystemet att göra utan sitter i förgasaren och drivs via ett drev. Tveksamt om pumpen är trasig, mer sannolikt att oljetanken läcker - det är ganska vanligt.
Vad gäller startmotorn måste ju kopplingen hållas in för att den ska funka, men det kanske du har koll på. Ett vanligt fel är att brytaren vid kopplingshandtaget har dålig kontakt och därför bryter strömmen.
Vad gäller startmotorn måste ju kopplingen hållas in för att den ska funka, men det kanske du har koll på. Ett vanligt fel är att brytaren vid kopplingshandtaget har dålig kontakt och därför bryter strömmen.
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
GS 160 -64
Touring -59
"Sist men icke minst - låt Er goda vän VESPAN utföra något. Det tycker den om. Den är byggd för det."
Ok, där ser man.. kanske ska kolla upp med förr förra gubben vad som egentligen hänt med oljepumpen enligt honom då, annars får jag väl fortsätta och bland själv med 2-t olja men det är väl inte hela värden.. Men hade varit bra och få igång elstarten, ska kolla på vespan i morgon med en mekarkille jag känner, vi ska kika på den där brytaren.. jo polarn har en PX så han har upplyst mig om kopplingshantaget, men visst ska väl lyset på vespan lysa så fort man slår på tändningen i alla fall??klinkhammer wrote:Oljepumpen har inget med elsystemet att göra utan sitter i förgasaren och drivs via ett drev. Tveksamt om pumpen är trasig, mer sannolikt att oljetanken läcker - det är ganska vanligt.
Allt är ju dött utom tutan..

- klinkhammer
- Lärling
Nix! Lyset ligger direkt på spolen och går alltså inte på batteri utan tänds först när motorn går. Det som går på batteriet när tändningen slås på är tutan men även bensinmätaren.men visst ska väl lyset på vespan lysa så fort man slår på tändningen i alla fall??
GS150 Corsa
GS 160 -64
Touring -59
GS 160 -64
Touring -59
hmm.. då kanske det är något relä eller glappet i kopplingen som skrevs ovan.. tutan går ju.. ska bli intressnt och kika igenom den i morgon och se vad det kan tänkas vara med oljepumpen med. idag kollade jag växeloljan.. den var vitgrå och knappt kladdig..klinkhammer wrote:Nix! Lyset ligger direkt på spolen och går alltså inte på batteri utan tänds först när motorn går. Det som går på batteriet när tändningen slås på är tutan men även bensinmätaren.men visst ska väl lyset på vespan lysa så fort man slår på tändningen i alla fall??

Bensinmätaren går inte på batteriet på min 95:aklinkhammer wrote:Nix! Lyset ligger direkt på spolen och går alltså inte på batteri utan tänds först när motorn går. Det som går på batteriet när tändningen slås på är tutan men även bensinmätaren.men visst ska väl lyset på vespan lysa så fort man slår på tändningen i alla fall??
Du behöver inte byta någon packning när du byter växellådsolja. Däremot föredrar jag att tappa ut den med varm motor. Bottenpluggen har en fiberpackning som skall bytas om den är trasig. Krisar det kan man sno packningen från påfyllnings/nivå-pluggen.
Go classic, not plastic
hmm.. märkligt att det skiljer så från årsmodellerna eller så är det lite glapp här och var.. min polares PX behöver han inte hålla in kopplingshantaget på när han startar men han sa att jag måste det..Martin O wrote:Bensinmätaren går inte på batteriet på min 95:aklinkhammer wrote:Nix! Lyset ligger direkt på spolen och går alltså inte på batteri utan tänds först när motorn går. Det som går på batteriet när tändningen slås på är tutan men även bensinmätaren.men visst ska väl lyset på vespan lysa så fort man slår på tändningen i alla fall??
Du behöver inte byta någon packning när du byter växellådsolja. Däremot föredrar jag att tappa ut den med varm motor. Bottenpluggen har en fiberpackning som skall bytas om den är trasig. Krisar det kan man sno packningen från påfyllnings/nivå-pluggen.

Perfekt! vill inte stå där som ett fån utan packning när jag bytt oljan och inte kunna åka därifrån i morgon..
När jag köpte min px200e fungerade inte elstarten pga att batteriet var slut. Köpte ett nytt lågprisbatteri, men elstarten fungerade bara en säsong. Jag trodde då att det var fel på startmotorn, plockade av den och lämnade till specialfirma. Men startmotorn var i gott skick. Köpte ett nytt dyrt batteri och därefter har startmotorn fungerat i över 5 år.
Lågprisbatterier är, och har alltid varit ett lotteri. Jag har kört drygt ett år på ett Biltema-batteri. Jag valde ett gel-batteri, med tanke på att jag vill kunna luta scootern vid vägrensmekande, utan att riskera läckage.OlleM wrote:När jag köpte min px200e fungerade inte elstarten pga att batteriet var slut. Köpte ett nytt lågprisbatteri, men elstarten fungerade bara en säsong. Jag trodde då att det var fel på startmotorn, plockade av den och lämnade till specialfirma. Men startmotorn var i gott skick. Köpte ett nytt dyrt batteri och därefter har startmotorn fungerat i över 5 år.
På grund av mitt larm
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... highlight= får jag ladda det med jämna mellanrum. Jag har dock löst det smidigt med snabbkoppling till min Ctek-laddare. Det är bara att fiska fram kontakten under kåpan och plugga in laddaren.
Go classic, not plastic
- klinkhammer
- Lärling
Då var vespan kikad på.. har bytt väellådsolja och den växlar så fint så fint nu
hoppas inte den tagit skada av att den låg metallspån i oljan, den är nog inte bytt på länge.. eller kanske aldrig
skit samma, det får gå så länge det går nu, behöver ju inte va ¨någon fara.
Hittade felet på varför inte elstarten fungerade och det var startreläet som var kass.. en polare skall skicka över ett som han beställt för han trodde det var felet på hans för ett år sen.. Hoppas det funkar sen! varför inte oljepumpen funkar det ver jag inte, men vågar inte schansa på att mecka med den, bätte och blanda olja och bensin själv, då vet jag att den smörjs som den ska utan att behöva oroa mig

