Parkas - storlekar och modeller

Här handlar det mest om kläder. allt från rätta kostymen till vilka handskar som håller regnet ute.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

Parkas - storlekar och modeller

Post by victor »

Gomorron alla!

Har ett par funderingar vad gäller parkas som jag hoppas någon här har svar på...

1. M51 vs M65 - är det korrekt att de är mer eller mindre identiska bortsett avtagbar huva på M65, avsaknad av "axelklaffar" och modernare materialval? Eller finns där andra skillnader, exempelvis vad gäller skärning?

2. Storlekar. När jag testade en parkas sist vill jag minnas att storlek M var som ett tält. Bokstavligen talat.
Eftersom jag är lång (192 cm) och smal (75g) och har långa armar - vilken storlek skulle ni som själva äger en rekommendera som bas?
Och tror ni att min skräddare skulle kunna lägga in den för att inte bilda för mkt segeleffekt?

Tack på förhand - vic
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Parkas - storlekar och modeller

Post by Federico »

victor wrote:Gomorron alla!

Har ett par funderingar vad gäller parkas som jag hoppas någon här har svar på...

1. M51 vs M65 - är det korrekt att de är mer eller mindre identiska bortsett avtagbar huva på M65, avsaknad av "axelklaffar" och modernare materialval? Eller finns där andra skillnader, exempelvis vad gäller skärning?

2. Storlekar. När jag testade en parkas sist vill jag minnas att storlek M var som ett tält. Bokstavligen talat.
Eftersom jag är lång (192 cm) och smal (75g) och har långa armar - vilken storlek skulle ni som själva äger en rekommendera som bas?
Och tror ni att min skräddare skulle kunna lägga in den för att inte bilda för mkt segeleffekt?

Tack på förhand - vic
Det är olika skärning på m51:or beroende på när dom är tillverkade, tidigt 60-tal är betydligt smalare över axlar och ärmar. Har en från 1963 där mitt gamla 50-tals foder knappt får plats trots att båda är small. Även de "stora" m51 upplever jag som något smalare än m65:an, kanske för att m51 är insydda baktill över axelpariet.
Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ingen som har feedback på vilken storlek jag borde utgå från?

Min skräddare är duktig så han borde kunna justera bort en meter eller så av gäddhäng i varje sida, men jag funderar mer på längden....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

om du ändå ska sy om är det väl bäst med en Large, de är dessutom lättare att hitta än Medium.
Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Jo, fast sedan kan det ju bli så att det komplicerar omsömnad... Till exempel ärmvidden och ärmarnas infästning i parkan...

Så är det någon som är 1.90 och som anser att M räcker till vad gäller längd eller om det är bättre att göra som Fredrik rekommenderar och direkt hugga en L?
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

M65 Large med foder sitter precis på mig som är 187/104 kg och rejält axelbred. Ett nummer större hade gått också. Damen 172 och välbyggd klarar sig med en medium
Ural m72 och BMW R75 i garaget nu i sällskap med en Lambretta li 1958
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

ok, så minst Large verkar det som.

Undrar om XL ökar i längd eller bara i bredd... Någon som har input?
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Jag vet inget om din specifika fråga kring XL-storleken, men jag köpte min M65 härifrån och hade god hjälp av deras storleksguide:
http://www.fishtailparkas.com/Fishtail_parka_Sizing.htm

Sajten har även en del intressant Mods- och Scooterhistorisk info.

Jag är 174cm, 80kg så det fick bli en small för min del.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

hiblopp wrote:Jag vet inget om din specifika fråga kring XL-storleken, men jag köpte min M65 härifrån och hade god hjälp av deras storleksguide:
http://www.fishtailparkas.com/Fishtail_parka_Sizing.htm

Sajten har även en del intressant Mods- och Scooterhistorisk info.

Jag är 174cm, 80kg så det fick bli en small för min del.
Fantastisk guide, nästan så man skulle posta om den som en sticky här på forumet!!!

M: bröst (armbåge till armb. 142 cm), rygg krag till tail: 107cm, ärm skuldersöm till mudd: 63 cm

M och L är lika långa i ryggen, men L är 2.5 cm vidare över bröstet och har 2.5 cm längre ärmar.

L och XL har samma längd på ärmarna, men XL är 2.5 cm längre i ryggen, och 2.5 cm vidare över bröstet än L.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Image

Tack till fishtailparkas.com för storleksguiden.
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Hoppar in i tråden och frågar om M65ans huva. Där fanns fler möjligheter än förståndet medgav för att knäppa dit huvan. Nån som har bild eller beskrivning hur detta görs ? Innaför foder, utanför foder osv....
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

gusten wrote:Hoppar in i tråden och frågar om M65ans huva. Där fanns fler möjligheter än förståndet medgav för att knäppa dit huvan. Nån som har bild eller beskrivning hur detta görs ? Innaför foder, utanför foder osv....
Denna fråga besvarades 30 september 2009, men min pedagogiska ådra hindrar mig från att länka svaret här.
Du får helt enkelt testa forumets sökfunktion. :)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Federico
gusten
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by gusten »

Huvan på plats, men hu vad det vita luddet är äckligt ! Får engagera damen att byta ut mot nåt dött djur som inte hårar. Skulle mink vara överdådigt ?
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

gusten wrote:Huvan på plats, men hu vad det vita luddet är äckligt ! Får engagera damen att byta ut mot nåt dött djur som inte hårar. Skulle mink vara överdådigt ?
Varg ska det ju va ;)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

coyote (prärievarg), är det på de löstagbara m51 huvorna och vissa lyxigare m65 huvor
Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Så har jag fått tag på en fin M65 från 60-talet, i perfekt skick, dock med syntet-lurv på huvan.

Eftersom jag misstänker att vattenavstötningsförmågan inte är vad den en gång var skulle jag vilja höra efter ifall någon vet om man kan återimpregnera den med Quarpel...

Har sökt som en vettvilling på nätet efter info, men bara hittat att Quarpel är utmärkt vattenavstötare och även avstöter kemikalier som används i kemisk krigsföring (räknas 2-t olja in?), och att som impregnering fungerar den mkt bättre än kommersiella produkter.

Dock, kan man köpa ett Quarpel-stick eller spray någonstans och sätta igång att impregnera?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

parka är ingen praktiskt regnplagg, oavsett quarpelbehandling. jag hade en sprillans ny m65 en gång, den var inte bättre än en G1000 Fjällrävenjacka.
Federico
Post Reply