Demontera framgaffel?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Demontera framgaffel?

Post by andreas.larsson »

Hej!
Längst upp på framgaffeln finns två gängade ringar:
1. Den första och överst är inte sexkantig såsom en mutter (att sätta en fast nyckel eller skiftnyckel på), utan den har fyra små hack i sig.
2. Andra och som sitter under den första är däremot sexkantig såsom en mutter.

Min fråga är hur man demontera framgaffeln från ramen på en Lambretta. Någon som har tips :) ?
Något speciellt jag bör tänka på i samband med detta?

Image
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Haknyckel

I veckan köpte jag en haknyckel, för att få bort den överst ringen för att på så sätt dela framgafflen från ramen.
Verkade först svårt att få tag på en haknyckel här i Göteborg, men jag fann en på Biltema som jag köpte.
Första anblicken av Biltemas haknyckel sa mig i och för sig att den var ganska klen, men jag gav den en chans :)
Image

Jag testade den nu på förmiddagen och den höll verkligen inte måttet - gick sönder! Så nu var jag förbi Biltema för att lämna tillbaka den, av ren principsak och trots sitt billiga pris, när jag ändå skulle hälsa på Oskar Blom (avataren/maskoten på Blomsterlandet :wink: )

Nu blir det att leta haknyckel i hederlig järnvaruhandel!
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej,

brukar funka med haknyckel från cykelhandlare... men annars dorn och hammare. Det är ganska vanligt att det sitter rejält och man får ofta byta den övre muttern då den ofta deformeras vid demontering (även med korrekt verktyg)
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Haknyckel

Jotack, att de sitter hårt kan jag hålla med om :lol:
Last edited by andreas.larsson on Mon 21 Jun 2010, 18:00, edited 1 time in total.
andreas.larsson
Entusiast
Entusiast

Haknycklar och tappnycklar

Jo, i helgen fann jag en annan haknyckel och det var hos http://www.luna.se och klicka här för direktlänken till Lunas haknycklar. Dessa haknycklar verkar vara grymt stabilare och robustare än den jag först köpte hos Biltema (läs tidigare inlägg).

www.luna.se fann jag även återförsäljare här i Göteborg och jag åkte till Järnbröderna ( http://www.jarnbroderna.se ).
Priserna varierade från typ 140 kronor till nästan 1900 spänn för satsen med 3 haknycklar från Teng Tools ( http://www.tengtools.se ) :)

Så nu ska det förhoppningsvis skruvas låsring i helgen :)

Observera - Vissa haknycklar hos Luna är med tapp, inte med hake, och de är därmed tappnyckel. Så att du köper rätt nyckel som passar just i din låsring :)
Post Reply