Hittade felet på varför inte elstarten fungerade och det var startreläet som var kass.. en polare skall skicka över ett som han beställt för han trodde det var felet på hans för ett år sen.. Hoppas det funkar sen! varför inte oljepumpen funkar det ver jag inte, men vågar inte schansa på att mecka med den, bätte och blanda olja och bensin själv, då vet jag att den smörjs som den ska utan att behöva oroa mig

Det finns magnetiska oljepluggar som skall fånga spånen. Metallspån i oljan gör mig alltid nervös och det bör finnas en orsak till detta.Davego wrote:Då var vespan kikad på.. har bytt väellådsolja och den växlar så fint så fint nuhoppas inte den tagit skada av att den låg metallspån i oljan, den är nog inte bytt på länge.. eller kanske aldrig
Jag tycker att du skall lägga energi på oljepumpen. Med tanke på Vespans måttliga aktionsradie blir livet mycket lättare att leva med en fungerande separatsmörjning. Det är bara till att tanka på närmsta mack, utan beräkning av oljemängd. Oljetankens rymd räcker till mååånga mils körning.
Go classic, not plastic
Martin O wrote:Det finns magnetiska oljepluggar som skall fånga spånen. Metallspån i oljan gör mig alltid nervös och det bör finnas en orsak till detta.Davego wrote:Då var vespan kikad på.. har bytt väellådsolja och den växlar så fint så fint nuhoppas inte den tagit skada av att den låg metallspån i oljan, den är nog inte bytt på länge.. eller kanske aldrig
Jag tycker att du skall lägga energi på oljepumpen. Med tanke på Vespans måttliga aktionsradie blir livet mycket lättare att leva med en fungerande separatsmörjning. Det är bara till att tanka på närmsta mack, utan beräkning av oljemängd. Oljetankens rymd räcker till mååånga mils körning.
Det lät som en smart grej med oljepluggen där.. jag ska byta olja ett par gånger nu inom kort tid för och lösa upp och få rent all skit.. sen får jag vänta ett tag och se om det blir nytt spån i oljan. Det kan ju va naturligt om den aldrig är bytt och gått 1700 mil.. hoppas jag.
Vad ska jag göra åt pumpen då? hur felsöker jag den enklast, ska jag hälla i olja i tanken och sedan då? hur vet jag om den funkar osv. ?
Så vad göra? torka rent under och bara hälla i 2-t olja i tanken då och se vad som händer eller? förstår inte hur det kan vara läckage när allt är i så bra skick för övrigt.. förutom oljan i växellådan dåMartin O wrote:Pumpen är mekanisk, så det kan nog inte vara så mycket strul med den.
Problemet brukar vara läckage i tanken/nivåglaset.

Ska jag ha motor igång när jag har hällt i oljan för att se var det tar vägen eller?
undrar en sak till.. har oljepumpen gått utan olja hela tiden när det inte varit olja i nu då.. det kan väl inte va så bra?
Det var visst lite kluriga frågor tidigare eller så upplevs man kanske lite tjatig
Nu har vespan gått igenom besiktningen utan anmärkning och växlarna går så himla fint efter växellådsoljebytet.
Dock har jag inte fått igång elstarten än då startreläet inte är införskaffat än, min polare skickade över sitt relä men det var inte det som jag skulle ha
Men jag hoppas det går att beställa från någon scooterbutik här i landet.

Nu har vespan gått igenom besiktningen utan anmärkning och växlarna går så himla fint efter växellådsoljebytet.
Dock har jag inte fått igång elstarten än då startreläet inte är införskaffat än, min polare skickade över sitt relä men det var inte det som jag skulle ha

Men jag hoppas det går att beställa från någon scooterbutik här i landet.
Du kan börja med att kolla igenom scooterhelp.com http://www.scooterhelp.com/tips/engine/ ... vespa.htmlDavego wrote:Finns det någon tråd här som förklarar hur man plockar isär en Piaggio PX? tänkte jag skulle öppna och kika vad det kan va för fel på oljesmörjningen..
Haynes har en manual för PX men den kostar runt 300 kr. Dessutom finns säkert fler bra sajter som andra trevliga scootervänner kommer att upplysa dig om

Lycka till
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Den här är ju inte så dum: http://www.vespamaintenance.comFinns det någon tråd här som förklarar hur man plockar isär en Piaggio PX? tänkte jag skulle öppna och kika vad det kan va för fel på oljesmörjningen..
Vespa 125 g.t.r. från 1974
Vespa P200E från 1982
Vespa P200E från 1982
Inom det närmsta (väntar på regn) kommer jag att lyfta tanken för att byta oljenivåglaset (pitten). Detta är det vanligaste felet på PX med separatsmörjning då den brukar läcka.Davego wrote:Finns det någon tråd här som förklarar hur man plockar isär en Piaggio PX? tänkte jag skulle öppna och kika vad det kan va för fel på oljesmörjningen..
Ett nytt relä är beställt från EM scooters i Gbg, de hade mycket trevliga prylar där
Det är ett enkelt byte och jag kommer att dokumentera operationen i en bildserie så att andra vågar byta själv.
Go classic, not plastic