Vespa Elit - motor ska skruvas ihop

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Vespa Elit - motor ska skruvas ihop

Post by Victor_08 »

Image

Image

Vevaxeln hade gått sönder och det tog ett tag innan jag kom igång. Nu har jag plockat fram alla delar och den ska skruvas ihop idag!

Har köpt nya lager till vevaxeln samt brickorna som kullagrerna ligger emot i block. Vevaxeln är också ny.

Har lagt vevaxeln i frysen, läste lite här och tänkte testa det för att få på kullagrerna. Annars får man väl slå med hammare lite lätt. Men ska man ha kullagerfett till dessa kullager?
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

Körde på kullagrerna, det funkade bra, fick slå dit dom med the hammer. Lite kullagerfett men nu saknas en sista grej. De där halvmånformade järnen som sitter i drivaxeln.. lite svårt att ta de gamla från den förra drivaxeln..

Image

Ska nog åka och kolla på Vespa Service här i Stockholm om de har, ett par kolvringar skulle nog också behövas för de gamla sitter inte tajt på kolven
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

fixade alla delarna. Använder de gamla kolvringarna och fann de halvmånformade metalldelarna.

Nu när jag slog ihop motorn och drog fast alla bultarna så gick inte vevaxeln fritt, antagligen sätter det sig för hårt när jag drog åt.
Någon som vet vilket moment det ska vara?

Borde finnas någon som vet här på detta fina forum

En bild innan jag slog ihop blocken

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Kan man skruva ihop motorn så hårt att det inte snurrar? Går inte blocket sönder före det? Kanske kickstartens kugghjul ligger fel eller något som inte ligger rätt?
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

går kickaxeln runt lätt innan du sätter ihop blockhalvorna?
Jag har inte mekat elit förut men det låter som om vevaxeln hamnar i spänn när du monterar ihop blocken vilket borde betyda att veven i sådana fall borde förskjutas åt något håll.

C
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Mike Tropic
Lärling
Lärling

Post by Mike Tropic »

Precis, se till att veven verkligen är i läge på kopplingssidan innan du drar ihop blocket.
I och med att du dunka dit lagrena med hammarn kanske du var lite väl hårdhänt så att nåt lager blev skevt.
Du behöver ej kullagerfett i lagrena, de smörjs av oljan du blandar i bensinen förrutsatt att packboxarna monterades rätt med öppningarna mot smörjhålen från cylinderfoten. Man kan dock stänka på några droppar olja efter montering av lager och på alla andra rörliga delar för den delen med, speciellt i cylinderloppet
[url=http://mondostyle.se]MONDO SS[/url]
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

Jo, vespaco, jag skruvade ihop den ganska hårt, bara för att undvika läckage och den gick ihop. Märkte då att veven snurrar men går ganska trögt, en polare sa att veven skulle rulla lätt. Därför plockade jag isär motorn igen.

Kickaxeln går runt innan jag satte ihop det. Men det händer inge när man "kickar" med kicken, måste titta lite nogare på det där.

Och Mike Tropic, jag slog runt om lagrena så att de skulle lägga sig jämnt, tyckte att det var bra när jag var klar. Jag lade det gamla lagret emellan för att inte skada de nya fina (och dyra) lagrena.

Ska kolla upp vad felet kan vara och ta bort fettet. Nu har jag köpt en momentnyckel också! Synd att den inte går ner under 19 Nm men det är nog lugnt.
http://www.jula.se/momentnyckelsats-19-110-nm-124455
Läste i en annan tråd här att det på en PX200 ska vara "Topp och cylinder dras med 16-18NM (M7)
och 20-22Nm M.8 " enligt Patrikgrann räkning, så jag kör väl på nått sånt trots att det är för topp och cylinder.
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Tricket är att trycka in en kil eller bred mejsel mellan vevhalvorna i motsatt sida av av axeln. Då pressas veven ut och när du spänt ihop motorn och tar mort kilen så släpper ochså trycket på lagren. Kolla också att du fått i packboxarna hela vägen - iblan grider veven mot deras gummiytor.
Man brukar även behöva värma blocket när lagren pressas i

mvh/HB
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

Image

Slog ihop motorn igår. Nu måste jag bara koppla elen... fattar inte riktigt hur det hänger ihop men kollar runt just nu
det var inte jag som tog isär motorn annars så hade jag nog vetat
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

Fixade med elen men kom inte fram till vad som skulle kopplas till vad.. Färgerna skiljer sig från kopplingsschemat på www.scooterhelp.com och på min vespa.

Image

Sen drog jag på motorn och försökte få liv i den men den ville inte starta!
Skan kolla om det finns gnista och antar att jag får ställa tändningen, ska göra imorgon eller övermorgon!

Image
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Du har ett kopplingsschema i mailen /HB
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

Jyst! Men det står lite stilla nu.. Sålde min Granada idag! Nu kan jag lägga mer koncentration på vespan och andra projekt
http://img218.imageshack.us/img218/9329/dsc00385z.jpg (Om någon är intresserad :) )
Victor_08
Nybörjare
Nybörjare

Post by Victor_08 »

Idag startade jag den!!!
Stog med startgasen och sprutade rakt in i förgasaren, det gick bra men sen hoppade avgasröret av. Jag skruvade på det igen men den ville inte starta efter...
Antagligen måste jag ha mer soppa så att flödet blir bättre, ska testa igen när jag hällt i mer soppa! Jippie!
Post Reply